Haldokló szépség

Víz alatt: a Holt-tenger, ahogy még soha nem láttad

Köszönjük a Patreon-os és PayPal-es támogatóink adományait, amivel segítik életben tartani a magazint! Ha szereted olvasni az Izraelinfót és úgy gondolod, érdemes és fontos folytatni ezt a projektet, itt csatlakozhatsz havi támogatóinkhoz. Egyéb támogatási lehetőségek itt.

Ritka víz alatti expozíció: Asaf Amran fotós Izraelben és külföldön készült képei számos médiában, köztük a patinás National Geographic magazinban is megjelentek már.

“Gyerekkorom óta mindig alkotással foglalkoztam, ez érdekel. Főleg, mikor azt látom, hogy tetszik az embereknek, élvezik és izgalomba hozzák őket a fotóim” – mondja Amran, aki miután beutazta a világot és dokumentálta elsősorban a természetet, az elmúlt évet csak a Holt-tengernél töltötte: “Egy egész éven át minden héten ellátogattam a Holt-tengerhez.”

“A fotózás kivisz a természetbe, varázslatos helyekre kalauzol, napfelkeltékben és csodálatos tájakban gyönyörködhetek. Az alkotás nem ér véget a kattintással, hanem a számítógépes szerkesztéssel folytatódik, ahol a stílusomnak egy további kifejezést adok, ami fokozza a lefotózott szépséget. Sokféle technikával és felszereléssel fényképezek, így rengeteg lehetőségem van az alkotásra – drón, csúszkák, vakuk, derítők, víz alatti fotózás eszközei, videó és még sok más.”

Mi késztetett arra, hogy a világ legalacsonyabb pontját válaszd, és olyasmit csinálj, amit előtted még senki?

- Hirdetés -

“Egy éve egy olyan helyhez érkeztem a Holt-tengerhez, ahol korábban is jártam már, és azt láttam, hogy az teljesen megváltozott. A dolgok, amiket egy évvel ezelőtt fotóztam, “meghaltak”, de más, új dolgok “születtek”. Ezért úgy döntöttem, hogy egy hatalmas projektbe kezdek: lefényképezem a teljes Holt-tengert – délen, középen és északon –, hogy a valósággal szembesítve bemutassam a régió tragikus és fájdalmas helyzetét.”

Ambiciózus projekt négy dimenzióban

Amran a “valósággal szembesítve” alatt azt érti, hogy a víznyelők, a gombák, a kiszáradás, sőt a sár is úgy jelennek meg a fotóin, hogy az eltűnő tenger tragédiája pillanatnyilag nem látszik, sőt feledésbe merül.

“A lefényképezett alkotások történelmi és ritka pillanatot mutatnak be arról, ami a kattintás pillanatában volt, ami már megváltozott, megváltozik vagy hamarosan eltűnik. Ezért is nevezi így a projektet: “Dying Beauty”.

Amran elmondta, hogy a szokatlan és ambiciózus dolog létrehozása érdekében úgy döntött, hogy a projektet négy dimenzióban készíti el:

  1. Ősz / tél / tavasz / nyár
  2. Éjszaka / nappal / napkelte / napnyugta
  3. Állóképek / videó / time-lapse
  4. Fotózás a levegőből / szárazföldön / és – először – vízalatti fotózás a Holt-tengerben!

“A rendkívüli projekt anyagainak elkészítése nagyon nagy idő- és pénzbefektetéssel járt, 2021 és 2022 között heti rendszerességgel látogattam a Holt-tengert egy teljes éven keresztül. Különleges helyekre látogattam el: víznyelőkhöz, szinte megközelíthetetlen helyekre, rengeteget gyalogoltam a terepen és a sötétben, sok nehéz felszereléssel.”

A fényképek egy része professzionális víz alatti fotózáshoz készült felszereléssel készültek, amilyet általában a búvárok használnak. A Holt-tengerben természetesen nincsenek korallok vagy halak, amelyeket le lehetne fényképezni, de vannak gyönyörű sóképződmények – „gombák”.

Miben más a víz alatti fotózás egy ilyen tengerben, mint máshol?

Amran a projekt honlapján a holt-tengeri fotózás számos kihívásáról beszél:

Először is, ha a földön vagy drónnal fényképezünk – nem okoz gondot mindent lefényképezni. A fényképezőgép távolról is képes mindent látni, így nem okoz gondot a pontos fókuszálás. A Holt-tenger 34%-os sótartalma miatt azonban a víz nem tiszta, és a fényképezőgép nehezen „lát”, nagyon nehéz fókuszálni. “Sok próbálkozást és türelmet igényelt, hogy kielégítő eredményeket érjek el. Néha arra a részre élesítettem a kamerát, mely a víz felszíne fölött kikandikált.”

“Másrészt, a földön vagy drónnal történő fotózással ellentétben a vízben való fotózásnál teljesen elázol, és ráadásul a Holt-tenger vizében. A nyálkás só ráragad a kezedre és a felszerelésre. Előre felkészülten jöttem, törölközővel, nedves törlőkendőkkel és tiszta vízzel a kézmosáshoz.”

Egy további dolog, ami nagyon megnehezíti a fotózást, hogy a Holt-tengerben minden lebeg. “Erőfeszítéseket kellett tenni azért, hogy a fényképezőgépet a tokkal együtt hosszú időre a vízbe tegyem.”

Amran ezen projektjének összes fotóját meg lehet tekinteni a szeptember elsején kezdődött kiállításán, melynek címe: “Haldokló szépség – Dying Beauty”. A kiállítás a ZOA House-ban (Beit Cionei Amerika) látható, szeptemberben és októberben nyitva áll a nagyközönség számára.

FORRÁSYnet