Kezdésnek két barokk zenei sorozat, egy kamarakoncert és egy opera, majd egy jazz turné a napos oldalról, és csak azután indul majd a szokásos napozó, az is sok klasszikus zenével, de azután műfajtalankodunk, ahogy szoktunk.
Mi közünk van a trójai királylány és egy görög hős szerelméhez?
A Dido és Aeneas sztorihoz?
Hol vannak ma az alvilág szellemek, akik összefognak a szerelmesek ellen, hol van ma az az isteni parancs, ami hadba hívja a férfiakat, és végleg elszakítja a szerelmeseket egymástól?
Csak régi mese, ugye?
Mi közünk Purcell 300 éves opera-muzsikájához?
Nekem a barokk zene midig azt jelentette: távol innen.
A modern világ tanította meg a lelket fájni, és a fájdalmat zenébe, szavakba, képekbe öltöztetni.
Minden érzés ide költözött belülre. Itt fáj, itt sebez.
Előtte a szerelem, a szenvedély, a szenvedés (zenéje) is éteri volt.
Távol-innen-muzsika.
A zene, a barokk zene, talán nyit egy kaput az égen, és a tragédiáink fájdalmát oda a szférák világába űzi, oda, távol innen.
Ezt jelenti ma Dido búcsúja a harcba parancsolt szerelmétől.
De előbb a Gary Bertini Kórus és szólistáinak operaelőadását hadd ajánljam.
június 22. szombat 11:00 ELMA (Yair 1.) Zichron Yaakov
június 24. hétfő 20:00
június 26. szerda 20:00 Tel-Aviv Művészeti Múzeum
A Jerusalem Baroque Orchestra francia barokk koncertsorozata pedig a római számmal elnevezett Lajosok udvarának rizsporos parókás agyelhagyó bohóckodása.
Ebben ez a finomkodó őrület a „távol innen”
Ezt ígéri Philippe Pierlot belga karmester, aki a Jerusalem Baroque Orchestra élén áll majd ezen a koncertsorozaton.
A szólista Daniela Skorka lesz.
A szerzők és az előadók közös halmaza ez a Lully ária Daniela Skorka előadásában.
június 23. vasárnap YMCA Jeruzsálem
június 25. kedd Tel-Aviv Kultúrcsarnok
június 26. szerda Weizmann Intézet (Sela terem) Rehovot
Jazzkvíz: Ha egy koncertturné Benny Goodman és Billie Holiday előtt tiszteleg, milyen hangszeren játszik a két vendégsztár?
A helyes válasz: Aurélie Tropez klarinéton, Monique B. Thomas pedig (ez beugratós kérdés volt) énekes.
Soul, blues, és gospel énekes. Járt már itt tavaly, itt a bizonyíték.
A turné másik szereplője egy klarinétos Aurélie Tropez, aki Benny Goodmant tartja a mesterének, és az a kor a dixi és a swing hajnala a legkedvesebb stílusa.
A Ram Erez Sextet kíséri majd őket.
Jön is az Aurélie Tropez videó, de előbb a 7 (!) koncert: helyszín, dátum.
június 22. szombat 21:15 Központi Színpad Ganei Tikva
június 23. vasárnap 21:00 Beer Sheva Előadóművészeti Központ
június 25. kedd 21:30 Gray Club Tel-Aviv
június 26. szerda 20:30 Kfar Saba Kulturális Központ
június 27. csütörtök 20:00 és
június 28. péntek 21:00 Tel-Aviv Művészeti Múzeum
június 29. szombat 21:00 Aba Hushi Haifa
június 23. VASÁRNAP
Swingeljünk tovább, bele a hétbe, tologassuk szét az asztalokat a tánchoz, a kedvenc jazzklubunkban a Shablulban, bízzuk magunkat Dean Tzur bandájára, ők tudják hogy kell a közönséget megtáncoltatni, pörögtünk már velük a korona idején az utcán, de itt a Shablulban is.
Most vasárnapra vendéget is hoz majd a Dean Tzur Quartet.
Amelia Williams érkezik majd a bluesból, de nem hiszem, hogy rythn&blues után a táncos swing tempók gondot jelentenek majd neki.
Dean Tzur Quartet.
