Február: jazztél és altertavasz

Avishai Cohen – Fotó: Silló Sándor / Izraelinfo
Avishai Cohen – Fotó: Silló Sándor / Izraelinfo

Évek óta csodálom azokat, akik a muzsika erejében hisznek, és minden leírt sorom őket szolgálja.

Háború, gyász, tél, tragédiák, fájdalom és nem akar vége lenni…, de a zene szól.

Mert néha ki kell szöknünk a napra…

A Tallin–Tel-Aviv fesztivál turnézik.

A jazz műfaj Eilaton nyaral majd, mert a “téli“ Red See Jazz hete jön!

Rutinból télinek hívnak Izraelben minden februári fesztivált.
De tudom, hogy a télnek vége…

Vége lesz!

Két klasszikus zenei turné, aztán napozunk!

Nagyüzem lesz a héten a Tallin–Tel-Aviv fesztiválon, azaz a Mustonen Festen.

Az eseménysor agya, motorja az észt karmester, hegedűvirtuóz – Andres Mustonen – le sem jön a színpadról szinte…

A Goldberg-variációk vonóstrióra átírt változatát egy izraeli brácsással

Yoram Jungermannal, és egy észt csellistával

Andreas Lenddel játssza majd.

február 15-én szombaton 11.00-kor a Tzafta Színházban Tel-Avivban.

A következő koncert Eilaton INGYENES!

február 17. hétfő 19.30 Vörös-tengeri Zenei Központ, (Sderot Hativat HaNegev 1.) Eilat

február 22. szombat 17.00 Savyon Kulturális Központ

A klasszikus zenei ajánlatoknál mindig gond van. Vagy a mű, vagy az előadó nem stimmel.

Itt is lesz egy kis baj, mert bár  Andres Mustonen játssza Bach „Goldberg-variációk” című művét, de…

…egy jazz kvartett (!) élén.

Az Israel Camerata Jerusalem 

Avner Biron vezényletével

az Israeli Vocal Ensemble-vel és négy énekes szólistával –

Liron Givoni (szoprán),

Nitzan Alon (alt),

Daniel Portnoy (tenor)

Yoav Weiss (baszbariton) – kiegészülve indul szerenádozni.

A „Szombati szerenád” cím ne tévesszen meg! 3 különböző napon lépnek majd fel 3 városban:

február 16. vasárnap Weizmann Intézet Michael Sela Auditórium, Rehovot

február 17. hétfő Zichron Yaakov,Elma Művészeti Központ

február 18. kedd Jeruzsálem Színház

Mordecai Seter (1916-1994) Sabat Kantátája lesz az est legkülönlegesebb darabja. Ezt a művet rendre előveszik a kamaraegyüttesek és kórusok.

Talán nem haragszik meg az  Israel Camerata Jerusalem 

és az Israeli Vocal Ensemble, hogy a „konkurencia” előadásával ajánlom…

A Moran Kórus és a Tel-Aviv Solist Ensemble

február 16. VASÁRNAP

Mikor megláttam Gil Shohat zeneszerző, karmester és zongoraművész nevét a Shablul jazzklub műsorán, azt hittem megint a könnyű műfajba kirándul majd.

Pláne, hogy azt állítja spanyol szíve van!

De a „My spanish heart” est csupa klasszikus szóló zongoradarabot rejt, Albéniz, Ravel, Bizet, Piazzola, Scarlatti műveket.

Nem lesz jazzesítés, csak egy klubhangulatú szólózongora koncert

Gil Shohat spanyol szívével.

Shablul: vasárnap

>>

Haivriot (Héberek, de nőnemben.)

’23 telén, amikor a legjobban kellett a léleknek a vigasz, akkor született ez a műsor a Holoni Női Fesztiválra. 

9 nő – más és más műfajból – összekapaszkodott, hogy az izraeli zene történetének első nagy díváját Shoshana Damarit megidézzék..

Nem akartam idetenni klipet tőle, de nem bírtam ellenállni neki.

Haivriot akkora siker lett, hogy azóta már többször újra összeálltak. 

A hèten két koncertjük is lesz:

Vasárnap Tel-Avivi Kultúrcsarnokban…

február 17. HÉTFŐ

…hétfőn pedig a Gray Modiinban lép fel a Haivriot.

