Ha a háborúról éneklünk, akkor is háború van, és ha a békéről, akkor is.
És akkor is, ha egyikről sem, csak ringatjuk, rázzuk magunkat a ritmusokkal.
Talán hagyni kéne most a muzsikát, és gyászolni október 7-től Jom Kippurig.
Csendben kéne ülni, hátha meghalljuk az életben maradt túszaink szívverését, az északról jövő fenyegetést, a megcsonkított, vagy otthontalanná lett családok zokogását…
Vagy mégis inkább hagyjuk a húrokat együtt rezdülni a szív csendjével?
Rejtőzzünk el a többiek között, a hangok erdejében, egy órácskára, amíg minden helyére zökken odabenn!
Egy koncertnyi béke…
(Az iráni rakétazápor utáni nap zárom soraimat, lehet, hogy ezeket a koncerteket is elhalasztják majd, érdeklődjetek!)
október 6. VASÁRNAP
Háború idején háborúban született dalokat énekelni… ehhez egy színház bátorsága kell!
“Hello Háború!” ez a fordítás nem tükrözi a Gesher Színház koncert-előadásának abszurditását.
(!שלום, מלחמה) “Shalom Milhama! “ – azaz Béke, Háború! Koncert az Arik Einstein daloktól Marlene Dietrichig és a hadsereg együtteseinek műsoraiból vett részletekkel, váratlan zenei és színházi megoldásokkal, ahogy azt az ország legjobb társulatától elvárhatjuk.
A Jeruzsálemi Színház két napig látja vendégül a Gesher produkcióját. Egy vasárnapi és…
október 7. HÉTFŐ
…a hétfői előadás lesz. “Hello Háború!” koncert-színház.
A Gesher Színház a Jeruzsálem Színházban!
>>
“Kaddish Oriya and Ghetto Terezin”
Oryah Ricardo 26 éves volt, amikor október 7-én a Hamasz terroristák meggyilkolták a Nova fesztiválon.
Édesanyja, Hannie Ricardo évek óta kutatja, szerkeszti a Terezini (Theresienstadt) lágerben elpusztított zeneszerzők életművét.
A készülő oratórium így sorsszerűen összekapcsolódott a lánya, Oryah halálával.
Személyes tragédiáját egy kaddisban írta meg.
Oriya, hallasz?
Én vagyok, én hívlak. Anyának hiányzol, ő imádkozik hozzád!
Hozz ránk békét Oriya, ránk és egész Izraelre, s mondjuk erre: Ámen!
A két mű így összekapcsolódott és összekapcsolja most október 7-én a két emlékezést.
“Soha többé! – ezeket a szavakat, hallom gyerekkorom óta. – Az október 7-i mészárlás óta a “Soha többé!” ismét nem tartalmatlan fogalom. Most minden eddiginél erősebben meg kell töltenünk ezzel az új tartalommal.
Nem elég emlékezni! Emlékeztetni kell! Tudom, hogy ezt fogom tenni, amíg élek.”
Hannie Ricardo szavai ezek a “Kaddish Oriya and Ghetto Terezin” bevezetőjében.
A mű bemutatója a Tel Avivi Operaházban lesz az évforduló napján, október 7-én hétfőn 18.30-kor.
Jövő héten október 15-én kedden pedig a Jeruzsálem Színházban a Henry Crown termében.
Vezényel: Talia Ilan
Szólisták: Ariel Shapira – szoprán Shahaf Regev – bariton
október 8. KEDD
A gitár a jazzben.
És most odaugrok az értekezésben, hogy vannak egészen különleges egyéniségei a hangszernek. Izraelben is él, játszik egy ilyen mester.
Ofer Ganor
A “kiktől tanult-kikkel játszott együtt” listájától lefagyna a szerverünk, de azért Wynton Marsalis, Clark Terry, Ron Carter, Wayne Shorter, Herbie Hancock idefér.
Ez nem csupán rangjelzés, de a muzsikájában tényleg ott lüktet minden mester öröksége, a swing, a bop és a modern jazz is.
Minden héten ajánlhatnám, ha a tel avivi Beit HaAmudim nem az utolsó pillanatban tenné ki a műsorát, benne hetente néha két Ofer Ganorkoncerttel…
Így most a jeruzsálemi jazzrajongók járnak jól, mert a Yellow Submarine keddi koncertjét ajánlom.