Shablul vasárnap
https://youtu.be/yEz5Bsg3BF0?si=sCv16XoPe56rKV6a
>>
Rachel Barton Pineról azt olvasom, hogy a 20. század nagy hegedűseinek a játékát tanulmányozza és építi bele a játékába. Így a friss élő muzsika és az elfelejtett játék tradíciók egyszerre érezhetők a koncertjein.
A híres amerikai virtuóz most a Soloist Ensemble szólistájaként vendégeskedik Izraelben.
Vasárnap a Tel-Avivi Kultúrcsarnokban romantikus szerzők műveit játssza majd a Soloist Ensemble és Rachel Barton Pine.
Az est fénypontja Mendelsshon hegedűversenye lesz.
június 24. HÉTFŐ
A pop kicsit uborkaszezonosan csendes a hét elején, de klasszikus zenei koncertekben nincs hiány.
„Focus” ezzel a címmel az Israel Philharmonic Orchestra új kamarazene sorozatot indít.
Az első koncerten hétfőn a Tel-Avivi Kultúrcsarnokban a Hercules Quartet játssza majd Haydn és Beethoven vonósnégyeseit.
A kvartettet Ilya Konovalov az IPO elsőhegedűse, koncertmestere alapította, és ha jól sejtem ez a debütáló koncertjük.
Ilya Konovalov egy korábbi kvartettjének felvételével ajánlom a hétfői koncertet, hogy ne maradjunk muzsika nélkül.
>>
Musical koncertet ritkán ajánlok egyszerűen azért mert ritka, az pedig még ritkább, hogy egy Broadway sztárt jelenthetek be.
Kaley Ann Voorhees volt a legfiatalabb Christine az „Operaház Fantomja” New York-i előadásában, és most a jeruzsálemi koncertjének is ez a musical a gerince, de a műfaj klasszikusaiból és legfrissebb előadásaiból is hallhatunk majd részleteket.
Kaley Ann Voorhees partnere az izraeli énekes-színész Isaac Sutton lesz, hétfőn a Jeruzsálem Színházban.
>>
A tel-avivi éjszaka egyik legvarázslatosabb helye a Hoodna Bár.
Pici sikátor a Florentin negyed észak-nyugati csücskében. Két oldalán két kis házikó, közöttük asztalok. Mostanában ritka ott az élőzene, pedig régen sok volt, főleg a meleg nyárestéken.
Gilad Vakrat elektromos es akusztikus zörejekkel turbózott gitárzenéje pont ilyen nyáresti utcakocsmázáshoz való.
Hoodna Bár (Abarbanel 13) Tel-Aviv
június 25. KEDD
Ariel Bart (kromatikus szájharmónika) és
Omri Bar Giora (gitár) kamasz koruk óta együtt muzsikálnak, és ma mindketten New Yorkban élnek. Nagy nevekkel szerepeltek együtt, saját projektjeik vannak, de most kiadtak egy közös lemezt. Olyan nyugalmat áraszt, mintha nem is két fiatal muzsikus kamaramuzsikája volna. Hiába vártam 7 számon át hogy egyszer csak megrázzák magukat, nem léptek ki a gazdag és szinte nosztalgikus ábrándozásból.
Persze eleven koncerten ez biztos behúz majd.
Ariel Bart (kromatikus szájharmonika) és
Omri Bar Giora (gitár)
Mazkeka – Jeruzsálem Kedd
>>
Megint egy furcsa hangszerpár: zongora és banszuri.
A műfajok is messziről kerültek össze, Eden Giat a jazzt hozta, Ron „Spatz” Cohen pedig északkelet-indiai zenéjét, amelyben szintén létezik improvizáció, és akkor itt is vagyunk a közös nevezőnél.
A lemez minden megosztón fenn van már, de én inkább az élő előadást javaslom:
Eden Giat – Ron „Spatz” Cohen duó
„Shirdi” lemezbemutató koncert: kedd Anette Studió
>>
Beer Sheva ínyenceinek is tudok a héten egy furcsa duót ajánlani, bár ez egy összeszokott páros.