A „héber nők”:

Karni Postel – ének, cselló;

Vered Picker – zongora, ének;

Galia Hai – hegedű;

Ola Schur Selektar – ének;

Raz Shmueli – ének;

Roni Wagner – ének;

Alex Moshe – gitár, ének;

Salit Lahav – fuvola;

Shani Shavit – gitár, ének.

Haivriot

Hétfő: Gray Modiin

február 18. KEDD 

Jazzkedd lesz!

Ígértem a múlt héten Ester Rada koncerteket, hát most itt van egy nagyon különleges az IPO oldaláról,mert az Izraeli Szimfonikus Zenekar muzsikusaiból álló 9-tagú zenekar muzsikusai kísérik majd az ezerszínű énekesnőnket, 

Ester Radat, aki most a jazz nagyasszonyai előtt tiszteleg majd : Billie Holiday, Ella Fitzgerald és Bessie Smith előtt.

Nina Simonet ki ne hagyjam! 

Itt jön egy dala Ester Rada régi felvételén. 

>>

KerenDun a jazz, nujazz, triphop, jazzrock határain balanszírozó énekesnő (és szaxofonos), de bármerre is billen, felforrósodik körülötte a levegő. 

Ezt letesztelni a zsebecskényi jazzklub a Jazz Kissa tökéletes lehet.

A klip muzsikusai csak illusztrációk, KerenDun új csapattal érkezik a „Zsebbe” kedden: 

Jazz Kissa (3817 utca, a Beit Romano mögötti kis köz) Tel-Aviv

>>

Sol Monk vagyis Aviv Cohen, bár ez a név egyre inkább a dobos projektjeit jelöli. 

Az új Sol Monk trió is reveláció. Adva van egy dobos – Aviv Cohen –, aki csak az afrikai törzsi zenékhez fogható bonyolult groove-okat dobol. Ebből kell főzni a másik két muzsikusnak..

A basszusgitáros mostanában Yonathan Levy, de az igazi komoly beszerzés a gitáros Tamuz Dekel  (kölcsönben a Tatranból). 

Ők hárman pörgős, futurisztikus jazzt (nujazzt? postjazzt?) játszanak.

Szerintem elvinne ez nagy koncerttermeket is, de egyelőre elférünk egy akkorka klubban is,

mint az Amama (Khatserim 15.) Tel-Aviv – Florentin negyed 

kedd

Sol Monk „New Moves”

Barrocada turnéja is része a Mustonen Festnek.

Az észt művész Andres Mustonen dirigálja a zenekart és a Moran Kórust az idei első koncertkörútjukon.

A korabeli hangszereken játszó Barrocada Együttes most a cseh barokk szerző  Jan Dismas Zelenka „Missa Votiva” című művét játssza majd. Az énekes szólisták: 

Tom Ben Ishai – szoprán,

Sharon Yelin – alt,

Omri Eisenbod – tenor,

Dmitrij Negrimovszkij – bariton.

A másik főszereplője az estnek a Moran Kórus lesz.

február 18. kedd 20.00 Haifa, Rappaport Központ

február 19. szerda 20.00 Tel-Aviv Művészeti Múzeum

február 20. csütörtök 20.00 Kfar Shmaryahu, Weil Auditórium

február 21. péntek 12.00 Yichak Rabin Központ (Chaim Levanon 8.) Tel-Aviv

Nagyon csinos kis klip készült a turnéhoz.

Barrocada & Moran Choir

Red Sea Jazz Fesztivál

Eilaton egyáltalán nincs tél, de itt a Red Sea Jazz Festival 2025 Winter.

Ne tévesszen meg senkit a nevében a winter szó, szó sincs télről, erre a jazz vikendre Eilatra utazni egy nyaralással felér majd.

Szinte zenei mindenevő vagyok, de persze ínyenc is, akinek a jazz a főétel. Hát most újra széles asztalt terít majd nekünk, jazzrajongóknak

Eilaton a Red Sea Jazz,

Izrael legrangosabb fesztiválja ebben a műfajban. 

