Jó szándékkal az egyenlőségért: a Siratófal Nőinek küzdelme

Fotó: Nashot HaKotel / Facebook

A Siratófal Nőinek már évtizedek óta lekicsinylés, sérelem és kizárás jut osztályrészül – pedig csak egy kis jó szándékra lenne szükség a hivatalos rabbinátus részéről ahhoz, hogy ez a vallásos női csoport is beletartozhasson a vallásosok sokszínű szövetébe…

Ezekkel a szavakkal kezdi Anat Hoffman, a Siratófal Női szervezetének elnöke a Háárec ünnepi számában közzétett manifesztumát (október 11.):

“Jom kipur napján több millió izraeli nem fog autót vezetni, és ezt saját akaratából teszi majd. Legtöbbjük, bár nem mindenki, nem utazik majd a városi utakon. Jom kipurkor a legtisztább a levegő egész évben. Ez a vallás és az állam kapcsolatában is a legtisztább napnak számít. Semmiféle törvény vagy városi rendelet nem tiltja meg az autóvezetést – és mégis, az autóforgalom teljesen leáll.

Ezen a napon tisztán látható, hogyan veszik figyelembe az izraeliek mások érzéseit, és ezt nem azért teszik, mert kötelező, hanem jó szándékból. Egyszer egy évben nagyon érzékenyek vagyunk a másik iránt – legyen az a bicikliző gyerek vagy a zsinagógába tartó gyalogos. Jom kipur napja a legalkalmasabb nap az évben arra, hogy mély lélegezetet vegyünk – és talán fel is lélegezhessünk, mert ez a nap az igazi  jó szándék napja. A jó szándéknak hatalmas ereje van.

Biztos vagyok benne –folytatja Hoffmann –, hogy ha törvény tiltaná a vezetést jom kipur napján, 1500 sékeles pénzbírsággal sújtva a volán mellé ülőket, növekedne azoknak az izraelieknek a száma, akik az autóvezetést választanák ezen a napon.

Miért? A kényszer miatt. Nagyon sokat nyernénk azzal, ha kihasználnánk az izraeliek jó szándékát.

A Siratófal Női közel 30 éve harcolnak a nemi egyenlőségért a Siratófal előtt. Nincs, és soha nem is volt köztük és az ellenük fellépő hivatalos rabbinátus között semmiféle vallási alapú vita. Nincs közöttük semmi olyan vallási kérdés, amire ne lehetne azonnali, vallási törvényeken alapuló megegyezést találni, amelyet a világban élő legtöbb zsidó vallású nő és férfi egyaránt elfogadna.

A küzdelem valójában a hatalomért zajlik. Ki dönti el, ki és mi lehet a Siratófalnál. Ki kap fizetést, költségvetési hozzájárulásokat, elismerést és bemutatást, mint a szent hely elvitathatatlan királya – és ki az, aki csak egy női provokátor, piszkálódó, gój, aki csak dafke bezavar.

Ha csak egy csipetnyi jóakarat lenne a hivatalos rabbinátus részéről, bele lehetne foglalni a Siratófal Nőit is a vallásos közönség sokszínű szövetébe. Meg lehetne határozni az imaidőket úgy, hogy az nekik is megfeleljen.

Meg lehetne valósítani azokat a rendelkezéseket, amelyeket az izraeli kormány nagy többséggel már elfogadott, és lehetővé lehetne tenni a Fal melletti imádkozást egy erre kialakított szakaszon, ahol a nők egyenjogú és tiszteletteljes formában imádkozhatnának. Azonban a hivatalos rabbinátus más módszereket választ.

A Siratófal Nőinek már évtizedek óta lekicsinylés, sérelem és kizárás jut osztályrészül. A Siratófal rabbija feljelentette a rendőrségnél és letartóztatta a Siratófalnál imádkozó nőket. A nők letartóztatásokat és rendőrségi előállításokat voltak kénytelenek elszenvedni, de ennek ellenére is nőtt a küzdelmüket támogatók száma, amely mára elérte a közel 3 milliót.

Miért? A kényszer miatt,  az agresszió, az arrogancia és a hatalommal való visszaélés miatt. A Siratófal Női nem állítanak megoldhatatlan feladatot a hivatalos szervek elé. Több mint két éven keresztül tárgyaltak a kormánnyal jóhiszeműen. Felvállalták, hogy mindenkinek megfelelő kompromisszumot találnak, és ez meg is lett: a Fal elosztására minden fél által elfogadott megoldást találtatott, a Siratófal rabbija, más rabbik és az ultra-ortodoxok egyaránt elfogadták, és a kormány is az azonnali megoldásra szavazott. Itt az ideje, hogy a kormány kormányozzon. A miniszterelnök köteles elrendelni a megállapodás megvalósítását .

Az ortodox monopólium megtörése a Siratófal környékén példaként szolgálhatna az izraeli társadalomnak arra, hogy nem csak egyféleképpen lehet valaki zsidó.

Nem csak egyféleképpen lehet megházasodni és elválni, nem csak egyféleképpen lehet a kasrutot betartani, és nem csak egyféleképpen lehet családi életet élni, mikvébe járni, férfinak, nőnek és családnak lenni – de ehhez szükség lenne egyvalamire: a jó szándékra.”

Fotó: Mark Neyman / GPO
Fotó: Mark Neyman / GPO

A témában írt korábbi cikkeink:

Az itt közölt írás kizárólag a szerző magánvéleménye, nem feltétlenül tükrözi az Izraelinfo álláspontját.