De kezdjünk egy kubai világsztárral, aki végigzongorázza Izraelt ezen a héten.
A nagy kubai Valdes dinasztia Bebo Valdes-zel kezdődik. A fiával Chucho Valdés-zal folytatódik és most itt az unoka. Chuchito Valdés.
A nagypapa a jazz legforróbb korszakában az 50-es 60-as években robbant be a kubai ritmusokra épülő virtuozitásával a világ élvonalába. A papa – Chucho – a Buena Vista Social Club nemzedékével, a nagy Kuba revival-lel érkezett, és emelkedett a latin jazz legnagyobbjai közé. A latin zene most a popzenét uralja, de ez újra felhozza a kubai jazzt is, Chuchito Valdés generációját.
Ő most itt van, és egész héten itt turnézik.
Duóban.
A kettős másik tagja izraeli: Salit Lahav fuvolista
Róla majd a hét végén írok, mikor is Chuchito Valdés turnéja beletorkolik a háromnapos Tel-Avivi Latin Fesztiválba.
De előbb lássuk a turnét!
Chuchito Valdes (Kuba) – zongora
Salit Lahav (Izrael) – fuvola, tangoharmonika, szaxofon
Február 25. szombat 20:30: Beer Sheva, Előadóművészeti Központ
Február 27 hétfő 21:30: Zappa Club, Jeruzsálem
Február 28 kedd, 21:30: Zappa Club Herzliya
Március 1 szerda 20:30: Kfar Saba, Kultúrcsarnok
Március 2 csütörtök és 3.péntek 19:00 Tel-Aviv, Művészeti Múzeum
Latino America Music Fesztivál
Március 4. szombat 21.00: Haifa, Abba Hushi Center
február 26. VASÁRNAP
A világ egyik legelismertebb, legsikeresebb vonósnégyesét a Belcea Quartetet már a múlt héten ajánlottam a jeruzsálemieknek, de erre a hétre is maradt egy koncertjük: a tel-aviviaknak.
A Konzervatóriumban Haydn, Beethoven és Sosztakovics kvartettjeit játsszák majd vasárnap, 20.30-kor.
Szélsőségektől, külsőségektől mentes négy művész…
Nagyon nehéz jelzőket találni a Belcea Quartetre.
A klipjük meggyőzőbb, mint amit írni tudnék.
Vasárnap a Tel-Avivi Konzervatóriumban.
>>
Vasárnapokon „lesz ami lesz” alapon nyitottabbak a klubok az extremitásokra, a fura figurákra, a nehezen beskatulyázható előadókra.
(A Levontin 7 kivétel, ők a hét többi napján is.)
Ravit Salamonra mindez ráillik. Egy csaj elektromos gitárral a nyakában, hardrock alapok, de nem szokványos rock dalok.
Ravit Salamon a vasárnapi vendég a Levontin7-ben.
február 27. HÉTFŐ
A kontratenor (vagy férfialt) a legritkább hangfaj. 5-6 gigasztár és 20 további kiválló kontratenor énekli a világ összes operaházában azokat a barokk opera-szerepeket, amelyek ezt a hangot megkövetelik.
Az egyikük – Nicholas Tamagna – éppen itt az Izraeli Operában vendégszerepel, és most izraeli-amerikai szoprán partnerével Kinneret Elyvel egy koncert erejéig kiruccannak a városba.
Händl, Purcell és más barokk szerzők áriáit kettőseit éneklik majd a Felicija Blumenthal Zenei Központ átmeneti helyén, a Shapira dél-nyugati csücskében a Kirjat Hamelacha negyedben, az Anette Studioban
(Shvil ha-Merets 2) hétfőn.
Még egy közös videót is találtam.
Kinneret Ely (szoprán) és Nicholas Tamagna (kontratenor).
>>
Egy történet következik, egy út a zenétől a zenéig a breslovi haszid betérés kitérőjével.
Benayahu Roy Ashkenazi jazz karrierje tipikusan indult: a Thelma Yelin és a Rimon iskolák, zenei versenyek, jazzformációk barátokkal…
Akik aztán a katonaság után hiába várták vissza a zongoristájukat, Benayahu Roy Ashkenazi betért, és eltűnt a jazzből egy breslavi haszid közösségben, Zfáton.
