2022-ben kilencven éves fennállását ünnepelheti majd a Tel-Aviv Művészeti Múzeum. Ezt egy különleges projekttel kíséri a múzeum kilencven héten keresztül, egészen a kerek évfordulói napjáig. A jelenleg online térben zajló projekt a múzeum logóját idézve a Négyzet nevet viseli. A Négyzet oldalán minden héten felbukkan a múzeumi gyűjtemény egy-egy ismert és ikonikus darabja. Kilencven héten keresztül időrendi sorrendben – a múzeum 1932-es megnyitásától a projekt 2022-es végpontjáig – egy-egy alkotást ismerhetünk meg közelebbről. Ebben a sorozatunkban a kilencven alkotásból válogatunk kedvünkre.
Motti Mizrachi – Jeruzsálem királya
Motti Mizrachi legismertebb alkotása egy 1973-ban készített fotósorozat, amelyben megörökíti, ahogy mankóira támaszkodva, hátán saját portréját cipelve végigjárja a Via Dolorosát. Egy másik, szintén ismert sorozat része a fenti fotográfia, amely a „Jeruzsálem királya” címet kapta. Ezen Mizrachi – akinek gyermekbénulás következtében mindkét lába lebénult – az Olajfák hegyén látható, amint egy széken ül, mankóit maga mellé támasztja, fején egy groteszk, magas papírkorona – ahogyan a jeruzsálemi óváros felé néz.
„Érdekes visszanézni régebbi munkáimat – nyilatkozta Mizrachi a közelmúltban –, van ebben a megfigyelésben valami mélység, egyfajta egymásra épülés… Az idő egyfajta értéket teremtett. Amikor ezzel a kalappal vagyok látható a »Jeruzsálem királyában«, és a fényképemet egy múzeum őrzi, valamiféle érték keletkezett. Azt gondolom, hogy a különböző művészeti alkotások az idő múlásával rezonálnak egymásra, a jelentős időbeli eltérések mélyebb érdeklődést keltenek fel a szemlélőben.”
Mizrachi fekete-fehér, politikai és művészi üzenetet egyaránt hordozó, nem professzionális fényképészként, hanem a médiumot performatív képzőművészeti célra felhasználó fotósorozatai tipikusan a múlt század 70-es éveinek felfogását és stílusát tükrözik. Munkái „áttörést jelentettek a testtel való bánásmód, a fogyatékosság kezelése, valamint az izraeli társadalomban tabunak számító kereszténység témáinak felvetése szempontjából. Ezeknek az elemeknek az összessége merész alkotásokat eredményezett, ami mérföldkőnek számít az izraeli képzőművészet történetében” – foglalja össze Mizrachi munkáit Dr. Amitai Mendelssohn, az Izrael Múzeum izraeli művészeti osztályának kurátora, és így folytatja: „Attól kezdve egészen a napjainkig készült további munkái is nagyon eredetiek és rendkívüliek, egy különleges világot teremtenek meg, amely a testtel, a test és a médium korlátaival foglalkozik. Ennek fényében egyértelmű, hogy ő az egyik legfontosabb ma is alkotó művész. Mizrachi munkái (…) a magányos művész, a próféta egyfajta gyógyító erejének kifejezői.”
Az Olajfák hegyéről a messiás eljövetelének helye felé néző, rokkant király háta eltakarja előlünk a jeruzsálemi horizontot, a kép nagyobb részét a szürke égbolt és a száraz, köves talaj foglalja el. Ez a király legalább olyan beteg, sebzett és elgyötört, mint a körülötte lévő táj – de sámáni, gyógyító ereje talán éppen ebben rejlik? Vajon ma, közel 50 évvel később mit lát a király? Ő változott, a táj vagy talán mi magunk az idő múlásával?
Mizrachi aránylag új alkotása Asdod városának egy nagy kereszteződésében található óriásszobor, a Nap szeme:
Ügyvéd, az Izraelinfo állandó szerzője. Az ELTE ÁJTK-n és a CEU alkotmányjogi karán végzett. 1995 óta él Izraelben. Jogászként dolgozik egy magáncégnél, mediátor (bírósági közvetítő). Izrael központjában él férjével és négy gyermekükkel. Hobbija az állampolgári ismeretek és az izraelinfo.com magazin, aminek főszerkesztő-helyettese.