Izraeli zenei svédasztal – na, ez a képzavar pont jó lesz leírni azt, hogyan is működik egy ilyen rendezvény. Minden koncert félórás. Mire belekóstolsz egy muzsikába, már csattannak is a tenyerek. De nincs ráadás: a színpadon a következő zenekar…
60 produkció kétszer négy nap alatt.
Kevés ország van, ahol úgy kóstolgathatsz andalúz, marokkói, észak-afrikai, etióp, jemeni, vagy klezmer zenéket, hogy végig hazait eszel.
Ez lesz a jazz és az etno zenék hete. Az első hét pedig az indie, a rock és az elektronika műfajaié, persze ezekben a produkciókban is érződik majd a helyi íz.
A hely pedig a mediterrán zene fókuszpontja: Izrael.
A tíz éves múltú fesztivál célja éppen ez: a térség piacvezető zenei hatalmává válni. Erre épp ez a sokszínűség ad komoly esélyt.
Tavaly egy tortához hasonlítottam a Showcase fesztivált, aminek minden fellépője egy-egy szelet. Azt gondoltam, ha ezt befalom a két hétig tartó zenei esemény alatt, akkor képbe leszek Izrael könnyűzenéjében. Befaltam.
Gyorsan pontosítok is: nem volt könnyű ez a sok zene. Az indietől a népzenéig, az elektronikától a jazz-ig, és ehhez még az érintett műfajok összes kereszteződése.
Idén sem lesz másként, ahogy a fellépők névsorát nézem. Úgy tűnik, idén sem lesz engedmény a kommersz zenék, az egyhetes rádióslágerek felé.
Az ilyen zenevásárok (ne szépítsük, azok) lényege, hogy nemzetközi mércével is mérhető produkciókat kínáljanak a vendégeiknek, producereknek, fesztiválszervezőknek, lemezkiadóknak, szakújságíróknak ,akik az itt begyűjtött zenei névjegykártyákkal a zsebeikben utaznak majd haza. Kínától Németországig, Oroszországtól Hollandiáig viszik majd a zenészeinket. Promóció és export. Tíz év tapasztalatai, sikerei…
De mindez a szakemberek dolga. Mi inkább ugorjunk fejest a színes kínálatba.
Az első hét a rock és az elektronika hete lesz. A második hét az etnozenéé és a jazzé.
Első hét
A nyitónap november 13.-án szerdán egy éjszakai koncertsorozattal indul a főhelyszínen, a bázison, a jeruzsálemi Yellow Submarin-ben, este 20:00-kor.
(Itt figyelmeztetek mindenkit hogy a szoros időrend miatt a programok – az izraeli szokástól eltérően – tűpontosan, a meghirdetett időpontokban kezdődnek.)
Az első három zenekart a sok bonyolult műfaj kerülgetése helyett inkább egy kalap alá venném: post68. A dallamos, olykor kicsit pszihedelikus vonal a ACOLLECTIVE, a kicsit keményebb, de még mindig dallamos rock a GUNNED DOWN HORSES (a Deep Purple tavalyi turnéján voltak előzenekar, ha ez segít belőni a zenei irányt.) A FORESTT pedig inkább az etnóból és rockból kevert révület.
Az első buli legizgalmasabb menetének a Liquid Saloon ígérkezik: Modern acid-funk erősen kacsingatva az ősacid hangzások felé. A Lucille Crew-t nem kell bemutatni ők már intézmény az izraeli alter színtéren. A műfajt meg írjuk körül inkább a koncert után. Ha nem szippant be minket DJ Ramzy Al Spinoza after-partyja: Izrael összes népe egy pörgős remixben.
A külföldi vendégsereg épp csak kialussza magát, máris itt a folytatás:
14. Csütörtök
Jeruzsálemben Dávid Tornyában. 15:00-től 16:30-ig bemelegíthetünk IOGI melódikus garázs-rockjával, aztán YALI BLANK trip-hop dalai jönnek, majd az OUZO BAZOOKA mediterrán pszihedelikus rockján szörfözhetünk tovább, vissza a bázisra, a Yellow Submarinba.
