Tűzszünet, de még nem béke, viszont már nem azt kell fontolgatni, hogy van-e a koncertterem alatt óvóhely, inkább azt, van-e még jegy…
Mert a fegyvernyugvás óta minden koncert elmegy lábon…, ahogy a szakmai szleng nevezi, mikor hirdetni sem kell.
Szóval, sietni kell – hál’ Isten – a döntéssel, melyik este hová megyünk koncertre.
A jegyvásárlós linket a koncert napja rejti az ajánlatok végén.
Katt!
De ha telt ház van, ne engem szidjatok!
december 15. VASÁRNAP
Chava Alberstein két évvel idősebb, mint ez a fiatal ország, de része Izrael zenetörténetének.
Dalai át vannak itatva a születő országgal, és volt idő, amikor Izrael is át volt itatva Chava Alberstein zenéjével.
A saját generációja jól ismeri, de ő az utánuk jövőket is meg akarja szólítani. Könnyű dolga van, 60 (!) album dalaiból válogathat, mielőtt színpadra lép.
Egy régi legendás daláról írtunk itt az Izraelinfón, érdemes kattintani és elolvasni, meghallgatni. Aktuális.
(Azért én ideteszek egy friss koncertvideót is.)
Rishon LeZion Kultúrcsarnok (Jabotinsky 16.)
Chava Alberstein
>>
Emlékeztek azokra az időkre, amikor minden giminek volt egy vagy két punkzenekara?
A két akkordos számokat levettük (lekagylóztuk) a lemezekről (persze hogy vinyl!), aztán ugyanolyan vadul beleordibáltunk a mikrofonba, ahogy a nagyoktól hallottuk.
A poppunk is ilyesmi volt, de ott dallama is volt a számoknak. Azzal meg se próbálkoztunk.
A Hot Topic ezzel az élménnyel ajándékoz meg, ha lemész majd vasárnap a Levontin7-be.
>>
Egy romantikus vacsora és a jazz.
Ez a Shablul receptje.
És ehhez lámpással sem találni jobb előadót, mint Karen Shefler Mushkat-ot.
A New York–Tel-Aviv jazztengelyen mozgó énekesnő az új lemezét hozza Amerikából. Ott vették fel, de izraeli muzsikusokkal, és ők kísérik majd a Shablulban is vasárnap.
Karen Shefler Mushkat
>>
Dionysis Theodorou Trio a Jem’s Pubban!
A buzukihoz sört?
Én inkább valami félédes görög desszertbort, ouzót választanék egy ilyen buzuki-partyhoz, de a sör nem lehet akadálya a jókedvnek.
A Jem’s Beer Factoryt (Prof. Hillel ve-Khanan Oppenheimer 2.) Rehovotban
vasárnap este tavernává varázsolja a Dionysis Theodorou Trio.
>>
Örülök, amikor a barátaimat ajánlhatom.
Eyal Wahabbal a komáromi erődben ismerkedtünk meg a Mediawave fesztiválon, ő Izraelből érkezett vendég volt, én visszajáró lélek.
Persze előtte is tudtam a jemeni zene iránti elkötelezettségéről, és az El Khat nevű zenekaráról. Ajánlottam is azóta sokszor őket. Aztán két évvel ezelőtt Yemeni Orchestra néven új projektbe kezdtek.
Eyal Wahab éneke, a basszusgitár, az orgona jött az El Khatból, de mellettük kanon, oud, nej, vonósok és ütősök is játszanak a 13 tagú új zenekarban.
A jemeni közösség dalait már csak néhány régi felvétel őrzi, és a legidősebb jemeniek emlékezete…
…de most, feltámadnak ezek a dalok, és újra friss erőre kapnak majd Eyal Wahab és a Yemeni Orchestra előadásában.
Új helyszín itt a rovatban: Duhl Center (HaTikva 76.) Tel-Aviv
The Yemeni Orchestra
december 16. HÉTFŐ
Egy parányi északi kibuc a libanoni határ szélén, Eilon.
A háború előtt nemzetközi zenei műhely működött itt, a Keshet Eilon Music Center.
