Veszprémy László Bernát írását a The Times of Israel Blog szekciója tette ki, amit aztán elsősorban a Mandiner szemlézett. A cikk a Magyar-Izraeli Média Center oldalára is kikerült, szintén az izraeli hivatkozásra utalva. Így sikerült immár nem először az izraeli sajtót felhasználni arra, hogy választások idején kormánypárti sajtóban közzétett, az ellenzéket érő és zsidó vonatkozású támadásokat egyenesen Izraelből indítsák. Ezúttal azonban a Times of Israel (TOI) leszedte a manipuláló cikket, de nem kívánja kommentálni az eseményt.

Tudni illik, hogy mit illik

A Times of Israel egyébként az egyik legnagyobb angol nyelvű izraeli hírportál, ahol lényegében bárki, aki összehoz egy értelmes írást, blogot nyithat. Természetesen vannak régen futó, sok-sok olvasóval rendelkező TOI bloggerek, és újonnan érkezett érdektelenebbek is. A szekció bloggerei kifejthetik magánvéleményüket bármely közérdeklődésre számot tartó témában, lehetnek akár aktív politikusok is – lásd Jair Lapid blogja –, vagy művészek, fotósok, költők. A blog alapszabálya szerint a kitett írások csakis az azt közzétevő harmadik fél véleményét tükrözik, a TOI nem felel azok valóságtartalmáért, állításaiért. Aki sérelmesnek találja egy blog tartalmát, panasszal élhet.

Veszprémy is fenntart a TOI-n egy blogot, melynek többnyire a magyarországi antiszemitizmus a témája. Ezen tett közzé legutóbb egy Legyőzheti-e egy homofób és antiszemita politikus Orbán Viktor magyar miniszterelnököt? című írást. Az írás Márki-Zayt nem egyszerűen Orbán kihívójának, hanem egyenesen “ellenségének” (“enemy”) nevezi, és végigveszi azokat az okokat, amiért a szerző szerint Márki-Zay homofóbnak és antiszemitának tekinthető. Felsorolja többek között, hogy Sneider Tamással (Magyar Gárda) fényképezkedett; a BBC-ben azt nyilatkozta, hogy a “magyar kormány fele meleg”; hogy a zsidók nyugodtak lehetnek, ha a Jobbikra szavaznak; hogy a Székelyek Világszövetsége elnöke, Csibi Barna részt vett a kampányában; és hogy amikor a Pegazus botrányról szólt, illusztrációként Orbánt izraeli zászló előtt mutatta.

A TOI blog fenti szabályait ismerve nem szükséges vitába szállni a cikk “tényállításaival” – a nyilvánvalóan elenyésző számú eredeti olvasója sem indokolná ezen ezt az erőfeszítést. Veszprémy cikke miatt azonban többen is panasszal fordultak a Blogot szerkesztő Miriam Hershlaghoz azzal a váddal, hogy manipulálásra használják fel az Izraelben kitett cikket.

- Hirdetés -

Látható, hogy egyrészt a “Szerzőről” című részből hiányoznak olyan elengedhetetlen információk, melyek fényében a Veszprémy blogját olvasó megfelelő kontextusba teheti a szerző állításait. Veszprémy csak történésznek, az ELTE doktoranduszának mutatja be magát, aki egy “zsidó” újság volt szerkesztője, és egy izraeli-magyar médiafigyelő, valamint a Mathias Corvinus Collegium (MCC) lapjának bloggere. Ennyi.

Pedig Veszprémyről azt is tudjuk, hogy a Századvéghez tartozó Migrációkutató Intézet (volt) kutatója, valamint a kormánypárti KESMA / Mediaworks holdinghoz tartozó Mandinernek is dolgozik. Ezen kívül a magyar olvasónak talán egyértelmű, de egy angol nyelvű izraeli újságolvasónak nem, hogy fenti tevékenységeit – nem titkoltan – közvetlenül az Orbán-kormány finanszírozza.

Szerepelhetnek politikai hátterű, politikusi üzenetek a TOI Blogon, de akkor azt az olvasónak tudnia kellene. Amikor Jair Lapid, Izrael mai külügyminisztere blogolt ezen az oldalon, neve alatt az szerepelt, hogy (akkor) ő a Jes Atid párt elnöke, és az ellenzék vezetője. Ennek fényében olvashatták követői a Blogon közzétett írásait. Vagy Danny Danonét, aki a Likud Világszövetség elnökeként mutatkozik be az olvasóknak a Blogja főcímében – és teszi közzé így már nem is annyira magánvéleményét.

Újabb balek kerestetik

Úgy tűnik, a magyar kormány előszeretettel használja fel Izraelt kampányaihoz: a legutóbbi választások alatt a Jerusalem Post volt a “balek”. Akkor az izraeli lap hangfelvételen alapuló cikkével azt próbálták Magyarországon “bizonyítani”, hogy “a Soros-hálózat európai kormányokat akar egymásnak ugrasztani azért, hogy az illegális bevándorlók befogadását előmozdíthassa”.

Négy éve a sorosozás szájbarágása és Soros kapcsán antiszemita érzelmek hergelése volt a kampánycél. Ezért kellhetett akkor a Jerusalem Post-ba “telepíteni” egy Sorossal foglalkozó cikket, melynek Izraelhez az égadta világon semmi köze sem volt. De segítségével erősítették Soros György zsidó konnotációját – hamisan Izraelből kóserolva.

Ugyanilyen célt szolgálhat most egy lejárató rágalomhadjárat részeként a fő ellenzéki vezető leantiszemitázása – pont Izraelben. Ezzel Veszprémy állításai is olyan színben tűnhetnek fel a cikket átvevő lapokban és médiaoldalakon, mintha izraeli lapban jelentek volna meg – hiszen onnan szemlézik.

Senki többet

Ebben az esetben azonban hamar lépett a TOI szerkesztősége az Izraelinfo cikkhez fűzött megjegyzése és több olvasó bejelentése nyomán. A panasz alapját nem elsősorban Veszprémy állításai képezték, bár nyilvánvalóan az abban leírtak miatt történt, a TOI pedig nem adott magyarázatot a cikk törlésére.

https://blogs.timesofisrael.com/should-a-homophobic-and-antisemitic-politician-defeat-hungarian-pm-viktor-orban

Az viszont nyilvánvaló volt erősen elfogult állításaiból és stílusából, valamint a példálózásából ítélve, hogy egy pártpolitikai céllal megírt cikkről van szó, aminek témája egy olyan ország belpolitikája, amelyet a TOI olvasóinak többsége aligha ismer. A blogbejegyzés szerzője a magyar kormány által támogatott és fenntartott intézmények és sajtóorgánumok prominens képviselője, és mint ilyen, minden valószínűséggel az Orbán-rezsim által kiépített média-hadviselés része, vagy legalábbis felhasználják írásait erre is.

Mivel a szerző nem fedi fel az olvasók előtt valódi – a jelenlegi kormányhoz kötődő – hátterét és azt, hogy ezt a cikket kormányközeli lapokban fogják idézni, mint Izraelben megjelent cikket, a TOI független és pártatlan médiumként még a vélemények szabad ütköztetésének elvei alapján sem adhatott teret Veszprémy írásának. Az “antiszemitizmus” és a “homofóbia” címkékkel az angolul olvasó izraeli/zsidó közvéleményt manipuláló, és ezzel magyar kormányzati propagandának teret adó cikket ezúttal törölték.

A blogbejegyzés törlése reményt ad arra, hogy Izraelt ezek után nem használják fel Magyarországon kampánycélokra – zsidózással, antiszemitázással indokolva és ezzel manipulálva.

- Hirdetés -