Ofer Mizrachi bálna-gitárja maga is furcsa szerzet: 24 húros hangszer az indiai slide gitár, a szitár, és a Földközi-tenger népeinek húros hangszereit egyesíti úgy, hogy közben elektronikus hangszer is. Duóban Mayo Shviro csellista invenciózus játékával tovább gazdagodik ez a jazzből és keleti zenékből felépített világ.
Az Ashan HaZman volt az egyik utolsó élőzenés klub, amely újra megnyílt.
Kedden itt Beer Sheván az Ashan HaZmanban játszik majd az Ofer Mizrachi Duo.
(A klipen mondjuk trió, de sebaj!)
>>
Ránk számol a nyár a Levontin7-ben a „Summer Knockout“ három-zenekaros minifesztiválján.
Sorolom a horgokat, egyeneseket:
Postgrunge írja magáról a Paradigm, én a hardrock 68-ig nyúló gyökereit is hallom.
És egy kemény csajt a frontban.
A The Royal We szerethető energikus feminista punk, nem szedik le a fejedet csak telekiabálják.
„Ha látni akarod a Fényt, akkor néha bele kell merülnöd a sötétbe.”
Ez gondolatot a Silent Regression trió oldaláról csentem. Szembenézni a bennünk élő démonokkal, a kiábrándultsággal.
A rock progresszió örök ars poeticaja ez.
A grunge (mocsok) műfaj ezért büszke a nevére.
A műfaj belőve!
Silent Regression
Levontin7 kedd
Fesztivál a hét közepén!
3 nap, 3 koncert, 3 műfaj, egy helyszín a Jeruzsálemi Zenei Központ terasza, háttérben az Óváros panorámájával.
Jerusalem Rooftop Festival
A jazz, a klasszikus muzsika öröksége, Jeruzsálem tarka etnikai zenei gyökerei.
Roni Eytan szájharmonikás (!) és kvintettje ezekből az elemekből építette fel a debütáló albumát.
Ez az anyag szólal majd meg a Jerusalem Music Center teraszán kedden 19:00-kor.
Roni Eytan Quintet
Mumin Sesler hangszere a kanun, minden nép zenéjében felbukkan a Himalája lejtőitől Marokkóig, a Balkántól a Közép-Afrikáig.
És ezzel el is mondtam, milyen muzsikákra számíthatunk szerdán este a Mumin SeslerEnsemble koncertjén a JMC teraszán.
A harmadik este – csütörtök – a házigazdáké: a Jerusalem Street Orchestra két Mozart darabot játszik majd, és Udi Perlman új művét amit erre a fesztiválra írt.
Egy korábbi Rooftop Fesztivál Jerusalem Street Orchestra koncertjével ajánlom ezt a 3 napot Jeruzsálem tetején, a Zenei Központ tetején a malomnál.
június 26. SZERDA
CSALÁDI „csalogány” KONCERT!
A császár, a gépmadár és a valódi történetét muzsikálják majd el a hangszerek, és persze egy mesemondó is segít nekik.
Hans Christian Andersen remekműve több zeneszerzőt is megihletett, így volt miből válogatni az Izraeli Szimfonikus Zenekar szerkesztőinek, amikor a gyermek-koncert sorozat új koncertjét összerakták.
Sztravinszkij csalogánya például biztosan ott repked majd a Tel-Avivi Kultúrcsarnokban szerdán 17:30-kor.
>>
Este ugyanitt, a Tel-Avivi Kultúrcsarnokban, de a Sela Longue Teremben folytatódik a „Classic-Impro” sorozat.
Guy Mintus ül majd a zongoránál, hogy a tőle megszokott alapossággal és invencióval szétszedje Mozartot.
Guy Mintus Trio
Tel-Avivi Kultúrcsarnok Sela Longue szerda
https://www.facebook.com/share/v/cZCddwuqJESSVH77/?
>>
Assif Tsahar a New York-i freejazz fenegyereke, akkora név, hogy Bécsig, Párizsig elmentem volna érte, de szerencsére csak Győrig kellett, ahol a fesztiválunkon, a Mediawaven gyakori vendég volt.
Mióta Tel-Avivban élek, csak be kell villamosozzak a Levontin7-be egy Assif Tsahar koncertért.
Mert azóta, hogy hazatelepült ő működteti a klubot, sőt ő a motorja a szabad improvizációs zenéket játszó fiatal jazzmuzsikusok koncertjeinek is.