Az egész falut kitelepítették.
A zenei műhelyt a herzliai TEO fogadta be.
A koncertek helyszíne változó.
A 2024-es év végi gálakoncertjük Tel-Avivban az Einav Music Centerben, a Tel-Avivi Városháza koncerttermében lesz.
Ez tulajdonképpen egy gyűjtés a Keshet Eilon Music Center megsegítésére.
A fellépő fiatal művészek közül többen hónapok óta élnek távol az otthonuktól kitelepítve.
Hétfő, Einav Központ (Ibn Gabirol 71.) Tel-Aviv
Keshet Eilon Music Center
>>
Helyre állt az élet rendje, viszont a Beit Haamudimban, az ország legkisebb és leghíresebb jazzklubjában, ahol minden este (!) élő jazz szól.
Nem valami olyasmi, hanem az! Gyakran két koncert egymás után.
A Beit Haamudim volt az egyik első klub, ahol AZUTÁN újra beindult az élet, de sosem lehetett előre tudni, mikor mi lesz.
Most itt az oldalukon az egész hónap.
Tudtok szemezgetni, én meg tudok ajánlani belőle.
Amit Friedman szaxofonost itthon már a hazai élvonal legjobbjaival emlegetik együtt, és megjósolható egy nemzetközi karrier!
A recept ismert: az „israel sound”, a közel-keleti dallamkincs és ritmika, egyéni hangzás, virtuóz hangszertudás, kiváló muzsikus társak…,
…akik gyakran cserélődnek.
Amit Friedman szinte minden projekthez új csapatot verbuvál.
Ez lesz az összeállítás hétfőn a Beit HaAmudimban (Rambam 14.) Tel-Aviv.
(A helyszín és a bőgős stimmel majd a videón.)
Gil Livni – gitár
Guy Levy – bőgő
Dan Benedikt – dob
Amit Friedman – szaxofon
>>
Borul minden elméletem.
Nem táncos rokendroll vagy fenékrázó funk, nem a füledbe dünnyögött subidubi, nem érzelgős pop, nincsenek együtt éneklős refrének, nincs a színpadon egy dögös díva, csak egy picike nő, aki valódi, igazi:
Hila Ruah.
És mégis minden működik.
Teli koncertek, és az indie hercegnőjének kikiáltott Hila Ruahot azóta megkoronázta a sajtó.
A Barbyba hétfőn talán beférsz, ha szemfüles vagy, és akkor láthatod a saját füleddel a királynőcskét.
Hila Ruah
>>
Bajban voltam, mikor Nitzan Birnbaum klipjeit válogattam.
Nyolc éve még a Thelma Yelin suliban ütötte a dobokat, aztán New Yorkban a Berkley-ben, aztán feltűnt, mint énekes-dalszerző fényévnyire a jazztől, aztán meg itt az új izraeli kvintettjével a Shablulban (Na, erről még nincs klip.)
Tal Avraham – trombita
Eden Giat – zongora
David Michaeli – nagybőgő
Yuval Shai – dob
Nitzan Birnbaum – dob, ének
(Az instaról egy másik formáció videója megmentett)
>>
Ez egy poszt-posztapokaliptikus prekarácsonyi buli posztja, két bandával:
A boszorkányos Anat Sambol síkköszörű hangjával a Witching Well zenekar oszlopa.
Nem raknám őket be a metál egyik alfajába sem…
Az est főbandája, az Exore szerintem sokkal izgalmasabb.
Egy duó. Hangminták a technoból, noiseból, halálkultusz a gothic metálból, roncsoló energia a grungból, de érzelmes és depresszív, mint a emo volt, és jól össze van rakva, mint anno progrock.
Tanácstalan voltam, melyik műfajt kérjem karácsonyra az Exore-tól, de lemegyek a Levontin7– be hétfőn meghallgatni, és eldöntöm.
A posztapokalipszis után már a happy christmasnek kell jönnie.
Mawal Baladi Festival
Beletört a bicskám már a nevébe is, a „mi vidékünk zenei műfaja”, ezzel talán megúszom.
A népzenék és a kortárs muzsika találkozása Jeruzsálemben.