Ofer Ganor Trio
Amelyben ikertestvére Eyal Ganor bőgőzik, és Noam David dobol.
Itt a videón meg izraeli sztárok élén, és a dobnál Jimmy Cobb, aki Miles Davist is kísérte…
Yellow Submarine kedd
>>
Hallottátok már azt az anatómiai kifejezést, hogy nosztalgia-izom?
Aki rázta már keleti zenére koncerten, az tudja, hol keresse.
A rovat időgépe kedden a Gray Jehudban landol majd.
Rami Danoch 1974-ben (!) alapította a Clili HaOud, az Oud Hangja zenekart. Görög, török és marokkói dalokat játszottak, nyugati hangszerekkel kombinálva a keleti zenét.
A mai crossover etno őse volt a Clili HaOud. Eleinte másolt kazettákon terjedtek a dalok, de egy-két év, és meglett a lemez is, és a rádiók is felkapták a bandát.
10 sikeres év után 84-ben feloszlott a Clili HaOud…
…de most itt van újra: Rami Danoch feltámasztotta a bandát, ha már ennyire benne van a levegőben a hetvenes évek.
Mizrachi retro: Clili HaOud & Rami Danoch
Kedden a Gray Jehudban.
Két szimfonikus zenekar, két évadnyitó és egy világsztár, bár ő csak hazatér…
Egy négyéves kisfiút a kórusvezető mama elvisz a novoszibirszki szimfonikus zenekar koncertjére, ahol a papa muzsikál. A kisfiú nyújtogatja a nyakát, de nem látja az apját, mert az oboás hátul ül a zenekarban.
Megszületik a döntése: ő olyan hangszert szeretne, amivel elöl ülhet.
(Ezt ’95 ben a mi tv-stábunknak mesélte el Maxim Vengerov, aki akkor már – 21 évesen – világsztár volt.)
Azonnal megkapta élete első hegedűjét, és pár év múlva már a csodagyerekeknek járó figyelem övezi a munkáját. Mert keményen dolgozott! “Zsidó gyerekként tudtam, hogy kiválónak kell lennem. Rendkívüli zsidó írók, zenészek, költők, orvosok voltak a példák előttem. Tudtam, hogy nekem is kimagaslóan kell majd teljesítenem” – mesélte Maxim Vengerov.
Idén 50 évesen ünnepelte a 40. jubileumi évét a színpadon. Családjával 1990-ben alijázott.
A világ talán legjelentősebb hegedűse négy koncertre hazatér Izraelbe!
Az Izraeli Szimfonikus Zenekar Mahler 6. “Tragikus” szimfóniáját játssza majd Lahav Shani vezényletével, Mendelssohn hegedűversenyének szólistája pedig Maxim Vengerov lesz.
Október 8. kedd és október 9. szerda.
Tel-Aviv Kultúrcsarnok Charles R. Bronfman Auditorium,
október10. csütörtök, Haifa Auditorium.
Ezt a részletet Maxim Vengerov a Milánói Scala zenekara élén játssza, a karmester Zubin Metha volt.
A Rishon Lezioni Szimfonikus zenekar fiatalabb, mint a tel-avivi. Még “csak” a 36. évadát nyitja ezzel az impozáns műsorral:
Elgar: “Enigma Variációk” című műve mindig minden zenekarnak és hallgatónak kaland.
Ebből lesz a klip, mert a másik mű világpremier:
Haim Peremont: „Drom Adom” – dalciklus mezzoszopránra, kórusra és zenekarra.
Izraelben mindenki érti a címet: Dél, vörös-riasztás.
Rishon Lezioni Szimfonikus Zenekar
vezényel: Ariel Zuckerman
közreműködik: Rona Shira (mezzoszoprán)
és két kórus, a Tel-Aviv Collegium Singers és a Madrigal Énekegyüttes
október 8. kedd Tel Avivi Operaház
október 10. csütörtök Beit HaAm, Rehovot
A két otthoni Rishon Lezion-i koncert már a következő hét de azért ideírom:
oktober 13. vasárnap
október 14. hétfő
Kultúrcsarnok Rishon Lezion
október 9. SZERDA
Háborús énekek, békedalok, a korábbi harcaink himnuszai, indulói, vidám dalai (!), olyan slágerek, amelyeket a Katonai Szórakoztató Társulatok tettek híressé.
