fenyvesi gabi
azt kérdezte tel avivban
hogy hogyan
egyezteti össze barukh
a feminizmusát
a zsinagógával
ahova jár
hogyan egyezteti össze
a feminizmusát azzal
hogy egy olyan
mizrahi zsinagógában
imádkozik
ahol a nőket
csak a karzatra
engedik be
és ahol a nők
nem vehetnek részt
az imádkozás közösségi részében
nem számítják be őket a minjánba
vagyis a tíz emberbe
amennyi ahhoz szükséges
hogy bizonyos
csak közösségben elmondható
imákat elmondjanak
nem hívják fel őket a tórához
vagyis csak a távolból
a karzatról figyelhetik
amikor szombaton
vagy más ünnepen
nyilvánosan felolvassák
mózes öt könyvének
egy-egy részletét
a válaszában
barukh két dologról beszélt
az egyik dolog az volt
hogy ő hisz abban
hogy nőknek és férfiaknak
ugyanolyan jogok járnak
egy zsinagógában
és mielőtt izraelbe jött
nagyon várta
hogy itt talál majd
olyan zsinagógát
ahol nőknek és férfiaknak
ugyanolyan jogok járnak
és majd egy ilyen helyen
imádkozhat
és amikor
megérkezett izraelbe
talált is ilyen zsinagógát
az amerikai progresszívek
által alapított kibucokban
ktorában
és lotánban
és barukh imádkozott is velük
és csodálatos élmény volt
egy olyan helyen imádkozni
ahol egy nő vezeti
rabbiként a közösséget
egy igazi cádik
szent ember
és karizmatikus figura
és ahol nagy tudású
nők és férfiak
együtt
egyenjogú felekként
imádkoznak
csodálatos élmény volt
csodálatos liberális élmény
csodálatos politikai élmény
de nem spirituális
barukh nem tudja
hogy a politikai korrektség
vagy a felső középosztálybeli
liberális amerikaiak
civilizáltsága
tette-e
de
ő
távolabb
érezte
magától
istent
közöttük
mint
a papíron
egyszerűbb
civilizálatlanabb
barbárabb
marokkói
és kurd
pincérek
rendőrök
és kereskedők
között
az ő
kevésbé korrekt
és kifinomult
hagyományosabb
zsigeribb
hite
barukhoz
közelebb hozta
istent
és barukh elsősorban
isten miatt megy
a zsinagógába
azért
hogy közösségben
imádkozhasson hozzá
és abban a közösségben
érzi jobban magát
amelyikben az ő lelke
magasabbra tud emelkedni
együtt
a többi lélekkel
függetlenül attól
hogy nők és férfiak
vagy csak férfiak
vagy csak nők
imádkoznak ott
a másik dolog
amit barukh elmondott
a válaszában
az volt
hogy
a zsidó élet központja
az otthon
nem a zsinagóga
és hogy azokban
a hagyományos közösségekben
amilyen a marokkói és a kurd
a zsidó otthon főnöke
elnök-vezérigazgatója
a feleség
az anya
és ezek az otthonok
ritkán jelentenek
egy nukleáris családot
egy-egy otthonban
egymás mellett
egymáshoz közel álló
házakban
nagyszülők
szülők
testvérek
unokatestvérek
és egymillió gyerek
él együtt
ha a bazi nagy görög lagzira gondolunk
közel járunk
a marokkói és kurd valósághoz
ezekben
a kisebb falunyi otthonokban
a feleségek
az anyák
diszponálnak
minden jelentős
logisztikai
pénzügyi
és rituális
kérdés felett
a férfiak
eljárnak dolgozni
eljárnak zsinagógába
miközben
a nők
működtetik az otthont
barukh azt mondta
tel avivban
hogy ő úgy látja
hogy ezekben a közösségekben
nőket és férfiakat
egyforma mértékű
jogok illetik meg
nem ugyan-azok a jogok
de ugyan-olyan mértékűek
barukh úgy látta
hogy a válaszával
nem győzte meg gabit arról
hogy a feminizmus
és egy mizrahi zsinagóga
összeegyeztethető
egyetlen ember életében
judittal is beszélgettek erről
hazafelé a buszon
és barukh azóta
sokat gondolkodott ezen
és arra jutott magában
hogy ő azért tudja
összeegyeztetni
a feminizmust
a mizrahi zsinagógával
mert
férfi
azért tudja összeegyeztetni
mert megteheti
hogy összeegyezteti
mert mind a kettőt
mind a feminizmust
mind a mizrahi zsinagógát
ő választotta
ő döntött
mert dönthetett
mert férfi
mert hatalmában áll
dönteni
a saját élete felett
dönthet úgy
hogy egyszerre
feminista
és
imádkozik egy olyan zsinagógában
ahol a nők
nem egyenjogú tagok
dönthet így
ha neki
spirituális okokból
így megfelelő
ezzel szemben
sem fenyvesi gabi
sem egyetlen nő
nem dönthet így
barukh számára
a feminizmus
úri huncutság
gabi
és minden nő
számára
élet és halál kérdése
ha barukh
fel akar menni a tórához
elmegy egy zsinagógába
egy askenáz zsinagógába
egy mizrahi zsinagógába
egy ortodox zsinagógába
vagy egy progresszív zsinagógába
mindegy
ha fel akar menni a tórához
fel fog menni
ha gabi
vagy egy másik nő
akar felmenni a tórához
akkor találnia kell
egy progresszív zsinagógát
szóval
újra nekifutva
az eredeti kérdésnek
barukh újragondolt válasza ez:
barukh úgy és azért tudja
összeegyeztetni
a feminizmusát
és a mizrahi zsinagógát
mert megteheti
mert férfiként
olyan dolgokat tehet meg
amiket nőként nem tehetne meg
azért
mert férfiuralom van
férfiuralom
ez barukh
őszinte és újragondolt válasza
gabi kérdésére
terápiás szabadversek a sivatagból lélekről, otthonról, világbékéről