Nemrég előkerült, felkereste egykori barátját, Ofri Nehemiah dobost, és megalapította a trióját.
A jazz standerdek is nagyon másképpen szólnak a kezei alatt, és tele az új műsor haszid dallamokkal.
A jazz hálásan fogadja a visszatérő Benayahu Roy Ashkenazi trióját a Shablulban most hétfőn.
Ofri Nehemiah – dob
Arne Hardy – bőgő
Benayahu Roy Ashkenazi – zongora
Vendég:
Tomer Sasson – gitár
>>
Még egy visszatérő:
Orly Solomon énekesnő Izraelben született, Franciaországban nőtt fel, végül egy hosszú kubai kanyar után nemrég visszatért Izraelbe.
Nyolcévesen már zenés tévéműsort vezetett Párizsban. Aztán musical sztárként beutazta a világot Japántól Kubáig.
Most hazatért, és a zenei utazásának minden állomását egy estébe sűríti majd.
Francia, latin, izraeli dallamok, a klasszikus slágerektől a modernekig. És mindezt valami ritka pozitív energia fogja egybe.
„Túl fogom élni!” Ezt a dalt választottam Orly Solomontól.
Aki Rehovoton debütál majd a Havayot Kulturális Központban (HaKhavura 20.).
(Gyanúm, hogy egy turné első állomása ez.)
>>
Fenn a messzi északon, a Golán legtávolabbi csücskében Kfar Blumban három nemzetközi hírű, rangú muzsikus koncertezik majd hétfőn.
Nitzan Bartana – hegedű
Dana Barak – klarinét
Roglit Yishai – zongora
Schumann, Bartók és Baruch kettőseit játsszák, de Dana Barak és Roglit Yishai szerzőként is szerepel a műsorban egy-egy trióval, a nemrég Németországban megjelent lemezükről.
Ezek a művek Izraelben, élőben először Kfar Blumban, a Klor Center koncertteremben hangzanak el majd, hétfőn.
(Csak remélem, hogy jönnek majd közelebb is…)
Nitzan Bartana
Dana Barak és Roglit Yishai
>>
Radio Baghdad
Perzsa, kurd, török, arab nyelvű dalok, amiket Aviv Ezra szülei hallgattak a bagdadi rádióban, mielőtt az ajatollahok uralomra jutásakor Izraelbe menekültek.
Aviv Ezra, Johanna Riethmueller hegedűssel és az oudon játszó Yaniv Masellel ezt a hagyományt tartja életben.
Ők a Radio Baghdad.
A hétfői kontcerjükön, a Teder FM-ben a Firqat Alnoor Orchestra tagjaival kiegészülve mutatják be új lemezüket.
A koncert ingyenes!
február 28. KEDD
Egy sztárt fogok bemutatni, a jövőből.
A future R&B – ha lesz – így fog szólni, mint R O N I dalai…
Életrajza tipikusan kezdődik: R O N I (Roni Corcos) „Jeruzsálemben született és New Yorkban él”.
De innen már minden rendhagyó.
Gitárosnak készült és most énekesnő, de a hangszert sem tette le.
R O N I dalai jóval a rádióbarát tucat-cuccok előtt járnak hangzásban. Brutál precíz és nagyon invenciózus stúdiómunka szól a gyönyörű énekdallamok alatt.
Nagyon kíváncsi vagyok, hogy szól majd élőben a Levontin 7– ben.
Gyertek kedden meghallgatni, mert az a gyanúm, hogy pár év múlva világsztár jegyárakon jön majd.
És milyen jó lesz akkor eldicsekedni, hogy mi még egy kis tel-avivi klubban, a Levontin7-ben láttuk R O N I -t.
A legenda szerint Robert Plant (ugye nem kell megmagyarázzam: a Led Zeppelin énekese) bement egy Letz Zep koncertre, és elállt a lélegzete: „Ezek mi vagyunk! Így néztünk ki, így szóltunk 50 évvel ezelőtt!”
A Letz Zep a világ egyik legnépszerűbb tribute bandája, és nem először járnak Izraelben.