A jazz szó egyre inkább valami szofisztikált könnyűzenét jelent (persze nem csak Izraelben), és lassan távolodik attól az improvizatív, gyakran a klasszikus zene mélységeivel vetekedő muzsikától, amit a jazz szó eredetileg jelentett.

Nincs ezzel semmi baj, a jazzfesztiválok is pénzből működnek, a spektrum kitágítása új hallgatói rétegeket von be a – valljuk be! – szűk jazzrajongói körbe.

Az „igazi” jazznek meg mindegy, mi megy a szomszéd teremben.

Érzékeny balansz.

Ez minden évben kétszer eszembe jut, amikor leülök a nyári, majd a téli Red Sea Jazzfesztivál programjához, hogy a Vörös-tenger partjára csábítsak minden zenebarátot egy hétvégére.

Ezért mielőtt a jazz-zel éppen csak barátkozók vagy távolról tisztelők tovább görgetnének elmondom, nagyon alkalmas lesz az idei eilati fesztiválprogram összebarátkozni ezzel a műfajjal.

És a finnyás öreg ínyencek – mint én – sem maradnak majd éhen…

FEBRUÁR 20. CSÜTÖRTÖK

Omer Avital bőgős-zeneszerző az „israel sound” egyik első úttörője volt a Third World Love Quartet tagjaként és a későbbi projektjeiben is.

A jazz afro-amerikai gyökerei helyett a Közel-Kelet muzsikáiból építkező jazz azóta komoly áttörést produkált a világ jazzéletében. 

Ebben a hőskorban komponálta Omer Avital a „Song of a Land” című szvitjét. Az észak-afrikai zsidó hagyományokat, a nyugati zenekultúrával összeforrasztó szellemi kaland volt az a lemez.

Egy jazz bigbandnyi fúvós, egy vonósnégyes, ütősök, a zongorista Eden Giat, és a szerző Omer Avital bőgőn és oudon játssza majd a 2008-ban megjelent művet.

„Song of a Land” ez lesz a Red Sea Fesztivál nyitókoncertje.

Még egy koncert lesz az első napon Eilaton amiért keresztül buszoznám a sivatagot,

a zongorista Nitai Herskovits koncertje. 

Hangszerét azért hangsúlyoztam, mert a briliáns jazzpianista, az utóbbi időben szintetizátoros villanyjazz projektekben nyomta egészen tavalyig, amíg az ECM-nél le nem szerződött egy zongora szólólemezre. Az improvizációkat tartalmazó anyag megjelent, és a kiadó (a világ egyik legjelentősebbjéről van szó) Grammy-re jelölte Nitai Herskovits szólólemezét. 

„Call on the old wise”

Ezeket a darabokat is játssza majd Eilaton csütörtökön, és egy duót Daniel Dor dobossal, egyet pedig Rejoicer szintetizátorával a készülő új lemezről.

Én azért a klipben inkább a régi bölcseket hívom…

Az első napra jut még egy Miri Mesika koncert is.  

„A Zenekar” kíséri majd. Ebből minden izraeli jazzista tudja, hogy a The Israel Jazz Orchestra-ról beszélek,

12 szólista, az ország krémje egy bigbandben.

Hihetetlen élmény látni, hallani, ahogy ezekben a projektekben az ország top jazzmuzsikusai alázattal állnak be egy-egy énekes sztár mögé. 

Miri Mesika & Israel Jazz Orchestra

Csak egy kis kalózvideónk van a próbáról:

Ugorjunk az utolsó csütörtöki koncertre:

TamaRada etióp énekesnő.

Nézem sorban a klipjeit, ahogy halad az etiopoptól az afrobeaten át a soul, a jazz felé. 

A kamaszkorból a felnőttkor felé, persze megőrizve a gyermekkor minden derűjét, és az amhara ízeket is.

TamaRada komolyodik.

Itt van az ideje, hogy bemutatkozzon egy jazzfesztiválon…!

FEBRUÁR 21. PÉNTEK

A péntek délelőtti első koncertet nem szabad kihagyni!

Juanita Cohen Smith!

Egy zongorista hölgy, aki kb. egyidős a műfajjal !

New Yorkban született 1932-ben szefárd és etióp zsidó bevándorlók gyermekeként.  Az ötvenes-hatvanas években volt a pályája csúcsán, a jazz minden óriásával játszott egy színpadon. Bejárta a világot, és végül Izraelt, Eilatot választotta otthonául.

