A Négyzet 1966 – Micha Bar-Am: Egy próféta nyomában

Köszönjük a Patreon-os és PayPal-es támogatóink adományait, amivel segítik életben tartani a magazint! Ha szereted olvasni az Izraelinfót és úgy gondolod, érdemes és fontos folytatni ezt a projektet, itt csatlakozhatsz havi támogatóinkhoz. Egyéb támogatási lehetőségek itt.

2022-ben kilencven éves fennállását ünnepelheti majd a Tel-Aviv Művészeti Múzeum. Ezt egy különleges projekttel kíséri a múzeum kilencven héten keresztül, egészen a kerek évfordulói napjáig. A jelenleg online térben zajló projekt a múzeum logóját idézve a Négyzet nevet viseli. A Négyzet oldalán minden héten felbukkan a múzeumi gyűjtemény egy-egy ismert és ikonikus darabja. Kilencven héten keresztül időrendi sorrendben  a múzeum 1932-es megnyitásától a projekt 2022-es végpontjáig  egy-egy alkotást ismerhetünk meg közelebbről. Ebben a sorozatunkban a kilencven alkotásból válogatunk kedvünkre.

Micha Bar-Am: David Ben-Gurion

Micha Bar-Am (1930, Németország – Izraelben él és alkot)
David Ben – Gurion, Szde Boker, 1966
Fekete-fehér fénykép, 40,5 × 50,5 cm
Robert Coleman (San Francisco) adománya, 1983

Ez a fotó 1966. októberében készült. David Ben-Gurion, Izrael állam első miniszterelnöke 80. születésnapját ünnepli. Az esemény alkalmából Micha Bar-Am a Negev sivatagban található kibucba, Szde Bokerbe érkezik, hogy az évfordulóra készülő újságcikkhez fotókat készítsen. Ben-Gurion ekkor már három éve visszavonult a közélettől, és immár tizenhárom éve él remeteéletet a távoli Szde Bokerben. A fényképész Bar-Am úgy dönt, elkíséri az “Öreget” szokásos délutáni sétájára a kibuc környékén.

Bar-Am hátulról fényképezi le Ben-Guriont. Fehér hajkorona, zömök test, katonai nadrágba tűrt ing – még így messziről, hátulról sem lehet összetéveszteni senki mással. Bar-Am megkérte a politikust védő testőröket, hogy a fénykép kedvéért maradjanak távolabb, egyedül akarta megörökíteni Ben Guriont a sivatagi tájban. A horizont felé haladó üres út vonala, melynek perspektíváját a villanyoszlopok még jobban megerősítik, szinte drámai jelenetet hoznak létre. A nézőtől a sivár táj felé távolodó, csak az árnyéka által követett kicsi ember képe sokféle értelmezésnek adhat alapot: az egykori nagy vezető magányossága, a vezető nélkül maradt ország aggasztó helyzete, a horizont felé megállíthatatlanul haladó idős ember elszántsága, vagy netán egy harc vége az, amit ezen a képen látunk?

Két évvel e fénykép elkészítése után Bar-Am – első és egyetlen izraeliként – felvételt nyert a nagy nevű Magnum fotóügynökségbe (Izrael történetét, háborúit végigkísérő képeiből itt érdemes szemezgetni). 

- Hirdetés -

“Ha túl közel vagyunk az eseményekhez, elveszítjük a perspektívát. Nem könnyű igazságosnak maradni a tényekkel, és kizárni a képből a saját meggyőződésünket. Szinte lehetetlen egyszerre az események résztvevőjének és megfigyelőjének, tanúnak, tolmácsnak lenni” – foglalja össze mottóját Bar-Am.

Bar-Am 1930-ban született Berlinben, családjával 1936-ban emigrált Palesztinába. Haifában nőtt fel, majd társaival kibucot alapított, ott kezdte kölcsönkamerákkal dokumentálni a közösség életét. Harcolt a Függetlenségi háborúban, de fotósként először az 1956-os Sínai háborúról tudósított. 1977-ben létrehozta a Tel-Aviv Múzeum fényképészeti részlegét, és a Magnum fotósaival való kapcsolatai révén sok, általa személyesen is ismert olyan világhírű fotósok kiállításait vitte el a múzeumba, mint Weegee, Eugene Smith és Robert Capa. 1992-ig a múzeum fényképészeti kurátoraként dolgozott.

Izraelről szóló riportjait számos helyi és nemzetközi kiadású folyóiratban és könyvben publikálták.

close

Regisztrálj hírlevelünkre!

Melyik hírlevelet szeretnéd kapni?