Ebből a körből verbuválta az új kvartettjét is.
Szerdán odahaza játszik majd az Assif Tsahar Quartet.
Levontin7
>>
Ha maradunk a Levontin 7-ben, 22:00-kor még elstartol egy három zenekaros buli!
„A sötét anyag megolvasztása” – a cím
Dead On Impact halálos ütközése a trashnek és a progmetálnak
Kicsit enyhébb lefolyású, könnyedebb progrock a DAO3O.
Energikus sötét progmetal a Pangea 2.0.
Disztopikus sci-fi vonal és a misztikum között. Itt szerdán éjfél körül már megolvad a Sötét Anyag a Levontin7-ben.
>>
Üssük még ezt a vasat!
Az izraeli metálnak is vannak nagy öregei, például a Desert Band. Oldschool dallamos metál, de az erejéből semmit nem veszített a 20 év zúzásban.
„I’m at war!” a koncert címe, a helyszín a Tmuna Színház lesz, szerda.
Desert
>>
A balkáni vérem már alig várta ezt a bulit.
A Pulkes!
Van Izraelben egy nagyon különleges zeneiskola, a Zene és Csend. A korona előtt rendszeresek voltak a vizsgakoncertjeik.
Nem hangszercsoportok szerinti, hanem tematikus zenekarok váltották egymást egész este. A szaxofonos Eyal Talmudi tanár úr a klezmer-balkán műhelyével mutatkozott be.
Ott hallottam először ezeket a muzsikusokat, akik most Pulkes néven a világhírre törnek.
Ők a mi különleges izraeli-földközi „balkánunk” követei Kanadától Dubajig.
Táncolható – Mit táncolható? Ugrálható! – groove-ok, igazi jó agyelhajítós partizene.
Vonatozhatok át Jeruzsálembe, buszozhatok ki a Talpiot-negyedbe, mert a Yellow Submarine lesz a helyszín.
>>
A Radio Baghdad trió alapítója Aviv Ezra mesélte a névadásról, hogy a szülei hallgatták ezt az adót, amikor ő még kicsi volt, mikor az ajatollahok uralomra jutásakor Izraelbe menekültek.
Aviv Ezra dobos, énekes Johanna Riethmueller hegedűssel és az oudon játszó Yaniv Masellel ezt az iráni zenei hagyományt tartja életben.
Ők a Radio Baghdad.
Nekik is van kedvenc helyük, a Mazkeka Jeruzsálemben.
Szerdán ott lépnek majd fel.
(Ezen a koncerten pedig pont ott voltam:)
>>
A Nigun Quartet nemcsak feldolgozza a haszid dallamokat – nigunokat –, de a az imádság elragadtatása is átköltözik a melódiákkal a jazzbe. A nemzetközi sikerek mellett is marad idejük az itthoni koncertekre.
Szerdán itt jaffón a Bloomfield Stadion háta mögött a Tassaban játszanak majd.
Nigun Quartet
>>
A Masok zenéje a hip-hop funk és az indie lazább iránya között mozog. A táncol még jobb szó.
Popsoul szintiken, talán.
Most újra mozgásban a trió.
HaMeretz2 ez a tel-avivi klub neve és a címe is.
David Broza is azok közé az énekesek közé tartozik, akik egy jól felismerhető színt kevertek az elmúlt 50 évben Izrael muzsikájába. Annyira folk zene, hogy sok daláról lefogadtam volna, hogy népdal. Spanyolos, countrys színei vezettek félre.
A háború óta egyszál gitárral turnézik. Énekelt a megtámadott kibucokban, katonáknak, önkénteseknek, a túszok családjainak.
Írtunk is róla. 116 rögtönzött koncerten van túl.
Most épp az USA és Kanada után hazaért David Broza „rendes” turnéja is.
június 26. szerda 21:00 Zappa Herzliya
június 28. péntek 20:00 Gray Yehud
Neomi Aharoni-Gal azaz Nunu – könnyen megjegyezhető művésznév. Jegyezzük is meg! Mert ő az új hazai popdiva. Nunu.