4 nap, 5 koncert, 3 helyszínen.
Megyek sorban.
A nyitókoncert a Khan Színházban lesz.
december 16. hétfő
A fesztivál művészeti vezetője, Yair Dalal egy illatos zenei útra visz majd minket. Indiából indulunk a karavánok útján, és úgy érünk majd haza…
Yair Dalal „A parfümökön át” című lemeze 25 évvel ezelőtt jelent meg.
A hétfői koncert a Khan Színházban ezt a muzsikát idézi majd meg.
A második koncert
december 17. kedd,
a helyszín pedig a Zappa Jerusalem.
A Projekt Dafa egy viszonylag új népzenei formáció. Játsszák, éneklik a térségünk minden népségének dalait.
Az ütőhangszeres Abu Table lesz a vendégük a Zappa Jeruzsálemben (Hebron 28.)
Két koncert is lesz
december 18. szerdán.
Darya Mosenzon klasszikus zongoristaként szeretett bele az andalúz zenékbe. Azóta triójával Marokkó, Észak-Afrika tradícióit párolja lüktető könnyűzenévé, jazzé, de nagyon magas minőségben.
Ezek után nem lepett meg, amikor megláttam a nevét az Iszlám Művészeti Múzeum oldalán:
Darya Mosenzon Trio szerda 19.00
Iszlám Művészeti Múzeum (HaPalmach 2.) Jeruzsálem
A másik szerdai koncert Yehuda Keisar & Keisarim.
Ha azt mondom, mizrahi retro, akkor a friss zenék barátai fanyalogni fognak, tehát inkább azt mondom, pszichedelikus, orient villanygitár. Sok fiatal gitáros a zene keleti frontján tartja mesterének Yehuda Keisart.
Ez a császárság a Zappa Jeruzsálemben lesz szerdán 21.00-kor
Yehuda Keisar & Keisarim
December 19. csütörtökre egy koncert maradt, és az az Iszlám Művészeti Múzeumban lesz:
Kama Kamilara az izraeli tv-nézők leginkább az X-faktorból emlékeznek, ahol azeri nyelvű intróval énekelte el a „Sweet Dreams” című slágert.
Kama Kamila nem a popkarrier édes álmát választotta, inkább a saját útját járja. Gyermekkorából Azerbajdzsánból hozott dallamokat öltöztet fel mai – nagyon mai – hangzásokkal, és a népdalénekesek elementáris erejével énekli őket.
Az extrém villanyzenei változatok most visszaköltöztek a zongorához.
(Szerintem jót tett Kama Kamila dalainak ez a redukció.)
csütörtök 19.00
Iszlám Művészeti Múzeum (HaPalmach 2.) Jeruzsálem
december 17. KEDD
Ha nincs már jegy egy koncertre, akkor nem írom meg. Minek bosszantsam azt, aki esti programot keres.
A háború hónapjaiban is megteltek a koncerttermek, de a tűzszünet óta szinte minden előadásra villámgyorsan elfogynak a jegyek.
Ezt a boomot meg akartam már írni végre, és akkor látom, hogy Rita bulijára a Barbyba is már csak várólista van. Hátha valaki lemondja, és lesz-e a pótkoncert, stb.
Az izraeli etnopop királynőjének klipje így csak kárpótlás, de az országos koncertláznak nagyon örülök.
Rita
>>
Ez a történet ott kezdődik, amikor az egyik alapító atya – Yossi Sassi – kiszáll az akkor már nagyon sikeres Orphaned Land zenekarból.
A orient metál felől – amit ők találtak fel – inkább egy személyesebb, a rock több irányát egyesítő muzsika felé indul…
Így született meg a
Yossi Sassi & The Oriental Rock Orchestra.
Egy zenekar ugyanúgy ünnepli egy lemez születésnapját, mint a szülők a gyerekeikét.
Yossi Sassi elsőszülöttje a „Melting Clocks” 13 éves!
Mazl Tov! – de ennyivel nem ússzuk meg.
Yossi Sassi a The Zone-ban eljátssza majd a lemez dalait, ahogy egy szülinapkor lenni szokott a vendégekkel együtt.