Szerencsére mostanában újra gyakran koncertezik, és új lemeze is van.

Tavaly halottam őt játszani. Ez a legjobb szó rá. Nem feszült rá a hangszerre, mint a virtuózok, ritkán engedte ki a hangját mikor énekelt, nem választott szélsőséges tempókat, dinamikákat mégis jazz volt, személyes és eleven.

Juanita Cohen Smith 

péntek 11.00

A nap további 8 koncertjéből kiemelném a három „csellóboszorkány” közös koncertjét.

Hivatalosan csak Talia Erdal használja ezt a becenevet,

de Maya Belsitzman,

és Mayu Shviro is megérdemelné.

Mayu Shviro a kortárs zenéből és a jazz etno szárnyából érkezik, 

Maya Belsitzman pedig egy nagyon komoly jazz énekesnő, akit általában egy Maya Belsitzman nevű csellista kísér.

Talia Erdal a Jerusalem Street Orchestra és a Jerusalem Symphony Orchestra vezető csellistája, zeneszerző és énekes. 

A három csellista hölgy közös nevezője, hogy nem férnek a bőrükbe. A klasszikus hangszert dobként, nagybőgőként, hegedűként, oudként, kamándzsaként, sőt, néha konvencionálisan csellóként is használják. 

És improvizálnak!!!

És gyakran énekelnek is.

Morad Khoury (hegedű) lesz a vendégük. 

péntek 16.45

Talia Erdalt hallgattunk együtt a legritkábban…

Az ECM-et már emlegettem.

Most itt van Avishai Cohen, a trombitás új lemeze szintén a világhírű kiadó gondozásában.

Élőben először az Eilati Red See Jazz fesztiválon játsszák majd el:

Avishai Cohen – trombita, (borítóképünkön)

Jonathan Avishai – zongora,  

Jonathan Levy – nagybőgő, 

Ziv Ravitz – dob.

Valamint az Israel Philharmonic Orchestra muzsikusai:

Nitzan Canetti – hegedű, 

Gilad Rivkin – hegedű, 

Gili Radian-Sade – brácsa, 

Esther Velders – cselló.  

Bill Evans a jazztörténet egyik legjelentősebb zongoristája volt. Emlékeztek? Miles Davis „Kind of Blue” című lemezén azok a szólók…

Péntek este Eilaton három zongorista rajzolja majd meg Bill Evans portréját egymást váltva: 

Roee Ben Sira, 

Katia Toobool, 

Tomer Bar 

A ritmus szekció:

Eli Magen – bőgő 

Daniel Dor – dob

Új projekt, meglepetés lesz. 

Nincs még klip, ugorjunk!

A „Nemzeti Bigband” név mögött tizenvalahány tizenéves muzsikál, ők a „konzi” (hivatalosan: Tel-Aviv Center for Jazz Studies) nagyzenekara. 

Danny Rosenfeld trombitás vezényletével a  Nemzeti Bigband pénteken  átswingel velünk az éjszakába. 

FEBRUÁR 24. SZOMBAT

Szombat már csak két délelőtti matiné és egy kora délutáni koncert lesz, hiszen az Eilaton vikendezőknek haza kell még érniük…

Tal Avraham az egyik első izraeli jazzkoncerten játszott, amire eljutottam. Azonnal megjegyeztem.

Azóta számtalan formációban hallottam már trombitálni az etno crossovertől az avangarde jazzig. Karakteres játéka minden zenekaron nyomot hagyott, de aztán eljött a szakítás…

(Preda) „Szakítás” ez a szólóprojekt címe, amely 2022-ben jelent meg.

Az improvizatív zene férfias világában Tal Avraham muzsikája a női principiumot jelenti. Egyedi trombita hangja köré épül az új lemez muzsikája.

Milton Michaeli – zongora,

Shay Hazan – bőgő,

May Segal – dob,

Tal Avraham – trombita.

Szombat 11.15

Yonathan Avishai is tagja volt a már emlegetett Third World Love Quartetnek, amely megváltoztatta Izrael helyét a jazz térképén.

