Jom kipur szent napján fellázadtak a tel-avivi polgárok, és tömegesen feloszlatták a „rosh jehudi”, vagyis a „zsidó fej/vezetés” csoportjának köztéri, s nőket férfiaktól elkülönítő imádkozásait a városban.
Ezek a köztéri imák még a koronavírus-járvány idején kezdődtek 2020-ban, amikor a járvány terjedésének megakadályozására a szabadba hívták az imádkozókat, hogy ne a „veszélyes”, több mint 500 tel-avivi imaházban bánják bűneiket az engesztelés napján. Ekkor nagy volt az ellenállás a kihelyezett székekkel szemben, a vallásosok nagy része dafke a zárt falak között akart imádkozni urához, szembemenve az egészségügyi korlátozásokkal.
Ma azonban más a helyzet. Nyitva állnak a zsinagógák, tárt karokkal várják a hívőket, de a Rosh Jehudi éppenséggel a Dizengoffon, a Habimánál és más központi tel-avivi tereken, a szekulárisok központi terein akart imádkozni, ráadásul nemi szegregációval.
Ez a Rosh Jehudi szervezet máshonnan is ismerős, jelentős állami támogatásokat élvezve „Garin Hatorani” sejteket, tóra-mag csoportokat szerveznek a világi vagy az arab lakosság kellős közepén, akárcsak Ciszjordániában a palesztinok mellett. Ilyen garin-toraniak működnek például Ramléban és Akkóban, s nem kis részben nekik köszönhettük a 2021 májusi zavargásokat ezekben a városokban, amikor tetőpontjára hágott a nemzetiségi harc.
Hasonló sejteket telepítenek nem csak az arab, vagy félig arab településekre, hanem a zsidó városok szívébe is, és persze legfőbb céljuk a szekuláris fellegvár, Tel-Aviv bevétele. Számos helyre vallásos fundamentalista-térítő családokat költöztettek a világiak lakónegyeinek közepébe ott is.
Büszkén vallják céljukat, Izrael vallásossá tételét, a ma még szekuláris, liberális lakosság felszámolását. Vezetőjük, Jiszrael Zaira két éve nyíltan el is magyarázta ezt egy, azóta sokat idézett videóban. Ők is telepesek, de ők nem Ciszjordániban, a palesztin területeken, hanem Izrael szívében folytatják telepes-munkájukat. Modern, zsidó Iránt akarnának ők – ha hagynánk.
Ebben a vallásosításban, hittérítésben fontos szerepet szánnak a korona nyomán megszületett köztéri imáknak. A messianisztikus vallásosok idén jóelőre bírósághoy fordultak, hogy ay törölje el a tel-avivi városháza tiltó rendeletét, miszerint nem lehet Dizengoff téren (és más köztereken) nemi szegregációval imát tartani. A kerületi bíróság viszon elutasította a beadványukat és nem avatkozott bele a tel-avivi városháza korábbi döntésébe, mert – az ítélet szerint Tel-Aviv belvárosában a lakosok egyenlőségét sérti, ha nem imádkozhatnak mindenhol, – tehát csak a nemük alapján kijejölt helyeken. Nem engedélyezett tehát a köztéren a nők különválasztása. Ez ellen a vallásosok fellebbezése sem járt sikerrel. Az önkormányzati és bírósági tiltás ellenére nemi válaszfalakat alakítottak ki a köztéri imákhoz, amíg csak a spontán, életmódjukat, életüket tőlük féltő tüntetők el nem kergették őket. (*korábban a bírósági eljárással kapcsolatban pontatlank voltunk, javítva 2023.09.26)
Ezen a videón szégyent kiabálva elkergetik a vallásos-fundamentalistákat a tel-aviviak a Dizengoff térről:
עכשיו בכיכר דיזנגוף. pic.twitter.com/EV2LJiYV7K
— Or Kashti אור קשתי (@OrKashti) September 24, 2023
Majd terük visszafoglalása után összeszedték szépen a székeket:
התושבים עורמים את הכסאות ומפזרים את האירוע pic.twitter.com/JqWlkZE113
— Yuval Ganor (@yuval_ganor) September 24, 2023
A tel-aviviak a Habimánál is lebontották a Legfelsőbb Bíróság utasításával szembenálló válaszfalat, majd felszámolták az egész köztéri imát, és összeszedték a székeket:
בואו להבימה pic.twitter.com/submlZ4xpV
— לירי בורק שביט (@lirishavit) September 24, 2023
Főkép: Összeszedik a hívőknek kihelyezett székeket a Dizengoff téren – Fotó: Tomer Appelbaum
Újságíró