A Barbylesz most is a helyszín. Kedd.
Utolsó jegyek azt írja az oldal!
A keddünk a tribute csillagjegyébe fordul majd azt jósolom.
De a Pan de Telera Gipsy Kings Tribute Band „original-copy”, egyenesen Andalúziából érkeznek Izraelbe.
A turné erre a hétre eső része:
január 28. kedd Petak Tikva, Kultúrcsarnok
február 1. szerda Yavne, Kultúrcsarnok (Duani-Jabotinsky sarok)
február 2. csütörtök Kiryat Motzkin Színház
február 3. péntek Raanana Zenei és Előadóművészeti Központ
Pan de Telera Gipsy Kings Tribute Band
március 1. SZERDA
A 80-as évek árnyéka a Shadow Ensemble.
Nem a nevükkel játszom, tényleg a korszak darkpop őseire emlékeztet a muzsikájuk, de friss trip-hop ketyeg a melankolikus dallamok alatt.
A tel-avivi kikötőben, a Beit HaYotzer szerdai koncertjén boronghatunk együtt a Shadow Ensemble-vel.
A jaffói Óváros egyik kedvenc sikátorában a Hasimta Színházban szerdánkén gyakran szól a jazz. Nem a féktelen kortárs változata, hanem lágy, andalító muzsika, most szerdán például francia dalok, párizsi swing.
Léa Minoun énekesnőt Tal Babitzky triója kíséri majd.
A jaffói sikátorból, a gyertyafényes ódon teremből Párizsba repülünk…
HaSimta Színház, szerda.
március 2. CSÜTÖRTÖK
Egyszer volt, hol nem volt, mikor még a metált hardrocknak hívták és progresszív volt, és nem lehetett se letölteni, se fel, csak élőben hallgatni, nagy fesztiválokon és kis pinceklubokban, vagy bakelitről együtt a haverokkal, a szőnyegen ülve, vörösborozva.
Akkortájt voltak ilyen bandák, mint az Electric Zoo.
De most megint vannak, mert sok fiatal megunta már a sok egyforma villanytaknyot és a szintetikus műnyálat, és zenét akar hallgatni, élőt, emóciókkal, muzsikusokkal.
Na, akkor, ha rád illik a személyleírás (életkortól függetlenül), akkor csütörtökön irány a Levontin7 !
Egy kis pszihedelikus progrock várható az Electric Zoo tolmácsolásában.
(Az „elektromos” szó ne tévesszen meg: zenészek, hangszerek!)
>>
Great Gehenna Choir
Ezt nehezen fogom műfaj-kockába gyömöszölni.
Leginkább, mert nagyon kerek. Körben állva a nézők között énekelnek, mintha a közös éneklés valami rituálé, ima lenne. Ehhez képest a szövegek gyakran szürreálisak, vagy politikusak. Olyan hallgatni őket, mintha mi is el tudnánk énekelni a dalaikat.
A bonyolult kompozíciók, egyszerű közösen dúdolható dallamokra épülnek. Előadásaik pedig interakciók a közönséggel.
Ebben rejtőzik a Hatalmas Gyehenna gondolata: a varázslatos hangok, saját darabok és feldolgozások, valamint sok zenei humor és szóvicc héberül, és mindez érintésközelben.
Teljes kontrasztban a hivatásos kórusok szigorúan szerkesztett koncertjeivel.
A hét elején már jártunk itt a Felicija Blumenthal Zenei Központ átmeneti helyén, a Shapira dél-nyugati csücskében a Kirjat Hamelacha negyedben az Anette Studioban (Shvil ha-Merets 2)
Itt énekel majd nekünk, közöttünk a Great Gehenna Choir csütörtökön.
>>
A rovat időgépe csütörtökön a beer shevai HaHalutz 33-ban landol majd.
Rami Danoch 1974-ben (!) alapította a Clili HaOud, az Oud Hangja zenekart. Görög, török és marokkói dalokat játszottak; nyugati hangszereken, keleti zenét.
A mai crossover-etno őse volt a Clili HaOud.