Avishai Cohen trombitás és Yonatan Avishai zongorista izraeli impulzusai új ösvényre csalták az ország jazzmuzsikáját. Ma már ezen az „israel-sound” sztrádán száguld a műfaj apraja nagyja a nemzetközi sikerek felé. 

Yonathan Avishai ma már Párizsban él, és a senkihez nem hasonlítható elmélyült, vibráló játékára épül az ottani triója.

Puha érintésekből építkező zongoraművészet. 

Amikor a Yonathan Avishai izraeli muzsikusokból toborzott zenekart rögtön sejtettem, hogy hosszútávú projekt épül.

Hadar Noiberg – fuvola,

Mayu Shviro – cselló,

Yonatan Albalak: gitár 

Roni Iwryn – ütőhangszerek,

Shahar Haziza – dob,

Yonathan Avishai – zongora.

A muzsikusok névsorából halványan sejtettem, hogy a latin, az orient és a fúziós jazz felé mozdul majd Yonathan Avishai érzékeny elbeszélő muzsikája.

Nem hallottam még élőben, de a neten található nyúlfarknyi videókból úgy sejtem, nem lőttem be rosszul az irányt. 

Yonathan Avishai Ensemble

szombat 12.45

február 19. SZERDA

CSALÁDI PROGRAM

Jeruzsálemi Szimfonikus Zenekar kalandjai a könnyűzenével folytatódnak. 

Roni Porat karmester vendége

Oded Tamsoot, az Ummagumma tribute zenekar énekese és gitárosa, és egy rockbanda.

„Beatles az egész családnak”, ez a szerdai mese címe. Mese, mert Roni Porat és vendégei el is mesélik a Beatles sztorit – amennyi egy délutánba belefér –, és persze dalolnak, muzsikálnak is.

Jeruzsálem Színház

szerda 17.00

Oded Tamsoot már énekelt Beatlest a Jeruzsálemi Szimfonikus Zenekar élén…

>>

De maradhatunk estére is a Jeruzsálem Színházban

Jerusalem Academy of Music and Dance ifjú mestereivel egy kamaraesten.

Shmuel Magen (csello),

Shir Semmel (zongora), 

Denis Burstein  (zongora) 

Grieg, Brahms és Medtner műveket játszanak majd.

A koncert a „Multikulturalizmus” sorozat része.

Hasonló tematikájú műveket találtam mind a két zongorista felvételei között:

Jeruzsálem Színház

szerda 20.00

https://youtu.be/1YU9GnzV-yo?si=wUQNsnabdgS7LYm8

>>

Egy popsztár megméretése – szerintem – nem a nagyzenekaros gigashow, hanem amikor le kell ülni a zongora mellé.

Mikor csak a saját zenei tudására támaszkodhat.

Marina Maximilian már sokszor megugrotta ezt a magasságot. Láttam, hallottam.

Szerdán a „fősodor kaméleonja” – most olvastam róla ezt – újra a nagy fekete hangszerhez igazítja a színeit. 

Pop, jazz, sanzon, nagy bátorság egy akkora teremben, mint a Hangar 11.

Nekem nehezen lágyul a szívem, de Marina Maximilian hangján elolvad, mint platnin a jég.

Hangar 11. (a Kikötőben) Tel-Aviv

szerda

>>

Jártunk már az újra megnyílt Amama klubban a héten. 

Jazz lesz ez is!

A neten csupa nagyon finom, dallamos sétatempós, videót találtam a Zafio Triotól.

Mintha nem is három nagyon fiatal jazzmuzsikus játszana… 

Szerethető gazdag muzsika, jazzbarátkozásra való.

Zafio Trio

szerda

Amama (Khatserim 15.) Tel-Aviv 

>>

Yehudi barátaim!

Elfelejtettem megkérdezni:

Szeretitek Danny Sanderson muzsikáját?

Azt az angolszász ízt, azt a humort, azt igényesen összerakott rádióbarát pop-rockot, amit az 50 (!) pályán töltött éve alatt összemuzsikált.

Danny Sanderson Yehudban, a Grayben.

Szerdán.

>>

Jasmin Moallem

5 év alatt ért fel a csúcsra úgy, hogy a műfaj-műszer mutatója alig mozdult ki a dreampopból. 

