A Palesztin Hatóság szabadon engedte a múlt héten letartóztatott újságírókat

Mahmúd Abbász palesztin elnök

A Palesztin Hatóság szabadon engedte a múlt héten letartóztatott öt újságírót, akik közül négyen a Gázai övezetet uraló radikális iszlamista Hamászhoz közeli médiának dolgoztak – jelentette a Háárec című izraeli újság kedden.

A Palesztin Hatóság (PH) biztonsági okokkal magyarázta elfogásukat, de családtagjaik szerint politikai okok álltak őrizetbe vételük mögött. Hétfői szabadon bocsájtásuk előtt a Gázai övezetet uraló Hamász is visszaadta szabadságát a hatóság tévécsatornája tudósítójának, akit Gázában vettek őrizetbe.

Noha múlt csütörtökön tizenöt nappal meghosszabbították a ciszjordániai közbiztonság veszélyeztetéséért letartóztatott öt médiamunkás fogva tartását, hétfőn óvadék ellenében elhagyhatták zárkáikat.

Ügyvédjeik és családtagjaik szerint lecsukásuk valódi oka a PH-t vezető mérsékelt nacionalista Fatah párt és a Gázai övezetet irányító Hamász közötti hatalmi harc volt.
Gázában a Hamász még júniusban börtönbe vetette a PH helyi tévés tudósítóját, Fuad Dzsaraddát, akit azzal vádoltak, hogy kapcsolatban áll a ciszjordániai biztonsági szervekkel.
Dzsaradda szabadon engedése után bírói ítélet nélkül kiengedték Rámalláhban is a Hamászhoz közeli újságírókat, ami ügyvédjeik szerint elfogásuk politikai indíttatását bizonyítja.

A PH az egy hónappal ezelőtt kiadott, az internetes médiát szabályozó rendelete alapján fogta el az öt publicistát, akire az új rendelet alapján egy évtől akár életfogytig terjedő börtönbüntetés is kiszabható lett volna.

A PH fennállásának eddigi legkeményebb korlátozásait vezette be az újságírók ellen a július 11-én kiadott új szabályozásával, amelynek alapján bírálói szerint gyakorlatilag bárkit letartóztathatnak azzal a váddal, hogy “ártott a nemzeti egységnek”.

A hivatalos rámalláhi álláspont szerint az új, kiberbűnözés elleni rendelet a hackerek megbüntetését célozza, de a kiadása óta eltelt időszakban a palesztin médiaszabadságot figyelő egyik szervezet (Mada) szerint harminc internetes honlapot zártak be rá hivatkozva.
A megszüntetett honlapok vagy Mahmúd Abbász legfőbb riválisát, Mohamed Dahlant támogatták, vagy iszlamista szervezetek, elsősorban a Hamász érdekében kampányoltak, de voltak köztük az Iszlám Állam nevű terrorszervezet propagandistái is.