Valentin Week, avagy bulik Bálint-napra

Noya Sol – Fotó: Silló Sándor / Izraelinfo

De mielőtt megpörgetem a napsorolót, egy fontos turné.

Lehet-e a 21. században barokk operát írni?

József és testvérei történetét sokan feldolgozták már az irodalomban és a zeneirodalomban is, Händeltől Lloyd Webberig, de most egy új oratórium (opera?) született. 

Elam Rotem izraeli születésű svájci muzsikus hihetetlen kalandja a mű. Monteverdi, Cavalieri stílusában a korabarokk zenei nyelvén és hangszerein mond el egy tökéletesen mai történetet a Biblia héber szövegét használva Józsefről és testvéreiről. 

A mű a Profeti de la Quinta énekegyüttes felkérésére született, és bejárta már a világ nagy koncerttermeit. Három éve itt Izraelben is volt, és most visszatér. Az opera zenekari kíséretét akkor is, most is a Jerusalem Baroque Orchestra adta.

Most ez a két együttes, a Profeti de la Quinta és a Jerusalem Baroque Orchestra a szerző, Elam Rotem vezetésével négy koncerten mutatja be a “József és testvérei” című művet.

A turné:

11-én szombaton az Eilati Kamarazenei Fesztiválon a Dan Hotelben.

12-én vasárnap

Jeruzsálem YMCA

13-án hétfőn

Tel Aviv Kultúrcsarnok Zucker terem

14-én kedden

Ness Ziona Előadóművészeti Központ

Szent Bálint napja nem egy tipikus zsidó ünnep, de sokan érintve vagyunk, mert a nyavalyatörősök és a lelkibetegek védőszentje ő. 

Ja, és a szerelmeseké.

Szóval a hét a szerelem nevű lelkibetegség és nyavalyatörés jegyében zajlik majd.

Még egy furcsasága lesz a következő napoknak:

A sok duó koncerttől már kettőslátásom van, annyi kettőst látok a programban.

Hajrá Valentin védencek!

Új szolgáltatásként az én ajándékom a zene szerelmeseinek egy-egy link, amivel egyből a plusz információkhoz, és a jegyvásárláshoz, lehet majd ugrani.

február 12. VASÁRNAP

Egy barátunk Detroitból, miután lenyomta a kötelező egyhetes turistapenzumot – Jeruzsálem, Haifa, Kineret, Holt-tenger –, szomorúan felsóhajtott. Már csak ez az egy vasárnapi estéje van, és nem hallott még klezmert…

Nehéz volt vele megértetni, hogy ez itt egy réteg-műfaj, és ritka a jó koncert. 

De akkor beugrott a Yung Yiddish. Arra mindig lehet számítani, ott minden vasárnap a Jerusalem Klezmorim játszik. És persze Mendy Cahan, a hely lelke, de szinte minden este beesik egy meglepetésvendég, vagy előkerül egy hangszer valamelyik néző tarsolyából…

És hozzá gefilte fish és más ínyencségek a kelet-európai gasztrokultúrából. 

A tel-avivi Tahana Merkazit 5. emeletén, a legtávolabbi csücsökben a Yung Yiddishben, Jerusalem Klezmorim, minden vasárnap.

február 13. HÉTFŐ

Eyal Wahabbal a komáromi erődben ismerkedtünk meg a Mediawave fesztiválon, ő Izraelből érkezett vendég volt, én visszajáró lélek. A “jemen-rock” zenéjüket ott halottam először. Aztán hajnalban az ő mikróbuszukban utaztunk együtt a hangszerek közé préselődve a fiammal és egy Bütyi nevű pulival. 

Persze előtte is tudtam a jemeni zene iránti elkötelezettségéről és az El Khat nevű zenekaráról. Ajánlottam is azóta sokszor őket.

Arról viszont lemaradtam, mikor pár hónapja Yemeni Orchestra néven új projektbe kezdett. 

Eyal Wahab éneke, a basszusgitár, az orgona jött az El Khatból, de mellettük kanon, oud, nej, vonósok, és ütősök, is játszanak a 13 tagú új zenekarban.