HaEzor/TheZone (Ha-Rekhev 13.) Tel-Aviv
Yossi Sassi & Oriental Rock Orchestra
>>
A haifai koncertvadászoknak is tudok príma nemzetközi minőségű rockot ajánlani:
The Great Machine a
Syrupban
Az oldschool heavyprogmetál és stoner határán romboló banda, de nagyon precízen összepakolt élvezetes muzsika.
>>
INGYENES KONCERT!
Ráadásul ez egy sorozat, Jeruzsálemben a Yellow Submarine szervezésében.
Ezen a héten kedden:
Hadar Noiberg – Ariel Bart Project
Ariel Bart hangszere a kromatikus szájharmonika.
Amíg nem hallottam őt, nem tudtam elképzelni, hogy ez a hangszer másra is jó, mint hogy érzelgős slágereket dünnyögjenek rajta.
Ariel Bart a cáfolat.
Többször is hallottam őt játszani, és ezzel a tenyérnyi kis hangszerrel tökéletesen illeszkedik bármelyik modern jazz formációba.
A New York-i New Jazz Schoolban tanult, és féltem, hogy ott marad. Érdekes színfolt, hiányozna az izraeli jazzpalettáról.
De elég sűrűn jár haza, most is itt lesz Jeruzsálemben a Sárga Tengeralattjáróban.
A projekt másik pillérje, Hadar Noiberg fuvolista ötvözete a klasszikus hangszertudásnak, az amerikai jazz lüktetésének, a latin temperamentumnak, és az orientális hangzásnak.
Ő is New Yorkból hazajáró lélek.
Hadar Noiberg – Ariel Bart Project ritmusszekciója
Avri Borochov – bőgő
Amir Bar Akiva – dob
Játszottak már együtt többször is, de nem készült róla videó.
Egy kis konyhai duett jammet azért találtam…
Hadar Noiberg – Ariel Bart Project
Jeruzsálem, Yellow Submarine
INGYENES!
>>
A Dialgot is jazznek hirdeti a HaHalutz33, a Be’er Sheva-i klub.
Szerintem inkább afro muzsikákból párolt pszihedelikus progrock, esetleg jazzrock.
De nem akarok vitatkozni a Negev fővárosának legaktívabb klubjával.
Derűs és könnyen megszerethető muzsika, az biztos.
Be’er Sheva, HaHalutz33
Dialgo
>>
Talán nyolc éve volt, amikor berobbant az indie világába a szintipop, a new wave slágereit idéző energikus dalaival…
Aztán pár éve eltűnt, nem hallottunk róla.
De most újra nekifut az Audiophilben (HaTnufa 7.) Tel-Aviv Kirjat Hamelacha, a Shapira-negyed dél-nyugati csücske.
Lara Snow
>>
A rádiók órahosszan képesek lírai blokkokat nyomni, de a popmoslék fölé emelkedő tiszta dal ritka.
Vered Moshkovski nem tölt meg csarnokokat a lírájával, de a kis klubok népe toplistáin ott van.
Most kedden a Levontin7 pincéjében körbeülhetjük Vered Moshkovskit, és hallgathatjuk az angyali tiszta dalait.
>>
Bet Shemesen ritkán járt eddig a rovat.
Gil Shohat zeneszerző, zongoraművész és karmester most három szimfonikus zenei slágert kínál egy estére:
Wolfgang Amadeus Mozart 20. h-moll zongoraversenyének szólistája és karmester is a Maestro lesz.
Pjotr Iljics Csajkovszkij 1. zongoraversenye a következő.
A zongorához egy nemzetközi rangú művész Dorel Golan ül le majd.
Edvard Grieg h-moll zongoraversenyét ismét Gil Shohat játssza és vezényli a Polyphony Ensemble muzsikusait.