Ő hyperpop. (Ezt a szót most tanultam.) Angliában így hívják azt villanybázisú popzenét, ami lírai slágerek világától a rapen át az avantgardig mindent magába olvaszt. Na, most már nekünk is van hyperpop sztárunk, Nunu.
Még nem dőlt el, hogy a kislányos kamaszpop sztár, vagy a dögös r&b dívás karaktere lesz-e a nyerő, és hogy a disco slágerei, az egyszerű tiszta lírai dalai, vagy a megFXezett hip-hop cuccai tartják-e majd a topon.
De Nunu már ott van!
26. szerda Tel-Aviv Kultúrcsarnok
és egy szabadtéri matiné:
28. péntek 17.00 GreenBear Hod Hasharonban, az Ökológiai Parkban
Nem ez a legfrissebb klipje, de legálább igazolja az állításaimat: hyperpop.
Két koncertnek már jár a turnékra kitalált keret!
Nem hyperpop, de magasan a műfajok felett lebeg Marina Maximilian.
PC azt írní, hogy női erő?
A klipjei mind ezt hangsúlyozzák. Mindegy, hogy tarka popdal, karcos blues, melankolikus song, patetikus himnusz, visszafogottan ketyegő trip-hop, vagy dögös soul, neki minden testhez áll, mint a fellépő ruhái.
El kéne menni szerda vagy péntek este a Zappa Kfar Shuni Amfiteátrumába Binjaminaba, és ellenőrizni, hogy egy ilyen nyáresti bulin melyik arcából mutat majd többet.
Én most ezt a dal, választom, amit még a háború előtt írt…
„Csak akkor éljük túl, ha együtt erősek maradunk”
Marina Maximilian
26. szerda 21.00
28. péntek 19.30
Zappa Kfar Shuni Amfiteátrum Binjamina
június 27. CSÜTÖRTÖK
„ÚJRA TÁNCOLNI AKARUNK!”
Koncert a Nova Fesztiválon meggyilkoltak emlékéért, a túszok szabadon bocsátásáért, mert hiszünk benne, hogy az összekapaszkodás, az ölelés és a zene gyógyít.
A koncert&party bevételét pedig a Nova Tribe a túlélők rehabilitására és az áldozatok családjának ajánlja fel.
A helyszín Tel-Aviv, a Yarkon Park, Ganei Yehoshua, csütörtök.
A fellépők a héber alef-beth szerint: Assaf Amdursky, Benaia Barabi, Berry Sakharof, Girafot, Hadag Nahash, HaYehudim, Orit Shachaf & Tom Petrover, Hatikva 6.
Zehava Ben, Knesiyat Hasechel, Marina Maximilian, Mosh Ben-Ari, Noga Erez, Ninet Tayeb, Shabak Samech,
és egy ugyanilyen hosszú lista a DJ-kből.
Egy régi banda vadi új videója: Hadag Nahash.
Azért ezt választottam, mert ezen a legjobb koncert-hangulat, és csütörtökön a Yarkon Parkban ez lesz a legfontosabb…
>>
Mit mondjak nekik, milyen műfaj?
Kicsit félve hívtam el barátaimat, egy zenebarát házaspárt, a legutóbbi Castle in Time koncertre…
Most már ők hívtak: Megyünk? A Tel-Avivi Kultúrcsarnokban lesz „OTOTO” a címe…
– Megyünk! –
Pár éve, amikor ezt utoljára játszották lemaradtam róla, most a megjelenő lemez tiszteletére építenek újra kastélyt az időben, a hangokból ritmusokból, dallamokból úgy, ahogy ezt csak a Castle in Time tudja. Nem jazz. pedig ott születik meg az improvizációkban, nem klasszikus zene, mert nagyon mai hangzás, ritmikáira néha nehéz nem felpattanni és táncolni.
Talán. mert az együttest egy hajdani táncos-koreográfus Matan Daskal vezeti…
Castle in Time: „OTOTO”
Tel-Avivi Kultúrcsarnok, csütörtök
Játsszunk!
Mutatok egy videót – nem ér guglizni! –, és találjátok ki, kb. mikor készült!
Nem, ez nem a ma divatos pszihedelikus orient etno-retro.
