A Jeruzsálemi Izrael Múzeum által a legprominensebbnek ítélt képző- és iparművészeknek járó, kétévente odaítélt díjakat Zoya Cherkassky, Meirav Kamel és Khalil Balbin, Noa Ben Nun Melamed, Chen Cohen és Asaf Ben-Zvi kapták, a tervezés és az építészet területén pedig Michal Posner és Dr. Tamar Tauber-Posner kapták meg ezt az elismerést. A díjakat a nagyközönség előtt várhatóan 2021 januárjában adják majd át.

A 2020-2019-es évek Sandberg-díját az izraeli művészetért Zoya Cherkassky kapta

Kiváló alkalom ez arra, hogy mi is megosszuk az általam is egyik legkedveltebb kortárs izraeli, a vizuális művészetek terén ma az egyik legfigyelemreméltóbb, autonóm alkotó munkáit.

Az Izrael Múzeum rangos díját odaítélő bírák a következőkkel indokolták a döntésüket:

“Zoya Cherkassky (1976, Ukrajna) az izraeli művészet egyik legkiemelkedőbb képzőművésze, aki munkáival egyedi, elemi erejű hangot képvisel. Művészi tevékenységéhez kezdettől fogva kifejlesztette egyedi stílusát, amely a nyugati modern – különösen az orosz – művészettörténetből, a japán esztétikából, valamint a zsidó forrásokból származó szimbólumokból és képekből egyaránt merít. Cherkassky nem egy alkotásában találunk éles kritikát korának társadalmi eseményeiről, a kormányzati és kulturális intézményekről, sőt a művészeti világról is, amit csípős humorral fűszerez. Az elmúlt évtizedben személyes tapasztalatait, ezen belül az 1990-es évek egykori szovjet országaiból érkezett bevándorlók egész nemzedékének tapasztalatait is megfestette. Ezekben a festményekben a művésznek sikerült közvetlen és bátor vizuális kifejezést találnia az izraeli társadalomban jelen levő előítéletekkel és rasszizmussal való találkozásnak, a bevándorlás tapasztalatainak, a mindezzel járó fájdalmat, csalódottságot és nehézségeket a művészeti életben eddig nem tapasztalt módon tiszta hangon közvetítenie. Sokszínű munkái rendkívüli és autentikus alkotásokat tárnak elénk, amelyek egyszerre könnyen érthetőek és mélyek, kifinomultak és közvetlenek, viccesek és dacosak, lokálisak és egyetemesek egyszerre.”

Ehhez Fenyves Gabriella – akivel együtt lelkesedünk Zoya művészete iránt – még azt is hozzáfűzte, hogy érdemes megfigyelni, hogy “Zoya művészete mennyire távol áll a hajdani női művészek úgymond ‘nőiességétől’. Zoya erőteljes, szilaj, de vizuálisan mégis pontosan fogalmazott kompozíciói az ember velejébe találnak, és ott izzanak tovább a szívében és a szemében is.”

Cherkassky egyébként különösen sikeres évet zárt az idén, mert a fenti izraeli díjon kívül a napokban egy másik fontos elismerést is megkapott: a neves “Vulture” magazin Pulitzer-díjas kritikusa, Jerry Saltz az év 10 legjobb művészeti kiállítása között sorolta fel a művész “Elveszett idő – Lost Time” online kiállítását a new-yorki Fort Gansevoort galériában.

Az online kiállítás teljes egészében, izgalmas és színvonalas “tárlatvezetéssel” az alábbi linken tekinthető meg:

http://www.fortgansevoort.com/zoya-cherkassky-lost-time-main-menu