Eleinte másolt kazettákon terjedtek a dalok, de egy-két év és meglett a lemez is, és a rádiók is felkapták a bandát. 10 sikeres év után 84-ben feloszlott a Clili HaOud…
…de most itt van újra:
Rami Danoch feltámasztotta a bandát, ha már ennyire benne vannak a levegőben a hetvenes évek.
Tanultam a fülszövegükből egy új kifejezést: nosztalgia-izom. Aki rázta már keleti zenére koncerten, az tudja hol keresse.
Beer Sheva HaHalutz 33, kedd.
március 3. PÉNTEK
Meg sem lepődtem amikor először olvastam, hogy Mulatu Astatke az etio-jazz doyenje és a tel-avivi Hoodna Orchestra egy (?) koncert erejéig összebútorozik.
Ennek így kellett történnie!
Mulatu Astatke fénykorában – a 70-es években – senki nem hallott róla Etiópián kívül, aztán pont az etnozenei boom idején elkezdtek a kiszivárgó felvételei megjelenni a világzene polcain, és ezzel Addis Abeba egyből odaemelkedett az etnojazz fővárosai – Havanna és Rio – mellé.
Mulatu Astatke az ezredfordulóra újra sztár lett, de immár a etnoglóbusz rádiói, fesztiváljai által kitágított világ sztárja.
A Hoodna Orchestra groove-jai, témái az afro-, de még inkább az etio-beat irányából jönnek. Az a fúzió, amit ők játszanak most meghatványozódik majd az együtt muzsikálástól Mulatu Astatkevel.
A Barby matiné pénteken lesz 12.30-kor.
Két klip jön, mert közös még nincs.
Mulatu Astatke…
…és a Hoodna Orchestra
március 4. SZOMBAT
Már megint itt van a heti-krokodíl, a gyermekeknek szóló Marsh Dondurma koncert.
Mikor – éppen egy hete – ajánlottam, megígértem, hogy mindig megírom, ha „Krokodílok vannak a fején” buli lesz. Gyerekjazz, balkános rezespop, mesedalok és fülig érő száj az egész családnak, ezt ígéri a Marsh Dondurma.
Most szombaton a Zappa Tel-Avivban 11.00-kor.
Az örök küzdelemből (Eternal Struggle) ezen a héten is a metál jött ki győztesen. Nem tudtam ellenállni a jól összepakolt, precíz és ütős trashmetalnak, amit az Eternal Struggle játszik.
Két fiatal előzenekar kezd majd, a Gagarinban szombaton a Last to die és a Silentcut, aztán – ahogy lenni szokott – a Kids Insane zúz majd. Aztán az egészestés trash buli végén pedig jön a jól megérdemelt Eternal Struggle. Valami ilyesmi:
Már “csak” egy háromnapos van hátra a hétből!
Latino America Music Festival
Három nap a Tel-Avivi Művészeti Múzeumban.
Két hete kóstolgatjuk a a latin ízeket, de most itt a háromnapos, háromfogásos lakoma.
Nézzük tehát a Latino America Fesztivál étlapját:
Csütörtökön a Tel-Avivi Művészeti Múzeum három termében szinte egyszerre startol a buli.
A nemzetközi Salsa All Stars banda nyitja a sort.
Ez a zenekar évek óta együtt játszik, és a salsa, cha cha, mambo slágerek a specialitásaik.
Amik Guerra (Kuba) – trombita
Norman Peplow (Németország) – zongora
Leonid Muñoz (Kuba) – dobok
Samuel Ruiz (Venezuela) – basszusgitár
Nils Fischer (Németország/Hollandia) – latin ütőhangszerek
és a végére hagytam a legnagyobb nevet:
Alberto Caicedo (Kolumbia) – ének
Övé a klip:
Még mindig csütörtök:
Befut a múzeumba Chuchito Valdés és Salit Lahav duó turnéja is. (Őket a hételején már felvezettem.)
A harmadik csütörtöki koncert egy Antonio Carlos Jobim tribute est, Andrea Motis nemzetközi kvintettjével. A trombitás-énekesnő a bossa nova, a brazil jazz legnagyobb slágereit játssza majd csütörtökön a múzeumban.