Most a Jeruzsálemi Szimfonikus Zenekar játssza majd ezeket
Eldad Shrem vezényletével, és öt énekesvendéggel a fedélzeten:
Sassi Keshet, Shrona Nastovich, Anna Spitz, és Ilan Leibovitz
Az ötödikről írtunk már többször.
Ő Daniel Weiss, akinek oktober 7-én a Beeri kibucban mészárolták le a szüleit.
A Jeruzsálemi Szimfonikus Zenekar
“Katonàk az úton” című koncertje szerdán lesz a Jeruzsálem Színházban.
A híres “Békedal” 1978-ból.
“Ne mondd, hogy eljön majd a nap…
Hozd el azt a napot!
Mert ez nem álom
És minden téren
Kiálts a békéért!”
>>
Még az idén utoljára párszor leírom a szlihot szót:
“Dalok, zongora, szlihot”, ez a címe Yonatan Razel ünnepi koncertjének, és ezzel szinte mindent elmondtam.
Yonatan Razel klasszikus tudású zongorista, de a jazzmuzsikusok könnyedségével kíséri a saját énekeit, amelyeken jól hallani az ihlető népzenei hátteret, a héber dal-hagyományt.
Én azt éreztem a koncertjén, hogy a békét hozza el, ahogy énekel, pedig akkor még béke volt.
Most szlihoti imákkal, dalokkal bővül majd a koncertje szerdán a Jeruzsálem Színházban.
Persze, hogy szlihoti videót választottam.
Yonatan Razel
>>
Befér még egy szlihot koncert? Ráadásul ez is Jeruzsálemben lesz.
Avihu Medina egyidős Izraellel, és az egyike volt azoknak a muzsikusoknak, akik az állami rádióállomásokba be tudtak törni a mizrachi zenével a 80-as években.
A műfaj egyik ikonja Avihu Medina
Jeruzsálemben, a Beit HaAmban imádkozik majd velünk a megbocsájtásért, szerdán.
>>
Odelia Eliezerov zongoraművész, de a muzsika áhítatát gyakran megszakítja, és mintha stand up lenne, úgy felesel a zenével.
És minden koncertjét látványos szerkesztő-elv fogja össze.
“Tiempo de Argentina” az új show címe.
Astor Piazzollatól indul és Alberto Ginastera és Mercedes Sosa érintésével jut el az argentin tempók nyomán Gershwinig.
Ehhez egy ütőhangszeres partnert hívott Odelia Eliezerov Sever, Gilad Dobretskyt.
A Felicja Blumental Zenei Központ Annette Studiojában (Shvil HaMeretz 2.) Tel-Aviv,
szerdán: “Tiempo de Argentina”
Odelia Eliezerov Sever & Gilad Dobretsky
>>
Argentína után (belső)utunk Párizsba vezet, ahol Jacky Gersztenkorn bőgős-énekes született. Ma Svédországban él, de ő most a Shablul francia kapcsolata.
A Jacky Gersztenkorn Quartet úgy bánik Boris Vian, Serge Gainsbourg, Charles Trenet, Yves Montand dalaival és a többi francia slágerrel, mintha azok jazz-standardek volnának.
Egyedi ízű muzsika!
Szerda Shablul
Jacky Gersztenkorn Quartet
>>
A Levontin7-ben szerdán fekete a dreszkód (a depresszkód) az “Emo For3ver!” esten.
A postpunk sötét emociókkal telített ága az emo. Nem ám a 90-es évek beborult zenekarait idéző bandák lesznek csak!
A rokonszenves nevű, a jelentől viszolygó Neophobia nosztalgiázik ugyan, de utána már a Kvisa Band friss ropogós depresszió.
A Kvisa Band a shoegaze műfajba utalja magát.
Onnan kapta a nevét, hogy a műfaj gitárosai a cipőjükre (shoe) meredve (gaze) nyomják az agyontorzított, széteffektezett gitárszólóikat. Kénytelenek, mert az effekt pedálokat a cipőorrukkal kell ki be kapcsolniuk.
https://vt.tiktok.com/ZS241bHaE
A szerda este tanulsága: Minden visszajön, vagyis Hakol Hozer.
Az emo punkra is lehet fülig érő szájjal pogózni.