Beit Shemes Kultúrcsarnok, kedd
A Grieg művet és a Csajkovszkij mű szólistáját Dorel Golant egyszerre ajánlja ez a videó.
december 18.SZERDA
Javíthatatlanul naiv vagyok, romantikus, és még mindig azt hiszem, hogy együtt kellene énekelni a dalainkat…
אדבר איתך. أتحدث إليك – „Beszélni fogok veled” – ez a címe a Revolution Orchestra új műsorának, amelyben a héber dalok arabul, az arab dalok pedig héberül hangzanak el.
És a szerelemről szólnak.
A tavalyi év talán legfontosabb előadása a Revolution Orchestratól megszokott izgalmas színpadi show-val, szimfonikus hangzással,
4 énekessel most a Jeruzsálemi Nemzeti Könyvtár koncerttermében vendégeskedik majd.
Megújult a szereposztás is
Noor Darwish és
Akram Odeh maradt.
A két új: Tamar Shawki, és Bar Zabary.
Utóbbi kettő a klipen.
Szerda 20.30
David Gefen Auditórium, Nemzeti Könyvtár, (Kaplan 1.) Jeruzsálem
>>
Yasmeen Godder koreográfus, és együttese az egyik legmagasabban jegyzett izraeli név a nemzetközi táncvilágban.
Dikla, a keleti popdíva 2000-es debütáló albuma a „Szerelemzene” (אהבה מוסיקה) ihlette a Yasmeen Godder Company legújabb táncelőadását, amelyet élőzenével adnak elő, és a főszereplője: Dikla.
Júniusban volt a világpremierje Frankfurtban ennek a nagyon különleges táncszínház-koncertnek.
10 muzsikus és 9 táncos lesz a színpadon és Dikla (borítóképünkön).
Egy dátumot tudok, az izraeli bemutatóét:
december 18. szerda
A helyszín pedig a Tel-Aviv Expo 1. stand.
>>
A perzsa tar szó azt jelenti, húr. A dotaron két húr van, a setaron három, a pánctar öt húros, a sestar hat.
A cártar pedig a négy húros változat. Ez a legelterjedtebb típusú tar Irántól a Kaukázusig, a Földközi tengertől Mongóliáig.
Izraelben a tar azt jelenti: Piris Eliyahu.
Mark Eliyahut mindenki ismeri, ő most épp nem játszik a zenekarban.
Piris Eliyahu az ő édesapja, a mamája meg
Larissa Eliyahu (zongora).
Rajtuk kívül még Daniel Iwryn (bőgő és basszusgitár), és Maya Amir (ének), így áll össze majd a zenekar.
Piris Eliyahu Közép-Ázsia, Irán és a Kaukázus vidékének népzenéjét kutatja, tanítja, és zeneszerzőként is ezt a világot szólaltatja meg.
A családból ő az, aki a mai zenei műfajokkal kacérkodás nélkül is a modern zene rangjára tudja emelni ezt az ősi zenei világot.
Levontin7 szerda
>>
Nem figyeltem fel korábban Daniela Spector dalaira,
AZÓTA viszont minden szó, minden hang átértékelődött.
AZÓTA kincset ér az, ahogy lelkük legrejtettebb húrjait érinti.
Most szerdán a Tel-Avivi Kultúrcsarnok Zucker termében lép majd fel.
Daniela Spector volt az egyik első, aki az októberi tragédia után vállalkozott arra, hogy daloljon a megsebzett országnak.
„Daniela Spector dalai a csendes érintést jelentik. Jobb terápiát el sem tudok képzelni a súlyosan zuhogó rossz hírekben összetört lelkeinknek” – írtam akkor, és sajnos ez azóta is aktuális.
Tel-Aviv Kultúrcsarnok
Daniela Spector
Azt ígérte, énekel majd a régebbi lemezeiről is.
Ilyet választottam én is:
>>
A swing gigasztárja Duke Ellington 1962 ben felkérte a modern jazz akkor berobbanó üstökösét, John Coltrane-t egy közös lemezfelvételre. Az album elkészült, és a két korszak határköve lett.
A két muzsikus kölcsönös tisztelete ragyog végig a lemezen.
Érdemes meghallgatni.
Lenny Sandersky (szaxofon)
és Gadi Stern (zongora) nagy vállalása, hogy eljátssza a Shablulban az egész albumot.