A hétfői koncert a jemeni judaizmussal foglalkozó nemzetközi konferencia kísérő rendezvénye lesz Jeruzsálemben, a Yad Yitzak Ben Zviben (Ibn Gabirol 14). 

A Yemeni Orchestra az 50-es 60-as évek nagy jemeni énekesei előtt tiszteleg. Shalom Zabar, Aharon Amram, Slomo Chechiani, Slomo Mokah dalait már csak néhány régi felvétel őrzi és a legidősebb jemeniek emlékezete…

…de most feltámadnak ezek a dalok, és friss erőre kapnak majd Eyal Wahab és a Yemeni Orchestra előadásában.

Jeruzsálemben a Yad Yitzak Ben Zviben (Ibn Gabirol 14). 

Hétfőn 19.00-órakor.

>>

A haszid jazz nem valami kitaláció, fából vaskarika.

A Nigun Quartet például bizonyíték arra, hogy a jazz felszabadult improvizációi kinőhetnek bármilyen zenei tradícióból. Az afro-amerikai jazz a behurcolt afrikai rabszolgák kultúrájára épül.

A Nigun sem elszigetelt jelenség, a 90-es évek óta jelen van a jazzvilágban az az irányzat, amely a haszid hagyomány nigunjaira (dallamaira) épül. De ez persze nem csak a dallamok átvételét jelenti. A Nigun koncerteken mindig úgy érzem, a jazz, amit játszanak, az elmélyült imádkozás rokona.

És ennek ellenére, sőt épp ezért otthon van egy olyan pici, meghitt jazzklubban is, mint a Beit Haamudim.

Hétfő, haszid jazz:

Nigun Quartet. Beit Haamudim.

Sokszor voltak már a rovatban, de ez a klip új:

február 14. KEDD

Rita – Rita Yahan-Farouz

Ő volt az első kitöltött címszó a saját izraeli zenei enciklopédiámban. Az első végighallgatott diszkográfia. Egyszer hallottam élőben is, pár éve, az unokahúga, Liraz koncertjén volt vendég. 

Elmúlt hatvan, de az az őserő, tehetség, nőiesség nem múlt el, ami 35 éve az izraeli popzene királynői trónjára emelte.

Megérte azt a dicsőséget, hogy még életében, sőt aktív korában, tribute koncerttel tiszteleg neki gyermekei generációja. 

Számomra a legmeglepőbb, hogy nem a pop, vagy a világzene, hanem az izraeli underground legmarkánsabb előadói álltak össze erre a tribute-showra.

Mikladim

Minus Efes

Avinor Kenan

Kama Kamila

Aisa

Kohevet Al

Biogal

Yasmin“Jazz”Lesselrot

AdiNoah

Anat Moshkovski

Flora

Ezzel a koncerttel ünnepli a Levontin7 a Valentin-napot és a dívát, Ritát.

Az 1990 es Eurovíziós dalával ajánlom az izraeli alter szintér Rita Tribute Showját.

Levontin7. kedd

>>

Tel-Avivi Szerelmesek! Lepjétek meg egymást egy koncertjeggyel!

Ha J.Lamottat választjátok a Kuli Almaban, akkor nehéz lesz, mert a koncert ingyenes!

J.Lamotta

Első hallásra rögtön ráakasztottam a címkét: slágergyanús rádióbarát R&B. 

Felül kellett vizsgálnom – erre egyedül egy koncert volt alkalmas – ezt az állítást.

J.Lamotta zenei tudásával, a rengeteg invencióval, amit a dalaiba épít messze kilóg a rádióbarát(nő)-pop státuszból, de afrobeat, hip-hop, etio és jazz hatásokból gyúrt zenéje a nemzetközi piacon mégis kelendő. 

A Kuli Alma zsebkendőnyi színpadja, érintésnyi közelsége alkalmas a tesztre: egyhetes szavatosságú sláger, vagy gazdag, igényes popzene. Az utóbbira voksolok.

Most kedden egy jazz supergroup kíséri majd Shay Hazannal Yonatan Haringmannal.

J.Lamotta, íme!

február 15. SZERDA

Valentin koncert, kettő az egybe’!