Ezt a párnapuha hozzádbújó triphopos dünnyögést nem tippeltem volna befutóra, de Jasmin Moallem rám cáfolt. 

Pár év alatt ezen a surranópályán előzte meg a keményen húzó popmezőnyt. 

„Régi” – 4 éves – dalt választottam az élőkoncert varázsát legalább megidézni.

Gray Modiin az eheti Jasmin Moallem koncert színhelye.

Szerda!

>>

Úgy tűnik, a visszafogott varázslatos dünnyögések kora jött el újra, (és persze az ütök-vágok dühöngésé). De az egy másik mese. Mindjárt jön az is…) 

Újra szeretjük a lírát, az okos sorokat, a költői refréneket. Bár az az érzésem, Izraelben ezek egy pillanatra sem mentek ki a divatból. 

Omer Goshen dalairól jutott mindez eszembe. 

Aztán olvasom, hogy a szaksajtó is a 70-es évek izraeli dalosainak reneszánszát látja

Omer Goshenben. 

A közönsége viszont nem a retro-fan nagyik korosztálya. (Engem kivéve.)

A törzshelye is egy alter pinceklub, a Levontin7.

Szerda.

Omer Goshen

>>

A villanyzenének is volt őskora, amikor még nem a testek egyenletes rángatására alkalmas primitív szekvenciák ipari mennyiségű előállítása volt a cél.

A 70-es évek elején az új szerkezetekkel, az analóg elektronikus eszközökkel, soha nem hallott effektusokat hoztak létre, és a kísérletező muzsikusok kiléphettek az előző évszázadok akusztikus tereiből.

A piaci igény viszont ezt a technológiát (techno) a szórakoztató iparba szorította. 

Az elektronikus hangzás tömegcikk lett.

De a kísérletező muzsikusok újra felfedezték ezeket az őskütyüket.

Nem vagyok villanyzene szakértő, de azt hallom, hogy Omer Hershman projektje a Waking States nem a technodisco-k világa.

Minden hang ott születik a koncerten!

És sehol egy computer!

Nem tehetek mást: lesétálok majd a jaffói HaTeivaba szerdán, hogy

Waking States villamosított halucinációit meghallgassam.

Omer Hershman okosabban elmondja + kóstoló:

HaTeiva (Jerusalem Bld. 19.) Jaffó 

szerda

>>

Caturix hazai pályán, Beer Sheván mutatja be az „Amygdala” című új lemezét. 

Deatmetal, de előre bocsátom, hogy szofisztikált, helyenként dallamos muzsikáról van szó, gazdag intrókkal, közzenékkel. 

CsütörtökönBeer Sheván a HaHalutz33-ban nyomja a Caturix

február 20. CSÜTÖRTÖK 

…csütörtökön pedig viszontlátjuk őket

Dawn of Silence 

és a Srefa társaságában

Zónában, a „New Black Death” minifesztiválon zúznak majd. 

Ez nem a fekete halál újraéledését jelenti, hanem a három műfajt:

Dawn of Silence newmetal. (Most tanultam a szót. Én inkább oldschool heavy-metalnak hallom, de tényleg nagyon üde.)

Caturix a deathmetal.

Na, most jön a dal az új lemezről…

Srefa pedig régi ismerősünk, a blackmetal banda kéthavonta itt föltör a rovatban.

Egy síkköszörű hangú hölggyel Dorin Hajonnal a frontban.

A feketefém fenoménnel zárul majd a metál est a The Zone-ban csütörtökön

Srefa

>>

Itt a tavasz, sorra bújnak ki a metál bandák új hajtásai.

Ha létezik a death- vagy a doom-metalnak romantikus vonulata, a Clapsodra oda tartozik. 

 „Of Terror and soul” – ez a az új lemez címe.

„Érzelmes utazásra viszi a hallgatókat az eksztázis csúcsaitól a bánat mélységéig.” – írják az új lemezről.

Régen voltam metál lemezbemutatón, a  Clapsodrahoz most kedvet kaptam.

Tmuna Színház lesz a helyszín (Soncino 8.) Tel-Aviv 

Csütörtök.

>>

Durvulunk még egy utolsót a héten.

50 éve alakult a világ első punkzenekara a New York-i Ramones, bár a punk szó később került át Amerikába. 