David Michaeli (bőgő)
és Danny Benedict (dob) lesznek a ritmusszekció.
A jazz műfajban gyakori az ilyen tiszteletadás a múltnak. Érdekes fénytörése van az ilyen élő emlékezéseknek.
Shablul, szerda
„Ellington-Coltrane”
Lenny Sandersky & Gadi Stern
Jazz on the Edge 2024 – טיקצ’אק
Lenny Sandersky lesz az átvezetés a Negev – Mitzpe Ramon – legnívósabb jazz eseményéhez,
a Jazz on the Edge fesztiválhoz.
A „Cafe Theater”-ben lép majd fel
a Mitzpe Ramon Kultúrális Központban.
A fesztivál második napján 19-én csütörtökön 19.30-kor.
Lenny Sandersky Quartet
Az idén a stabil nagy fesztiválok sem mertek a nemzetközi fellépő gárdára építeni, és ha igen, néha törölni kellett koncerteket…
A sivatag egyetlen jazzfesztiválja a Jazz on the Edge is hazaiból főz az idén.
Ehud Ettun nevét kell leírnom elsőnek, ha úgy akarom folytatni, hogy Mitzpe Ramon és jazz.
A bőgős lokálpatriótaként megteremtette a sivatagi városka kulturális életének legfontosabb eseményeit, a téli Jazz on the Edge fesztivált, (és a Jazz Compass iskola nyári workshop koncertjeit és a gitárfesztivált is).
december 18. szerda 20.00 a nyitókoncert, természetesen a házigazdákkal
Ehud Ettunnal,
David Alfandaryval és
Daniel Schwarzwalddal.
Ezen a felvételen nem játszik David Alfandary, de róla külön is akartam írni.
Tipikusnak mondható izraeli jazz-karrier az övé. Tíz év New Yorkban, Randy Brecker, Bob Mintzer, Aaron Goldberg oldalán. Azóta
fellépések szerte a világon és itthon.
A Jazz on the Edge fesztiválon december 20-án pénteken 19.30 kor a Mitzpe Ramon Jazz Clubban
David Alfandary és a „Burning Pine” Quartet.
Amir Weiss gitárost még mindenképpen kiemelném. A szabad improvizációk és a rock ritmikája viszi a muzsikáját a kortárs jazz felé.
A fesztiválkoncerten vendégmuzsikusok sora játszik majd vele,
19-én csütörtökön 21.30-kor a Mitzpe Ramon Jazzklubban
Amir Weiss
Kicsit kuszán, az időben ide-oda ugrálva, de belekóstoltunk a Jazz on the Edge fesztiválba.
Persze nem említettem mindent. Lesz gyermekkoncert és bigband buli is, sőt, minden este jam session.
Még egyszer a lényeg:
December 18-21.
Mitzpe Ramon
Jazz on the Edge Fesztivál
december 19. CSÜTÖRTÖK
A trubadúr leül a zongorához. Megteheti, otthon van az elefántcsont-ébenfa billentyűk mögött.
Shlomi Shaban zongoraművésznek indult, de az izraeli dalkultúra tengere már fiatalon elragadta.
Ha egy zongorista énekelni kezd és nagy zenekarok élén fut be pompás karriert, akkor is zongorista marad.
Bármikor bátran visszaül és a nagy fekete hangszerre bízza a dalait.
Shlomi Shaban szólóshow!
Csak a dalok és a zongora, és ehhez most egy nagyon extra helyszín társul,
a Jeruzsálemi Nemzeti Könyvtár koncertterme.
Mazkeka
Jeruzsálem alternatív zenei életének egyik legfontosabb helye, egy pince, a régi szeszfőzdéjé. (A spirit szó szeszt és szellemet is jelent. Most is a spirit párolódik benne: a szellem. Szóval spirituális hely, de nem szellemeskedem tovább.)
A Mazkeka „Stúdióidő” című sorozatában hétről hétre bemutatkozik egy vagy több olyan muzsikus szólóban, akiket több komoly formációból már ismerünk.