Ez egy egyiptomi gigasztár a hatvanas évekből Abdel Halim Hafez, a fekete csalogány, a bálvány, aki romantikus dalaival az arab zene nagyjai és modern keleti pop közötti hiányzó láncszem, 80 millió eladott lemezzel, egy évtizeddel a beatboom előtt!
De, vissza a jelenbe!
A Firqat Alnoor zenekart klasszikus zenészek alapították, és ma ők a keleti muzsikák „bigbandje”.
Izrael-eszencia: zsidók, muzulmánok, drúzok, keresztény arabok alkotják a zenekart, és ugyanez a tarkaság jellemzi a repertoárjukat is.
„A szefárd és az arab muzsika hatalmas hagyománya a zenei anyanyelvünk.” – írják magukról.
Új turnéjuk Abdel Halim Hafez dalaira épül majd. Énekes szólistáik:
Jianna Nadoff
Yosef Sarhan
Akram Odeh
A turné első állomása
Beer Sheva, Tammuz Center – csütörtök
(Jövő héten jön a többi nagyváros is, megírom, nyugi!)
Amíg nincs videó, addig be kell érnetek egy Abdel Halim Hafez videóval.
Ne passzoljátok el! Amerikai sztárok big bandjeivel vetekszik ez a felvétel.
Kairói Sinatra, becsszó!
>>
Ha egy nagy sikerű koncertet megismételnek, és a helyszín, a zenekar is ugyanaz, akkor én miért nem copy-pastelhetek?
A rovatfüggőktől elnézést kérek!
„A jemeni diwan nem ülőalkalmatosság, hanem a jemeni zsidóság dalgyűjteményei, angol szófacsarással D-One.
Ez a neve Amitai Aricha zenei projektjének, ami többnyire egy trió, dob basszus és ének.
Ez a szikár felállás áll a legközelebb a jemeni dalok eredeti előadásához, ahol az énekdallamot rendszerint csak egy gazdag, hipnotikus ritmus kísérte.
Jemeni soul!
Amitai Aricha előadása szinte alig tér el az évezredes tradícióktól, mégis friss modern crossover muzsikának tűnik.”
D-One.
A jeruzsálemi Konföderációs Házban, csütörtökön.
>>
A puritán jemeni muzsika után most lerepül majd a sapkám.
Egy tucat dobos, féltucat rezes, sőt táncosok samba jelmezekbe és capueira!
A Black Samba együttes nem kevesebbre vállalkozik minthogy egy afro-brazil karnevállá varázsolja a HaAzor (The Zone) színpadát, és persze a nézőterét is, mert otthon maradni lehet, de kimaradni a buliból, ha ott vagy…, azt nem hiszem.
Black Samba
>>
Lazább ringatás jön: raggae. Két fellépő, két irány…
Hölgyeké az elsőbbség: Wybz Carmel zenéje egy kicsit a hip-hop vibrációja felé kacsingat, de azért üde-friss ganja illata van.
A Sputnik Hi-Fi lassan bedolgozta magát az alter klubok világába, kicsit különc, kínai zen koanokból, űrből jövő üzenetekből, skaból pihe-puha punkból párolt félnótájával.
A Migratz tesók bandája a Sputnik Hi-Fi galaxisunk első ukrán akcentussal éneklő héber reggae zenekara.
Most Kfar Saba is kap egy slukk süsü raggaet a Régészeti Parkban (Hailanot26.) Kfar Saba.
Csütörtökön 20.30-kor
The Velvet
Egy ezer közül felismerhető, érzelmeket kavaró karcos, gyönyörű női hang, –Asia Makarski – az akusztikus gitárok fémhúros hangjai között.
Az ír rockhullám, a dark country, vidékeiről ismerős ez a világ, de összetéveszthetetlenül eredti. Ha simogat sem puha, és amikor hasít a rock, akkor is marad valami megindító érzelmes a Velvet zenéjében.
Meg kell ismerjétek őket személyesen csütörtökön este a Generation Pub JLM -ben!
(Yaffo út. 19) Jeruzsálem
>>
Mi az hogy alternatív hip-hop?
Mikor a trendek által legyártott zenei sablonokból folyton kilóg a vizsgált muzsika.
Mikor a fakin’macsó dumákon: bigék, drogok, verdákon túl is van még mondandója a rapernek.