Ezt a jubileumot egy Ramones tribute koncerttel ünnepli az izraeli punk társadalom

Levontin7-ben csütörtökön.

Egy 47 éves Ramones koncert:

>>

Ez egy kicst másfajta tribute projekt lesz.

Tavaly volt a felújítás premierje, most pedig copy paste, és jöhet a tavasz.

A „Magas Ablakok”, HaHalonot HaGavohim 1968-ban adta ki a „High Windows” című lemezt. 

Ezzel a Arik Einstein énektriója gyakorlatilag fel is oszlott. 

De a dalok azóta is itt vannak, játsszák őket a rádiók, műsorukba emelik bandák, énekesek.

Csütörtökön az egész lemez megszólal majd újra.

A tribute trió pedig aki ennek a feladatnak nekifut:

Assaf Amdursky, 

Shlomi Shaban 

és Yael Krauss.

Utóbbi az unokahúga az eredeti HaHalonot HaGavohim trió másik férfi tagjának, Shmulik Kraussnak. Még a harmadik magas ablak nevét nem írtam le: Josie Katz.

A archívon ők láthatók majd, csütörtökön a D-One-ban pedig

Assaf Amdursky, 

Shlomi Shaban 

és Yael Krauss.

Csütörtök:

South-Sharon D-ONE Konferencia- és Koncertközpont

Neve Yarak

>>

A vers és a dal a héberben ugyanaz a szó. Ha a költők nyakában gitár lóg, a versek (dalok) a dalnokot minősítik.

És ha ehhez még szuggesztív előadó is, akkor dalról-dalra dagad a népszerűsége lavinája.

Az ötödik albumával turnézik Daniela Spector, bőven benne az országos sztár státuszban.

Most mégis egy kis rendíthetetlen kibuc: Givat Brenner színpadán énekel majd.

Rendíthetetlen, mert több mint egy éve szünet nélkül nyomják a BrenneRock sorozatot, néha 3-4 bulival, a csendes heteken eggyel, mint most 

Daniela Spector koncertje.

Csütörtök.

Givat Brenner

>>

Dr. Wassim Odeh oud virtuóz, a Maqamat School of Eastern Music arab zenei tanszékének vezetője. 

Zfaton működő zeneiskola, a keleti zene tradicionális  hangszereit tanítják. Programjuk a legmélyebb és legátfogóbb Izraelben, de ami nekünk koncertjáróknak a legfontosabb, az iskola tanárai (és néha a növendékei is) itt mutatják be először élőben az új munkáikat.

Dr. Wassim Odeh ezzel a kvintettel készítette el „Ascension” című új lemezét.

Dr. Wassim Odeh – oud, 

Samih Totri – hegedű,

Amjad Mrih – accordion, 

Adel Joubran – cselló,

Nabeg Abu Nicola – ütőhangszerek

De egy zfati kirándulás végére jó befejezés egy esti koncert

Maqamat Keleti Zene Iskolában (Zvi Levanon 5) Zfat

csütörtök.

Videó még nincs az új lemezből. 

Dr. Wassim Odeh szólója a klip

>>

Hang, oud, dob. Kol Oud Tof Trio

Nem világzene, nem is crossover etno. Népzene, egy szinte már csak a dalokban létező nyelven. 

Haketia.

Ez a nyelv az észak-afrikai szefárdoké, egy elágazása a ladinónak, amit az Ibériai-félsziget zsidói beszélték, és persze dalaik is ezen a nyelven szólnak. 

Kol Oud Tof Trio zenei anyanyelve pedig ez a különleges marokkói muzsika. 

Esti Keinan a trió énekese pedig váltogatja a dalok nyelvét: haketia, arab, héber.

A trió muzsikája egy folyamatos álom, az andalúz évszázadoktól a jelenig…

Jeruzsálemben a Confederation House az ottona az ilyen produkcióknak.

Csütörtök:

Kol Oud Tof Trio 

>>

Magyarországi életemben a rock kamaszkora, az enyém is volt, aztán egymáshoz öregedtünk.

Itt meg kellett tanulom az izraeli rock hőskorát, az új meg új hullámokat. De legalább nem vagyok elfogult. 