A csütörtök esti menet 20:30-kor startol a the TURBANS-szal. Power trió – írják magukról. A zúzósabb metáltól a rock’n’rollon át a lágy balladákig minden befér a repertoárba. És harminc percbe?
A WACKELKONTAKT industrial-noise-minimal félórája követi majd. BUTTERING TRIO kicsit kellemesebb hangzású villanyzene, élő hangszerekkel. Nu-jazz? Trip-hop? Meglátjuk, merre tekerik aznap a potmétert. A SHUTBY tűnik a legizgalmasabbnak. Elektromos alapokkal, trance, techno ritmikával dúsított erős etnikai trip, eleven rock hangszereken. Valószínűleg végig táncoljuk majd a zárókoncertet.
Aztán átköltözünk Jeruzsálem belvárosába, a Mazkekába, ahol DJ Gilli Tha Kid és DJ Markey Funk nyomja majd, az after party pedig a MEUBAN post-rockja lesz, ha jól sejtem, a hajnali órákban.
Másnap 15. pénteken Tel-Avivba költözik a zenei svédasztal. A Beit Romanoban a Tederben 21:00 kor kezdődik a night session.
A REJOICER a nyitó formáció. A videóit nézegetve én inkább egy chillout blokkba tettem volna, de lehet, hogy erre a minimalba hajló breakbeatre is beindulunk. A következő fellépő – a TOTEMO – kelet-ázsiai hangszerekkel fűszerezett vokális elektro-szusi az izraeli svédasztalon. Aztán a GARDEN CITY MOVEMENT szintipopja kerül terítékre. A Shigola Records kiadványait DJ Mish mixeli majd az utolsó félórában…
De riadalomra semmi ok: máris kezdődik majd az after-party, 23:30-kor.
Post-rock pszihedelia, groovok, a metál intenzitásával ez a TINY FINGERS. (Az egyik első izraeli zenekar volt, amelyiktől komplett albumokat töltöttem le, egykori kedvencem, a King Crimson emlékére…)
ETHEL (és vendége BEMET) hip-hopból r’n’b -ből kavart popzenéje táncra pördít majd mindenkit, de még mindig nem lesz vége…
Az éjszaka utolsó fellépője lesz a csúcs: A MALOX a jazz igényességével, a rock erejével gyúrja össze a zenei égtájakat a kelet-európai dajdajozást az afrikai révüléssel. Táncolva fogunk búcsúzni Tel-Avivtól, az biztos!
Másnap 16.-án szombat 14 óráig talpra kell állni, mert a show megy tovább a jeruzsálemi Yellow Submarinban.
MARBEL: lírai dalok egy szál gitár kíséretében. Jó lesz hangolódni az utolsó rockos napra.A folytatás már keményebb: a PATTIE muzsikája a 70-es évek pszihedelikus rockját idézi majd. A soul fehér verziója, a MASOK. A Jenny Penkin köré szerveződő zenekar a következő fogás a svédasztalon. FLORA egyedi hangú sanzonjai a zongorájánál ülve: ez lesz a délután utolsó darabja. (Assif Avidan zenekarának zongoristája volt; ne gondoljunk szimpla, pár akkordos klimpirozásra!)
Az esti adagot 22:00-tól szervírozzák a Yellow Submarinban. HILLA RAUCH garage-rockját nehéz lenne előételnek nevezni, a TATRAN jazzbe hajló electro-ethnóját pedig még kevésbé. Új projektjuk Eyal Talmudi szaxofonossal erősödött. Feszes modern groovok, egy szál elektronika a háttérben, és NOGA EREZ egyedi előadói ereje, éneke. Ezzel a koncertel búcsúzik majd a rock-indie- electro hét a Music Showcase fesztiválon.
Pihenjük ki magunkat november 20.-a szerdáig, mert onnantól egy szűk hétig az izraeli etno és jazz étlapjáról válogathatunk majd.