Levontin7 szerda
>>
A Koi Fish sem nem duo – mint korábban volt –, sem nem trio, mint mostanában, hanem sound art performance.
Sok hangszert szólaltatnak meg ketten (néha hárman), dobot, hegedűt, zongorát, bambusz fuvolát és a hangszálaikat is hangművészeti performanszaikban.
Az avantgarde improvizációs zenét játszó zenészek szeretik magukat így megkülönböztetni a jazztől, mert más utakon igyekeznek a zenei szabadság felé, de nekünk, eleven muzsikákra vágyó hallgatóknak, nézőknek ez mindegy.
Az izgalmakat most az is fokozza majd, hogy a Koi Fish az esti nyugijazzre szakosodott
Tassaban lép majd fel, épp ezen a csendes héten, vagy talán pont ezért.
Chihiro Tazuro és Elik Harpaz, Michael Edward bőgőssel (helyenként dobossal) ők a
Koi Fish
Jaffón szerdán: Tassa
>>
Supergroup-ok úgy keletkeznek, hogy több ismert zenekar egy-egy sztárja összetolja a bútort egy új projektre.
A Lev Diwan (Heart Diwan Projekt) (דיוון הלב) pedig egy olyan szupercsapat, amelynek tagjait Liat Ziont, Gil Ron Shamat Yair Tzabarit, vagy Alon Amano Campinot megtaláljuk az ismert keleti együttesekben, pedig a Lev Diwan Projekt fel sem bomlott, több mint 20 éve üzemel.
A Szív Diwán együttes a zsoltárok, imák, áhitatos éneklésének a legegyszerűbb formáját választotta: a szöveg tisztán érthető, a hangszerek finoman illeszkednek az énekhangokhoz mintha folkbeatet hallgatnánk, persze a mi keleti ízeinkkel.
A Gray Tel Aviv klub lesz a koncert helyszíne. Szerda este.
De a Lev Diwan Projekt utazik majd tovább…
október 10. CSÜTÖRTÖK
…mert csütörtökön este a Jordán völgyében,
a Hamadia kibucban lesz Lev Diwan Projekt koncert a HaPina Klubban.
>>
A koncert amit ajánlok: “Dylantől Tamuzig” három komoly rock figura jamje:
Andy Watts, Yehuda Ader és Ilan Hillel
Andy Watts a blues-gitár numberone-ja Izraelben. A show másik résztvevője a nemzetközi rockblues szintér ismert basszusgitárosa, énekese, Ilan Hillel. A harmadik, Yehuda Ader gitáros pedig az izraeli progrocklegenda, az egykori Tamuz alapítója. Az ő személye kapcsolja be a hazai rocktörténetet a showba.
Csütörtök este. Shablul
Andy Watts, Yehuda Ader & Ilan Hillel
Egy kis koktél egy korábbi shabluli buliból:
>>
Azért ez a kurta hét se múljon el a jövő zenéje nélkül!
Itt egy lány – Liron Bar – varázslatos hanggal, a legfrissebb trendek hangzásával, egy nagy kanál keleti etnóval, és mindez nagyon személyesen összerakva.
Liron Bar, jegyezzük meg a nevét!
És a koncert helyszínét:
Tel-Aviv Kikötő Beit HaYotzer
>>
Shuli Rand cikk-cakkos életpályáját már összefoglaltam párszor.
Színész, énekes és a breslovi haszid mozgalom követője, de a lényeg, hogy karizmatikus előadó, aki slágereket tud csinálni a hite tanításaiból. Ezek ma már vallástól, nemtől és kortól függetlenül beépültek az izraeli popkultúrába.
Biztos, hogy ez a koncertje – ami már az előeste, csütörtök – tele lesz az ünnepre készülő dalokkal.
Az év legrövidebb koncert-hetének utolsó előadása ez, de lehet, hogy az idei amfi szezonnak is.
Zappa Kfar Shuni Amfiteátruma Binjamina
Shuli Rand
október 11. PÉNTEK
Jom Kippur estéje
október 12. SZOMBAT
Jom Kippur
Színház- és filmrendező, díszlet-tervező. Tanult szakmák szerint: fotográfus, dramaturg. 16 év gyermekkor, 40 év színház, 30 év film és televízió, 5 év újságírás, 14 év tanítás, mégsem vagyok 105 éves!
2015 óta élek Izraelben…