A Tel Aviv-i Suzanne Dellal Központban működő Batsheva társulat újra műsorra tűzte Ohad Naharin „Három” című koreográfiáját. Naharin színpadán megfér egymás mellett könnyed és mély, drámai és vicces, zűrzavar és mozdulatlanság. A kontrasztokat kedvelő koreográfus 2005-ös darabja semmit sem vesztett frissességéből.
Ohad Naharin nevéhez általában azt fűzik hozzá, hogy a tánc határait feszegetve lényegében átalakította a kortárs tánc izraeli szcénáját. A most hetvenéves koreográfus a Mizra kibucban született. Apja pszichodrámára specializálódott pszichológus volt, emellett színészként a Habima és a Haifai Színházban lépett fel. Édesanyja a Feldenkrais mozgásterápiát tanította, de koreográfus és táncos is volt. Naharint mindez befolyásolta, történeteket írt, festett és zenét is komponált, de táncolni csak 22 éves korában, viszonylag későn kezdett el.
Three by Ohad Naharin – Trailer from Batsheva Dance Company on Vimeo.
A Batsheva társulattal töltött első évében az amerikai koreográfus, Martha Graham Izraelbe látogatott, és táncosnak hívta Naharint a New York-i társulatába. Ezt követően járt a Juilliard zeneművész- és színészképző egyetemre és az American Ballett Schoolba is. Egy évadot táncolt a világhírű Maurice Béjart társulatánál, majd visszatért New Yorkba. Ekkor ismerte meg első feleségét, a táncos Mari Kajiwarát. 1978-ban házasodtak össze, s nemsokára Izraelbe költöztek. Mari ötvenévesen, 2001-ben meghalt rákban, Naharin évekkel később újra házasodott, felesége Eri Nakamura, a Batsheva táncosa és jelmeztervezője.
Naharin jelenleg a Batsheva házi koreográfusa, de 2018-ig, csaknem harminc éven át volt a társulat művészeti igazgatója. Az ott töltött évek során kifejlesztett egy – mára világszerte ismert és kedvelt – mozgásnyelvet, az ún. gagát. Ez új irányba vitte a társulat képzését, és hatása a mai napig érezhető az izraeli kortárs táncban.
A gaga a táncos testi tapasztalatára alapoz, inkább mozgásnyelvi kísérlet, mint mozgástechnika. (Bizonyos értelemben emlékeztet a hasonló nyomvonalon létrejött fizikai színházra.) A képzés során a táncosokat a tanár egy improvizációs gyakorlaton vezeti végig, ami az általa leírt képsorozaton alapul. Naharin szerint ez a „vezetett improvizáció” megadja a biztonságot a táncosoknak, hogy merjenek a megszokott korlátokon túl mozogni. Táncosai sosem próbálnak tükör előtt, és ez abban segíti őket, hogy belülről érezzék a mozgást – önmaguk kívülről figyelése helyett.
Naharin jellegzetes stílusát hajlékony végtagok és gerincek, váratlan kitörések és vitalitás jellemzi. Koreográfiái egyszerre univerzálisak és személyesek. Bár munkáiban megjelennek társadalmi aspektusok, darabjai mégsem politikai színezetűek. Nem a világ problémáiról mesél történeteket, hanem a robbanékonyságot állítja szembe a mozdulatlansággal, az ellentétek és szélsőségek inspirálják.
Idén novemberben Naharin visszatért a „Három” című korszakos darabjához, amelyet 2005-ben alkotott, kifejezetten a Batsheva számára. A triptichon három része: Bellus, Humus és Sekus. A részeket rövid szünetek választják el egymástól, így a darabot üres terek és csendek tagolják.
A dinamikus koreográfiában sok minden megfér egymással, a klasszikus balett, a salsa, a jóga elemeit véljük benne felfedezni, máskor popkulturális utalások váltakoznak katonai alakzatokkal. A szakmailag igen alapos kritika szerint „a káosz olykor renddé alakul, hogy aztán újra feloldódjon, így váltakozva a fegyelmezettség és a kiszámíthatatlanság között. Naharin nyelvezete gyakran a tánc két központi erejét használja: a gravitációt és a mulandóságot igyekszik egységes élménnyé alakítani. A lecsupaszított stílus teret enged a néző fantáziájának, miközben a táncosokból áradó energia magával ragad.”
A „Három” az öniróniától sem riad vissza, a túlzásokat pedig egyenesen keresi. Táncosai szerint Naharin ezzel a táncművel bepillantást enged kifinomult világába.
Az előadás következő bemutatója
időpont: 2022. december 21. este 9 óra
hely: Ganei Hatikva
Ez az írás párhuzamosan az Új Kelet újságban is megjelenik.
Nagy Bori magyarországi születésű filmrendező, jelenleg Berlinben él.