A Mazkeka, az egykori szeszfőzde zord pincéjébe ritkán ereszt be olyan énekeseket, mint Tula Ben Ari latinosan, áradó gyönyörű, érzelmes dalaival.

De Valentin nagy úr, és ilyenkor zord punkhoz, avantgárdhoz szokott Mazkekaban is ránk törhet a szentmenti.

A este második fele a Mazkekaban egy ásatás lesz. A Queenta Ensemble hozza majd felszínre Izrael zene történetéből Shoshana Damari az első nagy díva, dalait.

Nem akartam idetenni klipet tőle, de nem bírtam ellenállni.

Az öt jazzmuzsikus lányból álló Queenta ennek a magaslatnak ugrik majd neki a Mazkekaban. 

Hallottam már őket. Elbűvölő könnyedséggel, elevenséggel játszanak bármit: saját számokat, jazz standerdeket, és lendületük Shoshana Damari dalait is életre kelti majd szerda este.

Queenta Ensemble

Chen Levy – ének

Hadar Noiberg – fuvola

Inbar Paz – bőgő
Katia Toobool – zongora
May Segal – dob

>>

A Shablul meg éppen hogy egy karcosabb műfajból választott énekesnőt a Bálint-naphoz: Noya Sol.

Ha behunyom a szemem (nagy hiba lenne!), egy érett, fekete blues hangot hallok.

Ha kinyitom, egy gyönyörű, fiatal, szőke dívát látok, aki minden showbiz pakolás nélkül bluest énekel.

Noya Sol – Fotó: Silló Sándor / Izraelinfo

Noya Sol és zenekara a tradicionális bluest és a mai soult keveri. Ez a koktél nagyon alkalmas a párunkkal összehajolni egy kellemes bárban: csütörtökön a Shablulban.

Noya Sol zenekara és vendégei.

>>

A Lebanon Hanover nem libanoni és sohasem járt Hannoverben.

A coldwave duo Angliában működik már 12 éve. Hat lemezük és hatalmas fanatikus táboruk van. 

Zenéjük a new wave, a postpunk sötét oldala felől jön, és a minimal felé tart. Dalaik hűvösek, mint egy boncterem, és ha jó kis halálváró passzban vagy, segítenek elmélyíteni azt. 

A mélyrepülés a Gagarinban lesz a Lebanon Hanoverrel, szerdán.

>>

Újra egy duó, de ők mintha egy másik bolygóról, egy másik univerzumból jöttek volna, mint a Lebanon Hanover, egy emberlakta helyről.

A Kayam két komponensből összeforrt csoda.

Mike Raussról néhány hete azt írtam: Improvizációi az egyszerűség virtuozitása.

A világban utazgató muzsikus érzékenységét hallom, ahogy minden őt érintő muzsikára reflektál, de végig a saját útján marad.

Ez az igazi világzene. Dalok a világról kívül és belül. 

Ő a Kayam duó egyik fele. Rona Inbar Pele a másik.

Együtt a saját népzenéjüket éneklik. Nem tudom hova valósi ez a pici kétszemélyes nép, talán valamelyik kelta törzs leszármazottjai, de lehet, hogy csak Rona Inbar Pele kelta hárfája vezet félre.

Harmoniáik nem édesek, nem keserűek, minden szabályt felrúgva egyszerűek és tiszták.

És gyengéden fogva tartják a lelkedet. Pedig olyan, mintha maguknak dalolnának, közel kell hozzájuk ülni, hogy bekerüljünk a Kayam aurájába, mert ez így működik csak.

A Zona (The Zone HaEzor האזור) tökéletesen megfelő hely erre az intimitásra.

Kayam szerdán.

>>

Duózunk tovább!

Maya Belsitzman énekes, csellista és az ütőhangszeres Matan Efrat az életben és a színpadon is egy pár. A téli szezonra beköltöztek a Gray Tel Avivba a “4play” című koncertsorozatukkal. Havonta egy előadás a gazdag és eklektikus repertoár darabjaiból.

Most jön a rossz a hír: A szerdai lesz a széria utolsó előadása.