Nitai Kallay a Hayelala zenekar énekese-zeneszerzője, aki Közép-Ázsia minden húros hangszerén játszik a kamándzsától az oudig. Nem hallottam még szólóban és klipet sem találtam, de kíváncsi vagyok.
A másik szóló:
Mayu Shviro csellista.
Róla is sokszor írtam mostanában.
Közép-Ázsia népzenéje, a kortárs zene és a jazz egyenlő távolságra Mayu Shviro muzsikájában.
Csütörtökön Jeruzsálemben a Mazkekaban
A rock rögösebb út a sikerhez, de tartósabb az eredmény.
Nincs róla statisztikám, de példát tudok mondani:
A HaYehudim 1992 óta létezik, de csak az ezredforduló előtt robbantak be az izraeli köztudatba. Provokatív nevükkel (AZsidók) és provokatív dalaikkal kitörtek az ismeretlenségből. Lemezeik több százezer példányban fogytak. Amíg vettünk CD-ket. Azóta kattintások vannak, és ilyen giga-show-k, mint ez lesz a D-ONE-ban.
South-Sharon
D-ONE Konferencia- és Koncertközpont, Neve Yarak
HaYehudim
Oktober 7. évfordulóján az elraboltak családjait támogató koncerten is felléptek:
>>
Egy kis fülsiketítő (angolul: strident) régi vágású brutál trasht játszó banda a folytatásban,
a Strident.
Gyakran turnéznak Kelet-Európában, sőt, az utolsó lemezük címe: „Budapest Never Sleeps” (!).
Én a „Paranoia of the Tyrant” című dalukat aktuálisabbnak érzem most itt, a Közel-Keleten…
A Tmuna Színház lesz a csütörtöki koncert helyszíne. (Soncino 8.) Tel-Aviv
Félsz a saját árnyékodtól,
szánalmas vagy
pöffeszkedő szintetikus szuperego
A félelem él a csontjaidban
hogy valaki elfoglalhatja a trónód
Ébren tart éjszaka
és ahogy nő, úgy lobbannak lángra a gondolataid
A zsarnok paranoiája
a Hatalom
december 20. PÉNTEK
„A Zenekar”
Ebből minden izraeli jazzista tudja, hogy a The Israel Jazz Orchestra lesz az ajánlat tárgya.
12 szólista, az ország krémje egy bigbandben.
Bármelyikükért külön is beülnék egy klubba. Volt sok nagy projektjük, vendégeskedett már náluk az izraeli pop fele.
Most semmi különös, „csak” játszanak a Shablulban péntek este.
december 21. SZOMBAT
Csak úgy emlegetjük a „Meitar” pedig a teljes neve:
Contemporary Encounters Meitar Ensemble.
Az együttest 2004-ben alapította a klasszikus zene virtuózainak egy csoportja azzal az ideával, hogy új kamarazenekari művek megírására ösztönözzék a kortárs zeneszerzőket.
Az elmúlt húsz évben 400(!) művet írtak az együttesnek izraeli és külföldi komponisták.
A Meitar Együttes gyakori fellépője a világ jelentős kamarazenei fesztiváljainak, útjukat díjjak, sikerlemezek szegélyezik, de ők nem elégednek meg a múlt eredményeivel, rendületlenül menetelnek tovább a jövő felé.
Ennek az útnak a leglátványosabb része a tel-avivi CEME fesztivál, teljes nevén a
CEME 2024
Contemporary Encounters Meitar Ensemble.
Az idén az első ilyen találkozás a nyitókoncert lesz december 21-én
szombaton este, az Annette Studióban.
9 éve a Meitar Együttes felkérésére komponálta az izraeli zeneszerző
Yair Klartag a „Villa in the Jungle” című művet.
Hagyománnyá vált, hogy ez a mű minden CEME nyitókoncertjén elhangzik.
Most is így lesz december 21-én szombaton este 20.30-kor az Annette Studióban.
(A fesztivál a következő hétvén folytatódik majd – itt a rovatban is.)
>>
Az izraeli etiópok kultúrális fesztiválja Jeruzsálemben – a Hullegeb – az idén szombaton indul, ami azt jelenti, hogy a jövőhét lesz tele jobbnál jobb etióp koncerttel.
