A – napokban sékelmilliókból gyönyörűen felújított és újranyitott – Ramat Gan Múzeum vezetősége bejelentette, hogy a művészek, Ramat Gan önkormányzata és a város polgármestere, Carmel Shama HaCohen közötti tárgyalások sikertelensége folytán a múzeum mától (szerdától) bezár. „Minden látogatást, a közeljövőre tervezett rendezvényt ennek megfelelően kénytelenek vagyunk lemondani, és természetesen a megvásárolt belépőjegyek árát visszafizetjük” – közölte a múzeum. „A napokban döntés hozunk a múzeum további sorsáról. Az a cél lebeg előttünk, hogy az izraeli művészetet népszerűsítsük. A Ramat Gan Művészeti Múzeum sajnálatát és csalódottságát fejezi ki a művészek és Ramat Gan város közötti közvetítési eljárás sikertelensége miatt.”
„Szar ügy”
Már beszámoltunk róla, hogy közel két héttel ezelőtt a város polgármestere levetetett egy kiállítási anyagot, David Reeb „Jeruzsálem” elnevezésű alkotását. Reeb képe négy téglalapból áll, ezek közül kettő egy vallásos zsidót ábrázol, amint a Siratófalnak támaszkodva imádkozik. A másik kettőn a következő feliratok találhatók: „Arany Jeruzsálem” (Naomi Semer dalát idézve) és „Szar Jeruzsálem”.
Akkor a Polgári Jogok Egyesülete bírósághoz fordult a kép eltávolításának megakadályozására, amit a kerületi bíróság kénytelen volt elutasítani, miután a múzeum igazgatósága még a döntés meghozatala előtt jóváhagyta az eltávolítást, és a képet levették. A döntést követően, sőt még annak meghozatala előtt azt nyilatkozta a kiállításon kiállító művészek többsége, hogy amennyiben Reeb képe nem kerül vissza a helyére, távolítsák el az ő alkotásaikat is.
Hili Tropper kulturális- és sportminiszter fenti bírósági döntésben szereplő ajánlás szerint az Országos Múzeumi Tanács elnökét, Dr. Yigal Ben Shalomot jelölte ki közvetítőnek a felek között. A művészek – más múzeumokban már létező gyakorlat szerint – azt javasolták, hogy az alkotás térhessen vissza a helyére, de két méter távolságban válassza el egy gipszfal, ezzel a fal mögött lógó festményt csak az látja, aki szeretné.
Shama HaCohen polgármester nem értett egyet a művészek követeléseivel, szerinte a megoldás az, hogy az alkotást zárják el, tárolják egy raktárban, és csak akkor nyissák ki, ha egy látogató erre külön igényt tart, de azt is csak szombatonként, nehogy a tanítási nap folyamán érkező tanulók vagy vallásos személyek megláthassák.
A polgármester magángyűjteménye
Tegnap este több tucat vezető kurátor levélben fordult Hili Tropper kulturális miniszterhez valamint a Kneszet több tagjához, és arra szólították fel őket, hogy regulációval avatkozzanak be a múzeumok és a politikusok közötti kapcsolat szabályozásába. A Haaretzben közölt véleménycikkében ma reggel Tropper miniszter annak a meggyőződésének adott egyértelmű hangot, hogy- éppen – annak ellenére, hogy személy szerint a vitatott alkotásról rossz véleménnyel van, a szólás- és művészi szabadság keretein belül igenis kiállítható, és hiba volt a levétele.
A szakemberek a levélben a közvetítői eljárást is sérelmezik, mert az a múzeummal kapcsolatos döntési jogkörrel nem rendelkező polgármester és a művészek között zajlott. „A múzeum főgondnoka és a múzeum igazgatóságának tagjai nem voltak jelen az eljárás során, annak ellenére, hogy az önkormányzat a bíróság előtt kijelentette, hogy a festmény kiállításról való eltávolításáról szóló döntés e testület, és nem a polgármester önálló döntése volt.” A levélben azt is felvetették, hogy „olyan szabályok megalkotását szorgalmazzuk, amelyek megakadályozzák, hogy nem hozzáértő személyek is beleavatkozhassanak az ország művészeti intézményeiben folyó döntéshozatalba. Ebben az összefüggésben fontos hangsúlyozni … a múzeum és a kiállítás kurátorainak függetlenségét, valamint biztosítani egy kulturális intézmény végrehajtó bizottságának kívánatos összetételét, az utóbbinak nagyrészt szakemberekből és nem a politikai végrehajtás embereiből kell állniuk.”
A múzeum vezetésének a mai, bezárásról szóló bejelentését követően a kiállításon résztvevők sajnálatukat fejezték ki, hogy ezzel a Ramat Gan Múzeum elvesztette a legitimitását az izraeli művészeti életben. Ramat Gan polgármesterének nyilatkozatából pedig egyértelmű, mit hoz a jövő: “Nem engedünk a levétel elleni zsarolásnak. A múzeum új utat gondol ki, és néhány hónapon belül egy másik, vonzó projekttel nyitunk ismét.”
Ügyvéd, az Izraelinfo állandó szerzője. Az ELTE ÁJTK-n és a CEU alkotmányjogi karán végzett. 1995 óta él Izraelben. Jogászként dolgozik egy magáncégnél, mediátor (bírósági közvetítő). Izrael központjában él férjével és négy gyermekükkel. Hobbija az állampolgári ismeretek és az izraelinfo.com magazin, aminek főszerkesztő-helyettese.