Jön a második hét programja
Ugorjunk hát neki a jazz-etno svédasztalnak is
November 20. szerda 20:00 Jeruzsálem Yellow Submarine
Az első fogás AVISHAI COHEN, a 8-10 izraeli muzsikus egyike, akit a világ minden jazz-értője megsüvegel. Megérne egy esszét, hogy a világhírben megfürödve, hazatérve, miért nem sikerül egyiküknek sem az újrastart… pedig… Avisai tőle megszokott szordinált trombitajátéka (majdnem milesdaviszest írtam!) semmit sem kopott. Sőt! Az új BIG VICIOUS nevű project triója olyan masszív rock-funkot tol a mester alá, hogy én már vinném is ,ha fesztiváligazgató volnék.
A SANDMAN PROJECT követi majd őket. Egyszerű recept: Tal Sandman gitáros-komponista Shay Hazam jazz quintettjének a fele, összefőzve elektro-groovokkal, megforgatva a szupergroupot Észak-Afrika ízeiben Etiópiától, Marokkóig. Láttam, hallottam élőben: melegen ajánlom.
ANDALUCIOUS a zenekar neve, többet elmond, mint amit hozzá tudnék fűzni. Észak-Afrika. Mór és zsidó tradíció, eleven friss invencióval előadva, ebben a műfajban nem szokatlanul nagy – 11 fős – zenekarral.
SEFI ZISLING – EXPANSE Hosszúra nyúlna, ha a fiatal, a világhír felé kacsingató jazz-trombitás karrierjét akarnám felvázolni. Inkább így ajánlom: A jazz fúziósabb útjait kereső, crossover muzsika, háttérben a worldmusic-kal. Kiválóan alkalmas zene közel keveredni a jazzhez.
NETA ELKAYAM /Arénas Egy énekesnő előtt, aki beleszületett a marokkói zenei tradícióba, két út áll: vagy folytatni a hagyományt, vagy új utakat keresni. Vagy a kettőt egyszerre. Neta ezt választotta, így született az Arénas projekt. Jazz hangzás, groovok, líra, hip-hop. Persze marokkói dallamokra, ritmikára.
Aki pedig még bírja, annak hadd szóljon hajnalig DJ Ramzy el Spinoza partyja.
De óvatosan mert másnap is lesz nap. De milyen!
21. csütörtök délután 3-kor kezdődik az első menet.
Semmi szokatlan nincs YOTAM BEN – OR QUARTET-jében, azonkívül hogy a klasszikus felállás – zongora, bőgő, dob – fölött egy szájharmonika szól, sehol egy fúvós. Utána viszont másfél tucat fúvós hangszer érkezik a színpadra. A poén viszont, hogy mindet egy muzsikus szólaltatja majd meg: AMIR GWIRTZMAN.
A világzenei trendeket legjobban becélzó MARK ELIYAHU zárja a délutáni kóstolók sorát. Kamanche nevű vonós hangszerén, monumentális modern hangzástól kísérve elhúzza majd a nótánkat.
20:30-kor indul a night session.
OMRI MOR zongorista virtuozitása, érzékenysége a tavalyi Showcase revelációja volt számomra. Az idei meglepetése, hogy egy fuvolistával, ITAY CRISS-szel duóban lép majd fel.
Közel-keleti és mediterrán groovok… már unom leírni. De YSHAI AFTERMAN QUINTETje esetében másról van szó. Ez az ütősökre építő full-acoustic jazz quintett tényleg talált egy ösvényt az improvizatív zene és a folklór között.
Éles kanyar lesz utánuk RON MINIS! Tőle semmi sem meglepő: a tradicionális trió muzsikálás sem, és az experimentális jazz sem… Meglátjuk-halljuk. De az biztos, hogy LIRAZ orientális popzenéje meredek ugrás lesz utána.
Aztán – elfogultságot jelentek be! – az egyik kedvencem következik: DANIEL ZAMIR & the SHALOS
Nem megy dióhéjban! Az ezredfordulón egy 20 éves izraeli szaxofonos srác New York-ban átrúgta a pályán a labdát: központi figurája lett az akkor csúcsra érő avantgard jazz mozgalomnak, a Hashidic New Wavenek. Az ő CD-i tényleg minden jazzrajongó polcán ott voltak a világon. (Az enyémen is.) Izraelben a Jewish Jazz sokáig egyet jelentett Zamirral. Itt él, de néha eltűnik a koncert helyszínekről és mindig nagy öröm ha felbukkan. Ez különösen nagy élmény lesz, hogy a mögötte jövő generáció egyik legerősebb formációjával fúzionál.