Le merem fogadni, hogy a szerelmes dalok dominálnak majd a duó Valentin Week műsorában a Gray Tel Avivban.

Maya Belsitzman & Matan Ephrat 

>>

2002-ben a véletlen összehozott négy muzsikust, de ez a találkozás megváltoztatta Izrael helyét a jazz térképén.

Mikor a Third Word Love indult 2002-ben, nem akart (amerikai értelemben vett) jazz-zenekar lenni. 

Avishai Cohen trombitás és Yonatan Avishai zongorista izraeli impulzusai új ösvényre csalták az ország jazzmuzsikáját. Ma már ezen az “Israel-sound” sztrádán száguld a műfaj apraja nagyja a nemzetközi sikerek felé. 

De térjünk vissza Avishai Cohenhez, Yonatan Avishaihoz.

Ma már két világhírű muzsikusról beszélünk.

Avishai Cohen az egyik legnagyobb név ma a trombitások között, Yonatan Avishai neve pedig gyakran ott szerepelt Avishai Cohen mellett a siker állomásain.

Az első nagy találkozás óta sok formációban játszottak együtt is külön is, de annak mindig különleges izgalma van, ha egy plakáton jelennek meg.

Avishai Cohen

Yonatan Avishai

Szerdán Jeruzsálemben, a Tzoleletben (Yellow Submarine) duóban hallhatjuk őket és …

február 16. CSÜTÖRTÖK

csütörtökön is, Tel-Avivban, a Kultúrcsarnok Zucker Termében.

>>

Még egy duó, és még mindig jazz, bár újabban az avantgarde improvizációs zenét játszó zenészek szeretik magukat megkülönböztetni a jazztől.

Ilyen a Koi Fish duó is.

Chihiro Tazuro és Elik Harpaz sok hangszert szólaltatnak meg ketten, dobot, hegedűt, bambuszfuvolát és a hangszálaikat is performanszaikban.

A jeruzsálemi Besarabia klubban (Ben Jehuda 34) most lemezbemutató előadásra várja az experimentális zene kedvelőit a Koi Fish.

>>

Térjünk vissza a The Zoneba egy külföldi vendégzenekar kedvéért: Giacomo Turra & the Band.

A fúziós jazz nagy korszaka már régen lefutott, mikor Giacomo Turra született, 1997-ben. Ennek ellenére hazája, Olaszország egyik legígéretesebb gitáros tehetsége, és éppen azokban a műfajokban, amelyeket ő már csak a nosztalgiasávban hallhatott.

R&Blues, funk, soul és ahol mindez összeér: a jazz. 

A The Zone fülszövege büszkén írja, hogy végre egy sztárt még idejében sikerült meghívni, mielőtt az elérhetetlen világsztár státuszba emelkedne.

Meglátjuk!

Giacomo Turra & the Band, csütörtök, The Zone.

>>

Kelet-Nyugat Ház

Kelet? Nyugat?

Ha India a kelet, akkor Izrael a nyugat.

Yair Dalal oud- és hegedűművész különleges formációjáról elmélkedek. Ez a trió (végre egy nem-duó!) az egész orient skálát átfogja muzsikájával Indiától Észak-Afrikáig. 

Yotam Chaimovitz szitárja a keleti pólus. Yair Dalal arab lantja, hegedűje, éneke a nyugati. 

Erez Monk ütőhangszerei pedig váltakoznak, a darbukától a tablaig.

Yair Dalal igazi crossover figura, a kortárs zenétől a jazzen át a bluesig, a funkig minden muzsikában megmártózott már. Mivel az új projektje még nincs fenn a neten, egy korábbi jazzes felállással hirdetem a csütörtöki koncertjét.

A Kelet-Nyugat Házban Jaffón.

február 17. PÉNTEK

“A Szenvedély Húrjai” 

Nem gondoltam volna, hogy a klipkeresésnél megbukok amikor 

Anders Mustonen – hegedű és

Gil Shochat – zongora

duóját ajánlom majd.