Avraham Lagasa koncertjét hirdetik így: alter hip hop.
Halljuk!
Levontin 7 csütörtök
>>
Rokon koncert: rock on cello!
A rockerek egyik fele kiakad ettől, a másik fele imádja, és ugyanez a helyzet a klasszikus zene kedvelőivel. Arról beszélek, amikor csellókon – jelen esetben 4-en – rockzenét játszanak.
Pedig most ez jön:
Ilya Elinson Cello Quartetje játssza el a kedves öreg hangszeren az egész rocktörténetet az Animals-től a Nirvanaig, az AC/DC-től, a Coldplayig.
A helyszin is impozáns, a jaffói tengerparton álló Szent Miklós örmény kolostor terasza.
Csütörtök 20:00
Cello Quartet
>>
Ha a híres Moran Kórus 8 főre zsugorodik az a Cecilia Ensemble.
E néven a kamarakórus különleges produkciókat jegyez.
Ilyen a nemrég elhunyt rockzenész, énekes és szerző Itzhak Klepter emlékére komponált műsor, ahol a jól ismert dalai több szólamban, accapella csendülnek majd fel.
Kfar Vitkinben, a Beit Ha’Amban csütörtökön, 20:39-kor
június 28. PÉNTEK
Yaniv d’Or kontratenor és együttese a NAYA egy matiné sorozatban mutatja be a középkor a reneszánsz és a barokk vokális muzsikáját. Most a Jerusalem Vocal Consort is csatlakozik majd hozzájuk, mert az eheti koncert a többszólamúságról szól majd. Madrigálok és motetták Monteverditől Bachig Az első klip a kórusé és a műfajé
A második a szólistáé.
Yaniv d’Or & Ensemble NAYA és a Jerusalem Vocal Consort
Studio Annette (Shvil HaMeretz 2.) Tel-Aviv
Péntek 13:00
>>
A „kedvenc vidéki klubjaim, ahol még nem jártam” – kategória egyik győztese a Traklin, Pardes Hanna-Karkurban.
A pénteki fellépőjüket viszont jól ismerem.
Amikor először hallottam őket valami szabadtéri bulin a Tahanánál lekéstem a Boom Pam zenekart, de már messziről hallottam, hogy valami recsegő balkáni cucc ami, tuba-basszusra épül. Közelebbről már inkább az orient repülőszőnyegén Friscoba tévedt surfrock zenekarnak tűntek, akik néha szereptévesztésből haflát is játszanak, de a hippiknek ez is bejön.
Szóval ez a Boom Pam zenekar lép majd fel a Traklinban, Pardes Hanna-Karkurban, pénteken
13.30 a matiné kezdete.
június 29. SZOMBAT
CSALÁDI PROGRAMot jelző kapitális nagybetűvel folytatódik a szombat.
A „Kis szörny” – opera gyerekeknek.
Ez az ősbemutató, sikere utáni első előadás.
Adi Cohen kifejezetten a Bat-Kol Kórusnak írta. Ők a Tel-Avivi Konzervatórium növendékei, és alig idősebbek a célközönségnél…
A szólista: Shira Patchornik.
A sztori: Shiri egy kedves lány, de nehezen barátkozik. Magának énekel, hogy enyhítse a magányt.
El akar rejtőzni a többiek elől, így felfedez fel egy titokzatos várost, amelyen átok ül…
A szörny tényleg szörnyű?
Hogy találják meg őt a többiek?
Nem spojlerezem a sztorit…
CSALÁDOK!
Kérek majd visszajelzést, hogy szerették-e gyerekek!
Tel-Aviv, Konzervatórium szombat 10.30 és 12.30
>>
Nagyon drukkoltam, amikor a pici tel-avivi Cafe Ivri elindult élő zenével bátran, egy nem éppen konjunktúra időszakban.
És nyomják tovább!!!
Most 4 szombat déli időpontból álló sorozatban mutatkozik be az SHVR Records.
A kiadóhoz szorosan vagy lazán kötődő előadók közül most szombaton délben kettő lép majd fel a Cafe Ivriben:
Or Edry és Ram Orion
Utóbbiról eggyel lejjebb a haifai bulijánál írok mindjárt.