És ez még csak az első nap koraestéje volt. Mind a három teremben lesz még egy éjszakai menet is csütörtökön.
A nemzetközi Salsa Allstrars csapat szólistát és műfajt cserél. Kolumbiai salsa-ra váltanak, és Maria Raquel Vasquez lesz az énekes, valamint beszáll néhány friss muzsikus
Oded Meir (Izrael) – pozan
Marcelo Zuber (Argentina) – szaxofon,
és a Latino America Fesztivál kiagyalója, szerkesztője és motorja
Fernando Knopf (Argentina) – basszusgitár.
Maria Raquel Vasquez
Chuchito Valdes éjszakai szólózongora koncertjén Bach utazik majd vele Kubába, azt ígéri.
Az éjszakai latin kamara-jazz pedig Matan Klein izraeli fuvolista kvartettje lesz majd Joca Perpignan (Brazília/Izrael) dobossal, Yorai Oron basszusgitárossal, a zongoránál pedig Toki Stern.
Péntek a Latino America Fesztiválon:
11-kor kezdődik majd: „The Girl from Ipanema “ Stan Getz tribute show a Dean Tsur Ensemblevel.
Délután (15.30)
Fernando Knopf Latin Power Bandje játssza majd a The Bueno Vista Social Club tribute-műsorát, amelyet már többször ajánlottam itt a rovatban.
Tangó, és tangóharmonika nélkül nem lenne igazi a latin fesztivál. Ha pedig a muzsikus argentin – mint Eduardo Abramson – akkor Astor Piazzola tangókat játszik majd a mester kedvenc hangszerén:bandoneonon. (Ez a hangszer csak távoli, dél-amerikai rokona a tangóharmonikának.)
Eduardo Abramsont egy izraeli zenészekből álló csapat kíséri majd pénteken 17.00 órakor a Tel-Avivi Művészeti Múzeumban.
A péntek estében megismétlődnek majd a csütörtöki sztárfellépők műsorai, de lesz egy új elem: Gabriel Palatchi triója.
Az izraeli-argentin zongora virtuózt már sokszor bemutattam itt, most nem mesélek, zenéljen:
Szombatra is marad patronja a Latino American Music Fesztiválnak:
Chuchito Valdés mellé egy spanyol pianista érkezik, egy kétzongorás koncertre,
Ignasi Terraza, de ez csak a matiné.
Aztán délután Ignasi Terraza, Andrea Motis trombitás énekessel is duettezik egyet. Ez a formáció nem erre a fesztiválra alakult, íme:
Még csak félöt lesz, mikor megint egy új csapat áll a múzeum színpadjára:
a Fernando Seixax Sextet.
A brazil jazz, a bossa nova slágereit ígérik: Gilbeto Gil és Sergio Mendez muzsikáját.
Fernando Seixax (Brazilia) – gitár,ének
Jiba Perelman (Brazilia) – basszus gitár
Norman Peplow (Németország) – zongora
Leandro Valenta (Brazilia) – dob, ének
Juares dos Santos (Brazilia) – ütőhangszerek, ének
Gabriel Seixas (Brazilia) – szaxofon
Maria Raquel Vasquez zenekara is ismétel szombaton, és érkezik egy új énekesnő is estére, Laila Malkos Argentinából. Ő a folk zenét képviseli, a tango, a milonga a cumbia, Mercedes Sosa dalai, töltik ki a repertoárját.
Egy izraeli-argentin „válogatott” kíséri majd szombat este.
Sokat taktikázok, hogy melyik koncerteket válasszam a három nap impozáns kínálatából.
(Csak gazdasági megfontolások vezetnek, mennék én mindre…)
De a Grand Finale-t, a szombati záróbulit biztos nem hagyom majd ki.
A Latino American Music Fesztivál minden fellépője egyszerre a Tel-Avivi Művészeti Múzeum színpadján!
Fiestaaaa Latinaaaa!
Színház- és filmrendező, díszlet-tervező. Tanult szakmák szerint: fotográfus, dramaturg. 16 év gyermekkor, 40 év színház, 30 év film és televízió, 5 év újságírás, 14 év tanítás, mégsem vagyok 105 éves!
2015 óta élek Izraelben…