Aztán szembejön egy figura, felráz egy ritmus, fülbemász’ egy muzsika, és olyan őszintén tudok érte lelkesedni, mintha ezen a zenén nőttem volna fel. 

Ez most Erez Lev Ariról jutott eszembe.

Izraeli témákról énekel és héberül, de erősen húz az angolszász gitárdalosok hagyományához. A megszámlálhatatlan izraeli gitáros trubadúrtól ez a progrockos íz különbözteti meg. Dallamos megnyugtató muzsika. 

Igazi jó klubzene.

Beer Shevaiak!

A tiétek Erez Lev Ari csütörtökön. 

HaHalutz33

február 21. PÉNTEK

Dudu Tassa igazi világzene: tarka, gazdag, erőteljes muzsika. Pedig nem tesz mást, mint hogy átereszti magán az összes tradíciót, amivel érintkezik.

De akármekkora projektet mozgat is a lemezein vagy a koncertjein, mindig visszatér a gitárhoz, a dalhoz. 

Egy ezt cáfoló koncertvideó jön, és az eheti Dudu Tassa koncert:

Gray Modiin péntek

13.30

február 22. SZOMBAT

CSALÁDI PROGRAM

Gyerekek! Szülők!

Tudjátok mi az a zoológiai rock?

(Nem, nem az, amikor a rockerek úgy viselkednek, mint az állatok.)

Az „Élő legendák” egy ilyen show.

Az állatvilág 10 kevésbé ismert „sztárját” sorolja el az album. Lesz dal a gnúról, a karakálról és a tengeri uborkáról is.

A Tel-Avivi Egyetem Természettudományi Múzeuma adta hozzá a tudományos hátteret, 

és Shahan Ibn Tzur a Monica Sex rockzenekar frontember írta a dalokat, és ő is énekli a teljes zenekarral a háta mögött.

A Zöldmedve nem szereplő, hanem a helyszín:

GreenBear, Hod Hasharon – Ökológiai Park 

szombat 12.00

Most meg jöjjön a műsor sztárja az arany tüskés egér!

Shahan Ibn Tzur dala

>>

Az Intuitiv Project úgy működik, hogy mindenhol ahol fellépnek kiegészül az alapcsapat néhány muzsikussal.

Julie Vardi (ének) és

Yark Obraztsov (zongora) mellett most szombaton Haifán a GIG House-ban

a Haifa Big Band fúvósai nyomják majd a funkot. 

GIG House (Eliyahu Khakim 6.) Haifa

szombat

Intuitive Project – Funky Brass 

Ez olyasmi, de fúvósok nélkül…

>>

A Mazkekaban szombat este

a Haringman Collective tolja majd a táncolható acid-funkot. Mondhatom jazzrocknak is. Hip-hop jazznek is.

Nagyon hepi cucc!

A billentyűs a főnök, a névadó Jonathan Haringman 

Eviatar Kirsh – basszusgitár

Shahar Edri – dob.

Feszes tempóikon fúvósok recsegnek: 

Oded „Dedi” Ben Yitzhak – szaxofon

Avior Rokach – trombita

Haringman Collective

Jeruzsálem 

Mazkeka 

szombat

>>

Jimbo J klipjei, színpadi előadásai, koncertjei, rap szövegei, dalai mindig frissen a mai állapotunkhoz szólnak, ironikus fricskák, néha nyersek, néha pedig forró optimista hit mozgatja őket, de mindig elkerülik a közhelyeket.

És Jimbo J így is topsztár. 

Ha valaki érintés közelből akarja hallgatni az új műsorát az siessen, mert bejön a jó idő vége lesz a klubozásnak…

De most szombaton még van egy:

Jeruzsálem

Yellow Submarine:

„Gyönyörűségem, nincs mitől félni.

Ez egy születésnapi lufi. 

Nem fog felrobbanni.

Játsszunk egy játékot.

Csak én és te.”

Köszönjük a Patreon-os és PayPal-es támogatóink adományait, amivel segítik életben tartani a magazint! Ha szereted olvasni az Izraelinfót és úgy gondolod, érdemes és fontos folytatni ezt a projektet, itt csatlakozhatsz havi támogatóinkhoz. Egyéb támogatási lehetőségek itt.