A SHALOS trió és Daniel Zamir egy színpadon!!! De jó leírni!
Az estnek ezzel vége is, a rezidens DJ még levezet majd egy kicsit.
És lesz after-party is, a Haringman Collective játszik egy kis chill-out jazzt a Poündak Venue-ben, aztán viszlát Jeruzsálem, mert másnap, 22.-én pénteken Tel-Avivban ébred majd a fesztivál.
Az Abraham Hostel színpadán 22:40 kor kezd majd a Jewish Monkeys. Egy kis surf-punk, egy kis rock’n’roll, egy kis ska, egy kis klezmer, balkáni rezes kórus, és eszement buli-fíling. Ettől tuti beindul majd a party!
A FUNK’N’STEIN az izraeli funky supergroupja. Időutazás a 70-es évek fenékrázó amcsi disco-iba. Mindeközben friss mai funk-jazzt hallunk.
Aztán az Anna RF “electro-ethnic-raggae band” következik majd. Tehát ritmust kell majd váltanunk,de táncolhatunk tovább. Aztán ha kifogy a lábunk alól az orientális raggae, akkor jöhet DJ Ramzy, ahogy eddig mindig.
23.-án szombaton tálalják majd a jeruzsálemi Yellow Submarine- ben a svédasztal utolsó két körét. Délutánit 14:00-tól.
Először jön majd egy nagy falat, egy big band. Ez a forma a jazz dinoszaurusza, de ahogy a THE ISRAEL JAZZ ORCHESTRA-t elhallgatom, köszöni, jól van, és nem akar kihalni.
Utána egy portugál-izraeli zenekar az AL’FADO lép majd színpadra. Kitalálható: az Ibériai félsziget ladino muzsikáját játsszák majd.
Egy nemzetközi projekthez két zenész a minimum.
HADAR NOIBERG AND OLIVIA TRUMMER DUET-je egy izraeli fuvolista és egy német zongorista produkciója. Éteri, lírai jazz.
A MOSAICO együttes érdekes, de Izraelben nem szokatlan zenei mozaik. A bázis egy zongora-bőgő-dob jazztrió, a pluszt pedig, az orientális ízeket, az arab lant, az oud teszi majd hozzá.
Aztán egy kis szünet az esti, az utolsó menetig, ahol ADAM BEN EZRA kezd majd. Hogy a jazz-en belül melyik műfaj felé kirándul majd aznap, azt nem sejtem, de hogy a bőgőre – az eredeti hangszerére – épülő multiinstrumentális oneman-show lesz, az biztos.
A fesztivál utolsó napjára is jut majd kedvenc. SHAY HAZAN QUINTET-jéről írtam már , most inkább csak ráakasztanám a címkét: Free jazz erős etnozenei gyökerekkel, szuggesztív, virtuóz muzsikusokkal.
A világ bármelyik worldmusic fesztiválja büszke lenne rá, ha a GILI YALO lenne a záróbuli. Afro-beat vagy afro-pop? Mindegy. Etióp és izraeli. És ő lesz a záróakkord.
Persze a fesztivál záróbulit nem számolva.
Egy ilyen zenevásárban kétféle siker van: a kurta koncertek végén az ováció, és ha viszik a portékát, az izraeli zenéket, a világ színpadaira.
Erősebb kapcsolatok lehetnek ezek, mint az ide-oda röpködő, egymás kezét rázogató politikusok műmosolyai.
Aki pedig mindent tudni akar, annak itt a fesztivál honlapja, a fesztivál összes fellépőjének klipjeivel:
Színház- és filmrendező, díszlet-tervező. Tanult szakmák szerint: fotográfus, dramaturg. 16 év gyermekkor, 40 év színház, 30 év film és televízió, 5 év újságírás, 14 év tanítás, mégsem vagyok 105 éves!
2015 óta élek Izraelben…