Or Edry basszusgitáros az izraeli független zene világ több zenekarában játszik (Ram Orion mellett is őt látjuk majd).
De, énekesnőként jelentős szólókarriert fut már évek óta.
Dalai lágyan szétfolyó melódiáin a 70-es évek posthippy muzsikái felé lebegünk, a puha pszihedelia progrockos ketyegésében.
Behúz.
Or Edry a Cafe Ivriben
(Hagdud Haivri 8.) nem messze az Allenby déli végétől…
szombat 12.30
>>
Haifai hétvég!
Ram Orion egy féltucat legendás indie rockzenekar oszlopa volt. Azok a idők most mind az ő dalai is.
A Ram Orion Trió egy sűrítménye ezeknek a zenekaroknak, szirupja.
A helyszín is az: a Syrup a haifai zenei élet sűrűje. (HaMeginim 2.) Haifa
(Ez is copy paste volt májusból, de mit tehetek: a zenekaroknak is van törzshelye.)
>>
Az indie csendes ösvényein közlekedő énekesnő, Sivan Talmor.
10 év 10 album, klubkoncertek, szívet érintő bensőséges líra, és furcsa zenei társulások a kortárs zene és a jazz mezsgyéjén kalandozó muzsikusokkal.
Közülük hív majd titkos vendégsereget az első nagy koncertjére, a Tel-Avivi Kultúrcsarnokba, szombaton.
Sivan Talmor
Míg a videói között turkáltam lett egy kedvenc dalom, és koncertváltozatban is megtaláltam:
>>
Nem igazán voltam korábban vevő a lírai dalokra, de van, mikor egy hang elől nem lehet elhajolni, mert elsodor, Shiran Shahar-Borek dalaival is így jártam. Ráadásul legújabb lemezén állandó partnerével Oded Melcnerrel most görög és ladino nyelvű rebetiko dalokat játszanak.
A rebetiko – akárcsak a blues – a XX. század első felében a szegénynegyedek városi népzenéje volt.
A görög városok nevelték, de a szülőhelye a Törökország volt, és a görög menekültekkel költözött át Izmírből Pireusba, Thessalonikibe.
Hallatszik is rajta az orientális hatás. Ma pedig ez a zene a mi mediterrán bluesunk.
Ximeroni lett a triójuk neve, és most szombaton debütálnak majd az Inbalban.
Ének: Shiran Shahar-Borek
Gitár: Oded Melchner
Ütőhangszerek: Moriah Atofov
Inbal Táncszínház és a Multidiszciplináris Etnikai Központ, ez a hivatalos neve az Inbalnak. (Azért korrepetálunk, mert mostanában inkább a táncé lett a hely, a Susan Delal Center szomszédja.)
Szombat este itt: Ximeroni
Gyönyörű muzsika, vagy egyszerűen csak öregszem.
1970 óta (!) szinte minden évben járt itt.
Ő nem nosztalgia, hanem a múlt eleven ereje 86 évesen is.
Enrico Macias
a francia sanzon új útját nyitotta meg a 60-as években azzal, hogy a családi örökségként hozott algériai-zsidó kultúrát, és az andalúziai arab zenei világot átemelte a francia zenébe. Fordítások, átiratok saját dalok az alapjai hatvan éve tartó töretlen népszerűségnek.
Az 1970-es (!) izraeli koncertjét választottam ízelítőnek. Ez a műfaj nem öregszik.
Izrael koncertjei mindig is harcos blokádtörő kiállások voltak mellettünk, most ez még fontosabb és Enrico Macias itt van!
Velünk van!
Az izraeli turné
június 27. csütörtök Tel-Aviv Kultúrcsarnok
június 29. szombat Jeruzsálem Színház
július 1. hétfő Haifa Konferencia Központ
július 2. kedd Beer Sheva Előadóművészeti Központ
Ez pedig a tavalyi tel-avivi koncert részlete:
Színház- és filmrendező, díszlet-tervező. Tanult szakmák szerint: fotográfus, dramaturg. 16 év gyermekkor, 40 év színház, 30 év film és televízió, 5 év újságírás, 14 év tanítás, mégsem vagyok 105 éves!
2015 óta élek Izraelben…