Anders Mustonen a Hortus Musicus észt régizene együttes vezetője, karmestereként világhírű, felvételeikkel tele a net. Izraelben már a 10. Mustonenfestet rendezi, ahol Izraeli zenekarokat dirigált eddig, ilyen videóm is lenne. Hegedűművészként viszont inkább kalandor. Szerintem az ősz mester büszkén vállalná ezt az állítást.

Az idei izraeli kalandja ez a zongorás duó Gil Shohat zeneszerzővel, zongora-művésszel a Tel Avivi Művészeti Múzeumban pénteken 13.00 órakor.

Bach, Mozart, Brahms, Ravel művei mellett lesz a pénteki matinénak egy izraeli ősbemutatója is.

Arvo Part: Tükör a tükörben.

De Anders Mustonentől nem találtam meg ezt a darabot…

A “Szenvedély Húrjai” című duó koncertet viszont másnap…

február 18. SZOMBAT

Zichron Yakovban az Elma Hotel és Koncertközpontban is megismétli a duó. 

Szombaton 21.30-kor.

De a klip nincs még megoldva…

Valahogy érzékeltetni akarom, milyen, mikor Anders Mustonen hegedűvel a kézben kalandra indul! 

Az “Ária”

Bach Goldberg variációk című művéből egy jazztrió élén! Ez az!

>>

Tudod a választ a “Ki vagyok én?” kérdésre? 

Kamaszként, és talán később is azokat a dalokat szeretted, amelyek – így vagy úgy – ezt a kérdést tették fel?

Ezért olvastál könyveket, néztél filmeket?

Akkor te is érted, mikor azt olvasod, hogy egzisztenciális pop.

Omer Moskovich dalairól jutott mindez eszembe. Trip-hop? Hip hop? Ilyesmi. 

És a kérdés…

Omer Moskovich az alter helyek után most előszőr lép fel egy elit klubban, a Gray Tel Avivban szombaton.

>>

Nincs elég bajunk, most még a dögvész is…

Pestilence angolul.

A metálosok most elégedetten csettintenek: a holland deathmetal zenekar itt lesz! 

A technikás, vagy az okos deathmetal kifejezést direkt a Pestilence kedvéért alkotta meg a metálszakma. Sőt, néhány dalukra még a jazz bélyegét is rásütötték az elvetemült kritikusok.

Szóval, aki néhány akkordból tákolt zúzásra számít, az csalódni fog. Akik viszont a brutális alapok mögött is meghallják a muzikalitást, azokkal találkozunk a Gagarinban szombaton egy kis technikás halál-metálra a Dögvésszel.

Pestilence

>>

Nagyon sok jazzmuzsikus életrajza kezdődik egy bigbanddel. És a legtöbb fúvós állítja, hogy a legkomolyabb iskolája a bigband volt.

A Conservatory’s Center for Jazz Studies bigbandje már 14 éve működik, az izraeli jazz sok nagyszerű alakja itt érett jazz-muzsikussá a konzervatóriumi évek alatt.

A Jonathan Voltzok Big Bandjének tagjai is megfordultak a jazz konzervatórium nagyzenekarában.

Most a két band egyesül!!!

Ez lehetővé teszi majd a folyamatos működést. Nem lesz többet hiány hangszeresekből. 

De a legfontosabb érv az egyesülés mellett, hogy a Voltzok Big Band profi zenészeivel, az izraeli és nemzetközi jazzvilág szólistáival muzsikálhatnak majd a fiatalok már konzis korukban.

A fúziót egy adománygyűjtő koncerttel ünneplik majd a Tel-Avivi Konzervatóriumban 20.30-kor.

A koncert sztárvendégei lesznek: 

Ester Rada, 

Guy Mintos,

Ahinoam Nini és Gil Dor

Egy nyúlfarknyi videó: Ester Rada és bigband…

És egy teljes szám a Voltzok Big Banddel, búcsúzóul…

Köszönjük a Patreon-os és PayPal-es támogatóink adományait, amivel segítik életben tartani a magazint! Ha szereted olvasni az Izraelinfót és úgy gondolod, érdemes és fontos folytatni ezt a projektet, itt csatlakozhatsz havi támogatóinkhoz. Egyéb támogatási lehetőségek itt.