De a nyitókoncert még ez a hét.
„Marokkó és Etiópia között”.
Ez a nyitókoncert címe, a két főszereplője pedig
Elad Levy és Abate Berihun.
Elad Levy hegedűs, aki több izraeli zenekarban is megfordult, és igazi mestere az észak-afrikai zenének.
Abate Berihun pedig az etióp zenei tradíciókat emeli át a jazzbe, szaxofonon és énekelve.
Kultúrák, évezredek fonódnak majd össze a muzsikájukkal.
Ősbemutató lesz ez, a Yellow Submarine színpadán, Jeruzsálemben, szombaton, ezért csak két klippel tudom megoldani.
Elad Levy és Abate Berihun
A száz évvel ezelőtti Párizs beköltözik az Előadóművészeti Központ színpadára Be’er Sheván, a francia sanzonok, dallamok varázslata.
Az Israel Simphonietta Be’er Sheva-i vendége a Tomboys trió.
Tom Cohen szoprán énekesnő.
Ő Tom a Tomboys trióban, a két boy pedig,
Yonathan Hadas
és Ilya Magalnik, klarinét és tangóharmonika.
Előadóművészeti Központ, Be’er Sheva
>>
Citrus pop, ezt a szót most tanultam Noya Eder oldalán.
Savanykás spleenes, dünnyögős, mediterrán gitárpop, talán ezt jelenti.
Noya Eder szeptemberi bemutatója óta nem járt itt a rovatban. Lehet, hogy csak én maradtam le valamiről, de most északnak tart,
Kiryat Tivon a következő állomás.
Egyik kedvenc blogerem azt írta, hogy angyalok hangját hallja, mióta fegyvercsend van.
Noya Eder valami ilyesmi.
Tahanat Ruah, Kiryat Tivon szombat
Feltöltöttétek a fluxuskondenzátort?
Akkor tekerjétek a naptárt 2024. december 20-ra, mert megyünk vissza a Jövőbe!
Vár minket Doki és McFly,
és az Izraeli Szimfonikus Zenekar.
Az régi kaland most élőzenével.
Igazi CSALÁDI FILMVETÍTÉS a Tel-Avivi Kultúrcsarnokban.
Alan Silvestri – a „Back to the Future” zeneszerzője néhány új részletet írt direkt ezekhez az élőzenés vetítésekhez!
Muzsikája, és a „Vissza a jövőbe! ” című film csak négyszer!
(és fèlek mire ez az írás megjelenik nem lesz már rá jegy.)
december 20. péntek 13:00
december 21. szombat 20:00
december 22. vasárnap 17:30, és a második 21:00.
On Wings of Song | The Israel Camerata Jerusalem
Az Israel Camerata Jerusalem turnéja tényleg elvisz a jövőbe, mert az utolsó három koncert már a jövő hét.
De ha a viccet félretesszük, akkor is időutazás a műsor.
Beethoven 1. szimfóniáját kivéve csupa XX. században komponált népdal, barokk ének, Lucianoo Berio, Joseph Canteloube,
Thierry Escaich „olyan mintha” múltidézései.
Jutalomjáték a koncert énekes vendégszólistájának, Daniela Skorka szopránnak.
A Israel Camerata Jerusalem kamarazenekart a francia vendég Alexandre Bloch vezényli majd a turné öt koncertjén.
december 22. vasárnap 20.00
Rehovot, a Weizmann Intézet Michael Sela Auditóriuma
december 23. hétfő 20.00
Zichron Yaakov, Elma Művészeti Központ
december 24. kedd 20.00 Jeruzsálem Színház
Csak ezt a hosszú videót találtam, az Israel Camerata Jerusalem Beethoven felvételét.
De most már van időnk meghallgatni, vége az eheti Klipzűrnek.
Színház- és filmrendező, díszlet-tervező. Tanult szakmák szerint: fotográfus, dramaturg. 16 év gyermekkor, 40 év színház, 30 év film és televízió, 5 év újságírás, 14 év tanítás, mégsem vagyok 105 éves!
2015 óta élek Izraelben…